بازی‌ رایانه‌ای؛ ابزار تربیتی متفاوت برای ماه رمضان
کد خبر: 4203127
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹

بازی‌ رایانه‌ای؛ ابزار تربیتی متفاوت برای ماه رمضان

بازی‌های رایانه‌ای با محتوای دینی و قرآنی می‌تواند تجربه سبک زندگی اسلامی را برای مخاطبان کودک و نوجوان فراهم کند. در این نوشتار به معرفی چند نمونه از این بازی‌ها می‌پردازیم.

1 رمضان/تجربه کار خیر در بازی‌های رایانه‌ایبه گزارش ایکنا؛ امروزه کمتر کودک و نوجوان یا حتی جوانی را می‌بینید که با بازی‌های آنلاین، موبایلی، رایانه‌ای و ... بیگانه باشد؛ چراکه بیشتر آن‌ها به صورت روزانه، بخشی از زمان خود را به بازی در پلتفرم‌های گوناگون اختصاص می‌دهند. این نکته را نباید از نظر دور داشت که بازی به عنوان یکی از ابزار‌های تربیتی و از عوامل رشد در ساحت‌های تربیتی به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی محسوب می‌شود. بازی‌هایی که می‌تواند مضامین دینی و اخلاقی را در فرصت ماه مبارک رمضان پررنگ‌تر کند.

خبرگزاری ایکنا، به مناسبت همین فرصت معنوی در ماه مبارک رمضان، سعی کرده است بازی‌هایی را معرفی کند که کودکان و نوجوانان خصلت‌هایی همچون صبر و استقامت، تفکر، نگاه جهانی، ضرورت داشتن راهنما، راستی و درستی، صلح و دوستی و ... را در شکل رفتاری در بازی، همراه با قهرمانان بازی تجربه کنند.

در ادامه تعدادی از بازی‌های آنلاین و آفلاین برای بازی در ماه رمضان پیشنهاد شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

قصه بازی‌های قرآنی

پلتفرم ۱۶ زبانه تعاملی قصه و بازی‌های قرآنی با ۳۰ داستان جذاب و تعاملی قرآن کریم و ۹۰ مینی‌گیم و ۱۲ بازی قرآنی درون‌برنامه‌ای و به شیوه بازی و قصه‌های تعاملی- ماجرایی است که با روایتی دلنشین و جذاب، همراه با جایزه و اتفاقات هیجان‌انگیز درون‌داستانی منتشر شده است. این محصول در مرکز نوآوری بازی و سرگرمی‌های ایرانی اسلامی «مهاد» با هدف آشنایی کودکان ۶ تا ۱۰ سال و خانواده‌ها با داستان‌های قرآن کریم و پیامبران الهی و مفاهیم و تعالیم اسلامی به کودکان با زبانی شیوا و همراه با تعامل کودک با اجزای داستان تولید شده است.

1 رمضان/تجربه کار خیر در بازی‌های رایانه‌ای

داستان ابراهیم(ع)، ویرانگر بت‌ها و مبارزه او با نمرود، پادشاه ظالم بابل، داستان موسی(ع) و قارون متکبر و مغرور، داستان حضرت سلیمان و ملکه صبا، کودکی و نوجوانی پیامبر(ص)، شائول(ع) و جالوت و نبرد داوود جوان با جالوت، حضرت ابراهیم(ع) و سموئیل(ع) و واقعه حجر در مکه، پیامبر اسلام، معراج حضرت محمد(ص) و سفر او به هفت بهشت، نوح(ع) و کشتی نجات مؤمنین او، موسی(ع) از نیل تا نیل، حضرت عیسی(ع) از تولد تا معراجش، یونس و نهنگ، همنشین فیل‌ها، حضرت آدم(ع) و حوا، ذوالقرنین، اهل سبا، داستان عزیر، اهل کهف، یوسف راستگو و داستان موسی و بنی‌اسرائیل از جمله این داستان‌هاست.

این بازی دارای محصولات مرچندایزی، چون نوشت‌افزار‌های قرآنی، بسته‌های نمایش عروسکی، اسباب‌بازی هدهدلایت، بازی رومیزی حجاز، بسته بازی و مهره‌های پیامبران و... بسیاری محصولات هم‌راستا با این برنامه موبایلی است.

این بازی از سوی مرکز نوآوری بازی و سرگرمی مهاد رسانه پژوه شیراز تولید و منتشر شده است.

اصحاب فیل

بسته تعاملی جامع‌ اصحاب فیل متصل به اپلیکیشن بین‌المللی و چند زبانه قصه‌های قرآنی است، محتویات آن می‌تواند نیاز‌های آموزشی، تربیتی و مهارتی کودک را پاسخگو باشد. شخصیت‌های موجود در بسته برگرفته از انیمیشن تعاملی اصحاب فیل است.

1 رمضان/تجربه کار خیر در بازی‌های رایانه‌ای

داستان معراج پیامبر

این بسته تعاملی متصل به اپلیکیشن بین‌المللی و چند زبانه قصه‌های قرآنی است، محتویات آن می‌تواند نیاز‌های آموزشی، تربیتی و مهارتی کودک را پاسخگو باشد. شخصیت اسب‌بالدار موجود در بسته برگرفته از انیمیشن تعاملی معراج پیامبر(ص) است و کودکان در این بازی می‌توانند با داستان معراج پیامبر آشنا شوند.

1 رمضان/تجربه کار خیر در بازی‌های رایانه‌ای

بازی شبیه‌ساز ماه رمضان

علاقه‌مندان می‌توانند در این بازی شبیه‌ساز با عنوان «Muslims Game Islamic Ramadan»، زندگی مسلمانان را در ماه پر برکت رمضان و در زندگی مجازی مسلمانان تجربه کنید. در این بازی امکان انجام کار‌های خیر فراهم شده است و کودکان می‌توانند همراه با بازی، این به انجام کار‌های خیر هم مشغول شوند. این بازی سطوح جالبی دارد و در آن به افراد نیازمند کمک می‌کنید و در ازای آن امتیاز دریافت می‌کنید.

1 رمضان/تجربه کار خیر در بازی‌های رایانه‌ای

جان‌دانا در جزیره

«جان‌دانا در جزیره» یک نرم‌افزار بازی ماجراجویانه است. شما در مسیر بازی با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که باید با روش‌ها و ابزار‌های مختلف تلاش کنید تا آن‌ها را از پیش‌رو بردارید. این بازی ویژه کودکان و نوجونان و متناسب با سبک زندگی اسلامی تهیه و منتشر شده است و فضایی شاد برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. هدف از تولید این بازی آموزش سبک زندگی اسلامی به کودکان است و داستانی بودن برنامه یا استفاده از بازی و معما در حین برنامه و موارد دیگر همه برای این است که آموزش مفاهیم دینی برای کودکان جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

1 رمضان/تجربه کار خیر در بازی‌های رایانه‌ای

ستاره باران

اگر می‌خواهید فرزندتان را سرگرم کنید، یا دوست دارید فرزند دلبندتان قرآن و حدیث حفظ کند، اگر دوست دارید همراه با بازی، مهارت‌های زندگی مطلوب هم یاد بگیرد و یا نگاه خردمندانه به زندگی برای کودکتان بسازید، بازی ستاره باران را نصب کنید.

در این بازی سعی شده است، با استفاده از محیط‌های گرافیکی متناسب با روحیه کودکان و همچنین با تشویق از طریق تغییر رنگ‌های جذاب، افکت‌های صوتی و تصویری زیبا که در بازی وجود دارد، ارتباط بهتر و درنتیجه اشتیاق بیشتری برای یادگیری موضوعات مهم کاربردی برای آن‌ها به وجود آید.

در این بازی، در هر مرحله کلماتی به هم ریخته دارید که صرفاً با فهم جمله مناسب، قادر به حل معمای آن هستید و به یک جمله زیبا می‌رسید. هرچه جلوتر بروید جملات سخت‌تر خواهند شد. با کامل کردن سریع هر جمله، ستاره و سکه بیشتری می‌گیرید تا بتوانید در مراحل سخت‌تر، از این سکه‌ها کمک بگیرید.

1 رمضان/تجربه کار خیر در بازی‌های رایانه‌ای

افزایش هوش یا IQ، افزایش دامنه دایره لغات، یادگیری مهارت‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی، افزایش نکته‌سنجی، حفظ جملات طلایی و کاربردی از آیات و روایات، استفاده صحیح از وقت برخی از ویژگی‌های بازی را شامل می‌شود.

این بازی‌ها در دو بخش اصلی یعنی «سخن امامان» و «سخن خداوند» دسته‌بندی شده است و برخی از موضوعات و مهارت‌های این بازی اوصاف خداوند، اهل بیت(ع)، ارزش علم و علم‌آموزی، کنترل خشم، سخاوت و بخشندگی، نظم و نظافت، قناعت و اسراف، راستگویی، شجاعت، وفای به عهد، امانتداری و احسان به والدین است.

ناگفته نماند، متأسفانه تعداد بازی‌های قرآنی بسیار اندک است و ضروری است بازی‌سازان در این زمینه ورود جدی داشته باشند. البته برخی نیز به دلیل عدم به روزرسانی، معرفی نشده است.

انتهای پیام
captcha