آغاز طرح دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی + عکس
کد خبر: 4203336
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

آغاز طرح دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی + عکس

مراسم افتتاحیه طرح دانشجومعلم قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با حضور مسئولان فرهنگی این دانشگاه و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (وابسته به جهاددانشگاهی) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه طرح دانشجومعلم قرآن کریم بعدازظهر امروز سیزدهم اسفندماه با حضور جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری قرآنی ایکنا (وابسته به جهاددانشگاهی) و جمعی از مدیران فرهنگی و مسئولان دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

حضور 56 دانشجو در طرح دانشجومعلم

در ابتدای این جلسه امید قهرمانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تهران به ارائه گزارشی از طرح دانشجومعلم قرآن کریم پرداخت و گفت: خدا را شاکر هستیم که در آستانه ماه مبارک رمضان توانستیم این طرح را برای اولین بار در دانشگاه شهید بهشتی اجرا کنیم. ان‌شاءالله بتوانیم از فرصت ماه رمضان بهره برده و این طرح را به خوبی پیش ببریم.

قهرمانی در ادامه در مورد اهداف این طرح بیان کرد: این طرح از سوی متخصصان امر و در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (وابسته به جهاددانشگاهی) طراحی و سرفصل‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. 

آغاز طرح دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی + عکس

وی تصریح کرد: هدف کلی این طرح حرکت به سمت تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی در کشور است، بر همین اساس باید با شناسایی استعدادهای دانشجویی و دانشجویان فعال در این زمینه حرکت کنیم و به سمت تحقق این هدف گام برداریم تا  بتوانیم فضای دانشگاه را قرآنی کنیم.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های متنوع سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بیان کرد: سعی ما بر این است با همکاری نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه و کانون‌های دانشجویی بتوانیم فعالان قرآنی دانشگاه را دور هم جمع کنیم لذت از رئیس محترم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور درخواست داریم ما را در اجرای برنامه‌های شاخص و وزینی که در سازمان متبوع خود طراحی کرده‌اند، یاری کنند. 

قهرمانی با اشاره به اینکه در دوره دانشجومعلم قرآن کریم دانشگاه شهید بهشتی 56 نفر ثبت نام کرده‌اند، گفت: امیدوارم از طریق اجرای برنامه‌های قرآنی میزان استقبال از برنامه‌ها و طرح‌های با محوریت قرآن را در دانشگاه افزایش دهیم.

موفقیت برنامه‌های فرهنگی در گرو 2 اقدام اساسی 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدیقی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی نیز به بیان سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت قرآن کریم و جایگاه آن در زندگی، بیان کرد: یکی از اساتید تعریف می‌کرد اگر در حوزه فرهنگی بتوانیم دو کار انجام دهیم یعنی کار ما درست بوده، در غیر این صورت تمام دستگاه‌های فرهنگی با همه عرض و طولی که دارند، به هیچ دردی نمی‌خورند و فردای قیامت باید پاسخگو باشند. 

وی افزود: این دو کار هم این بود که بتوانیم قرآن را وارد زندگی مردم کنیم و بعد بتوانیم جوانان را نمازخوان کنیم. تا این دو اتفاق نیفتد به معنای واقعی کلمه هیچ کاری برای قرآن انجام نداده‌ایم. باید قرآن وارد زندگی شود، نه اینکه فقط روی طاقچه قرار بگیرد، یا در مراسم عروسی و سفره عقد بگذاریم. در خطبه عقد هم فقط اسم قرآن می‌آید، اگر حد قرآن در زندگی ما این است که باید گفت در حق قرآن ظلم کرده‌ایم. 

آغاز طرح دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی + عکس

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در ادامه تصریح کرد: به عقبه تاریخ که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در ادوار گذشته در زمان‌هایی بر سر جریان قرآن جنگ صورت گرفته است، دوره بنی‌عباس و عصر نزاع‌های خلقت قرآن را مطالعه کنید، بر سر اینکه قرآن حادث است یا قدیم جنگ شد، چند خلیفه کشته شد، علما به زندان افتادند و ... البته آن رفتار اشتباه بوده است اما اینکه قرآن موضوعیت داشت، نشان می‌دهد اساس و ریشه اسلام با قرآن شکل گرفته و باید ادامه پیدا کند.

صدیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با طرح این سؤال که ما در زندگی چقدر به قرآن مراجعه داریم، گفت: جوانان امروزی قرآن را با استخاره و سرکتاب و مواردی از این دست می‌شناسند. اسم قرآن که می‌آید یاد مجالس ختم می‌افتند، در حالی که قرآن برای زندگی است. قرآن انسان را به استوارترین راه‌ها هدایت می‌کند. 

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حفظ، روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی و ... همه مقدمه‌ای برای رسیدن به فهم قرآن کریم است، بیان کرد: در بسیاری از جمع‌های دانشجویی حضور داشته و صحبت کرده‌ام، متأسفانه بسیاری با قرآن و نماز غریبه هستند. این یعنی اینکه تمام دستگاه‌های عریض و طویلِ فرهنگی هیچ کاری نکرده‌اند. 

آموزش قرآن؛ مفتاح حل مشکلات

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری قرآنی نیز در این جلسه به بیان نکاتی در مورد طرح دانشجومعلم قرآن کریم پرداخت و گفت: طرح دانشجومعلم قرآن کریم طرحی است که سبقه و قدمت آن به قدمت جهاد دانشگاهی برمی‌گردد. اساس کار فرهنگی در این نهاد بر محوریت کتاب الهی و معارف اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه در مورد اهمیت قاری و معلم قرآن کریم به رویدادی از رویدادهای صدر اسلام و تبلیغ اسلام در یمن اشاره کرد و گفت: دید و افق وسیع و تمدنی که پیامبر اکرم(ص) در مورد آموزش قرآن کریم داشتند، نشان می‌دهد آموزش قرآن مفتاح حل مشکلات است.

آغاز طرح دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی + عکس

بیت‌مشعلی همچنین به اجرای پژوهشی در مورد شاخص‌های انسان و جامعه توسعه یافته از دیدگاه قرآن و مکتب های بشری اشاره کرد و گفت: در پژوهش مورد نظر به این موضوع که شاخص‌های توسعه اجتماعی در دنیا و در اسلام چیست، پرداخته شد و در آن مهمترین شاخص‌های توسعه اجتماعی از نگاه بشر امروزی، احصا شد. در واقع در این پژوهش از روش تفسیر استنطاقی استفاده کردیم، به این معنا که شاخص‌ها را به قرآن کریم عرضه کردیم، قرآن کریم برخی را قبول، برخی را رد و برخی دیگر را بنا به شرایطی پذیرفتند. مثلاً درآمد را به عنوان یک شاخص توسعه قبول کردند به شرط آنکه از راه ربا و کارهای منجر به تضعیف جامعه از قبیل درآمد ناشی از فروش مواد مخدر و ... نباشد. 

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: نکته دیگری که به قرآن عرضه کردیم این بود که از قرآن پرسیدیم آیا شاخص‌های دیگری غیر از شاخص هایی که جوامع و مکتب‌هایی که مدعی اند می توانند انسان را به سرمنزل مقصود برسانند، هم دارید؟ متوجه شدیم مولفه ها و شاخص هایی در قرآن کریم وجود دارد که جامعه بشری از آن غافل مانده‌ است؛ یکی از این موارد عزت و کرامت انسانی است؛ کرامت انسانی که قرآن کریم برای زن و مرد قایل است و اولویتی که به امر تربیت و خانواده می‌دهد، با حقوق بشر مزعوم مدعیان امروزی قابل قیاس نیست. « وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا»(اسراء/70)

نیاز جامعه دانشگاهی به دانشجویان هنرمند قرآنی

بیت‌مشعلی تصریح کرد: کسی که متوسل به قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد و قرآن کریم راه او و تدریس قرآن از هنرهای او باشد، قطعا می تواند اثر مهم و اساسی در جامعه داشته باشد. جامعه دانشجویی به دانشجویانی احتیاج دارد که قرآن و اهل بیت علیهم السلام را قائد و فرمانده در زندگی خود قرار دهند. 

وی با اشاره به حضور 56 دانشجو در طرح دانشجومعلم دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: اینکه این تعداد در این دوره ثبت نام کرده‌اند خیلی خوب و قابل تقدیر است اما هنر ما باید این باشد که وقتی دوره تمام شد آمار بدهند تعداد افراد به 256 نفر و بلکه بیشتر رسیده است. امیدواریم در این زمینه گام برداریم و اتفاقات مبارکی رخ دهد.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود با تشریح فعالیت های مراکز مختلف سازمان قرآنی جهاددانشگاهی، از تمامی دانشجویان جهت بازدید از سازمان و خبرگزاری قرآنی ایکنا دعوت کرد و افزود: ایکنا، تنها خبرگزاری قرآنی دنیاست که این امر از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است. ایکنا 31 شعبه فعال در سراسر کشور و نیز در 37 نقطه جهان حضور فیزیکی و فعال دارد و روزانه به 22 زبان زنده دنیا خبر و گزارش خبری تولید، ترجمه و جریان‌سازی انقلابی می‌کنیم که این همان جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری است. 

حضور 1500 دانشجو در باشگاه دانشجومعلمان قرآن

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه سلما آرام، مسئول طرح ملی دانشجومعلم قرآن کریم نیز به بیان جزئیاتی از این طرح پرداخت و گفت: طرح دانشجومعلم قرآن کریم از سال 1394 و با هدف اجرای نهضت روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم راه‌اندازی شد. محتوای این دوره از سوی تیم سیاست‌گذاری و خط مشی که سازمان قرآنی دانشگاهیان برای فضای قرآنی دانشگاهی ترسیم کرده بود و با حضور اساتیدی همچون «محمد خواجوی»، «رحیم خاکی» و اساتیدی که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند، شکل گرفته است. 

آغاز طرح دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی + عکس

وی افزود: تاکنون 60 دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم در استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شده و بیش از 1500 نفر در باشگاه دانشجویان ما که مربوط به مخاطبان این طرح است، عضویت دارند. این دوره‌ها صرفاً به دانشجویان رشته‌های علوم قرآن و یا الهیات نبوده و دانشجویانی از تمامی رشته‌ها در این دوره‌ها حضور داشته‌اند. 

آرام در ادامه به اجرای آسیب‌شناسی این طرح در سال 96 اشاره و اظهار کرد: در این آسیب‌شناسی تغییراتی در فضای سرفصلی ایجاد شد، از جمله گسترش نگاه مفاهیمی به سرفصل‌ها،‌ بود. در نهایت پس از بازبینی دوره، طرحی شامل 100 ساعت آموزشی تدوین شد و در آن پنج سرفصل فصیح‌خوانی، روش تدریس، سبک زندگی، ترجمه مفاهیم و آشنایی اجمالی با علوم قرآن تدوین شد.

بر اساس گزارش ایکنا در انتهای این مراسم جلسه توجیهی و سطح‌بندی شرکت کنندگان در این طرح اجرا شد. این طرح از سوی سازمان جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی و با نظارت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود.


گزارش تصویری آئین آغازین طرح دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی


 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کبری ترابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۰۷:۲۳
0
0
من خیلی علاقه مند که در طرح دانشجو معلم قرآن شرکت کنم چون از خانواده قرآنی هستم و از کودکی تاکنون با قرآن انس داشته ام لطفا راهنمایی کنید
captcha