ارتباط فعالان قرآنی با مساجد از برکات مسابقات «مُدهامَتان» + فیلم
کد خبر: 4203402
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
حجت‌الاسلام خداداده بیان کرد:

ارتباط فعالان قرآنی با مساجد از برکات مسابقات «مُدهامَتان» + فیلم

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کشور با اشاره به تلاش برای گسترده کردن ارتباط جامعه قرآنی و مؤسسات با مساجد گفت: مسابقات مدهامتان، شجره طیبه‌ای است که فعالان مساجد و استادان و مربیان قرآنی را حول مسجد جمع کرده است.

ارتباط فعالان قرآنی با مساجد از برکات مسابقات «مُدهامَتان» + فیلمحجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد به مناسبت دهه تکریم و تعظیم مساجد و اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات مُدهامَتان در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح نحوه برگزاری این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: اختتامیه مرحله کشوری این دوره امروز 14 اسفندماه در شهر عالم‌پرور، هنرپرور و ایمانی سنندج برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: به این دلیل شهر سنندج انتخاب شد که از گذشته به شهر مناره‌ها و مساجد معروف بوده است. طی سه روز 35 نفر از استادان و داوران مطرح کشور در سنندج حضور دارند و رقابت‌ها را داوری می‌کنند.

خداداده ضمن تشکر از مسئولان استان کردستان که تمام توان خود را برای میزبانی از چهره‌های قرآنی کشور صرف کردند، گفت: این مسابقات، شجره طیبه‌ای است و در طول این سال‌‌ها بزرگ‌ترین مسابقات با موضوعات قرآنی بین مساجد بوده و قرائت قرآن، مفاهیم، تدبر در قرآن، اذان و مکبّری نیز از رشته‌های تخصصی آن است. بخش‌هایی نیز در موضوعات هنری مثل ساخت کلیپ‌هایی با مفاهیم قرآنی، خوشنویسی و هنرهایی که می‌تواند به بیان زیبایی‌های قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی کمک کند، نیز مورد رقابت قرار می‌گیرد. امیدواریم تحولی که به مروز زمان در این مسابقات اتفاق افتاده برای سال آینده بیشتر رقم بخورد و شاهد گسترش این مسابقات باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری شبستان با تأکید بر اینکه این رویدادها به ترویج قرآن کمک شایانی خواهد کرد، گفت: حتماً این رویداد کافی نیست و پایگاه‌های قرآنی ما در حال دنبال کردن فعالیت‌های خود هستند و اقدامات خوبی را انجام می‌دهند. مقام معظم رهبری فرموده‌اند که هر مسجد یک پایگاه قرآنی باشد و طبق تعابیر روایی، پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند مساجد را برای قرآن ساخته‌اند. با همین هدف ما باید بتوانیم مساجد بیشتری را تحت پوشش پایگاه‌های قرآنی ببریم.

وی اضافه کرد: از اول سال بچه‌های مسجدی به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفته‌اند و در قدم اول محافل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت را راه‌اندازی کرده‌اند و طی این هفته برپایی سی‌هزارمین کرسی تلاوت سال جاری را در مسجد جامع سنندج جشن گرفتیم.

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در پاسخ به این سؤال که برگزاری این مسابقات چه قدر به شناسایی و تربیت نخبگان قرآنی کمک کرده است؟ گفت: قله مسابقات قرآن در ایران، مسابقات بین‌المللی است که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه مسابقات مدهامتان یکی از مسابقات رسمی  و داری مجوز است، برندگان مدهامتان بدون آزمون و طی مراحل مقدماتی می‌توانند در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت کنند. همین مسئله سطح مسابقات و داوری‌ها را در مدهامتان بالا می‌برد و اولین قدم در معرفی این چهره‌های قرآنی، رتبه‌هایی است که شرکت‌کنندگان در مدهامتان دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: 270 برگزیده استانی در مرحله کشوری حضور دارند و از سوی دیگر با حضور در این مرحله امکان آشنایی با استادان برجسته کشوری را پیدا می‌کنند و در صورتی که رتبه‌های برتر را دریافت کنند، می‌توانند محافل قرآنی در محله‌های خود برگزار کنند.

ارتباط فعالان قرآنی با مساجد از برکات مسابقات «مُدهامَتان» + فیلم

خداداده به تشکیل بانک اطلاعاتی قاریان قرآن نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از مساجد به چهره‌های قرآنی دسترسی ندارند به همین دلیل سامانه دعوت از قاریان قرآن در تمامی استان‌ها رونمایی شد و اکنون در بیش از 20 استان فعال است به زودی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: مشخصات همه برگزیدگان 16 دوره مدهامتان به علاوه قاریانی که در سایر مسابقات مثل مسابقات دانش‌آموزان و دانشجویان، مسابقات قرآن نیروهای مسلح و ... رتبه‌های برتر را دریافت کرده‌اند در این سامانه بارگذاری شده است و امامان جماعت و مدیران کانون‌های مساجد می‌توانند از این قاریان برای حضور در مراسم دعوت کنند. شیوه‌نامه نحوه برگزاری مراسم‌ نیز به کانون‌ها ابلاغ شده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد اضافه کرد: برگزیدگان مسابقات مدهامتان حلقه ارتباطی هستند که هر سال به مجموعه ما اضافه می‌شوند که در ابتدا به عنوان قاری و بعد به عنوان مربیان قرآن آنها را مطرح می‌کنیم تا بتوانند کلاس‌ها و نیازهای قرآنی مسجدشان را برطرف کنند.

وی با تأکید بر اینکه نیاز داریم جامعه قرآنی بیشتر با مساجد همراه شوند، گفت: ممکن است زمانی نیاز قرآنی من این باشد که از یک قاری برای حضور در مراسم دعوت کنم، زمان دیگری نیاز این باشد که هر روز یک صفحه از قرآن به صورت ترتیل خوانده شود یا ممکن است به استادی نیاز داشته باشم که در موضوع آموزش قرائت و ترتیل با دانش‌آموزان کار کند.

خداداده در پایان گفت: مساجد ما اکنون از جامعه قرآنی محروم هستند. ما بیش از دو هزار مؤسسه قرآنی در کشور داریم که می‌توانستند در مساجد مستقر باشند. مؤسساتی که می‌خواهند کار تربیتی و ترویجی با کودکان و نوجوانان انجام دهند، بهترین مکان برای این فعالیت مسجد است و ما در تلاشیم طی دو سال آینده اعتماد قاریان، مربیان و مؤسسات قرآنی را جلب کنیم تا به مساجد بیایند. البته شاید این اقدام سختی‌هایی داشته باشد و نیازمند همکاری ائمه جماعات، هیئت‌های امنا و ... باشیم، اما بالاخره باید جامعه قرآنی در مساجد حضور مؤثر قرآنی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha