یزد نمونه‌ای با الگوهای حیرت‌انگیز پایداری و تاب‌آوری است
کد خبر: 4203921
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

یزد نمونه‌ای با الگوهای حیرت‌انگیز پایداری و تاب‌آوری است

شهردار یزد با اشاره به اینکه یزد با بافت منجسم و دست‌نخورده خشتی بزرگترین نمونه جهانی با الگوهای حیرت‌انگیز پایداری و تاب‌آوری است، گفت: انبوهی از جاذبه‌های تاریخی و بناهای برجسته به این شهر شخصیتی فاخر می‌دهد.

شهردار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد، امروز، 16 اسفندماه در در نشست جمعی از نمایندگان و سفرای کشورهای همکاری آسیایی (ACD) با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر یزد، گفت: مهمان نوازی و مهمان‌دوستی از ریشه‌دارترین فضیلت‌ها در بین همه کشورها و ملت‌های قاره کهن است و این شاخصه در بین ایرانیان به‌ویژه استان یزد به‌صورت ویژه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: به هر نقطه و هر گوشه ایران اگر سر بزنید، با شهر و روستایی تاریخی مواجه می‌شوید و عمده شهرهای آسیایی، شهرهایی با قدمت قابل توجه هستند و همه ما به نوعی وارث بخشی از میراث تمدن بشری هستیم.

محی‌الدینی افزود: آنچه در بین انبوه شهرهای تاریخی ایران زمین، یزد را متقاوت می‌سازد، قرار داشتن آن در بین میراث جهانی یونسکو به عنوان تنها شهر ایرانی با این ویژگی است. همچنین یزد امروز تقریباً تنها شهری است که شاکله و چارچوب کامل یک شهر ایرانی، اسلامی با معماری منحصر به فرد این مکتب معماری شهری را حفظ کرده است.

شهردار یزد با اشاره به اینکه یزد با یک بافت منجسم و دست نخورده خشتی بزرگ‌ترین نمونه جهانی با الگوهای حیرت‌انگیز پایداری و تاب‌آوری است، گفت: یزد در میان 10 شهر نخست از قدیمی‌ترین شهرهای جهان بوده که همچنان قابل سکونت است و زندگی در آن بیش از هزار سال جریان داشته است. بافت تاریخی که برخی ویژگی‌های منحصر به فردی همچون بادگیر دارد، در کمترین شهر جهان یافت می‌شود.

شهردار یزد گفت: یزد امروز در مرکزیت رفت و آمد گردشگران ورودی به کشور قرار دارد و به همراه اصفهان و شیراز، سه مقصد اصلی در لیست بازدید گردشگران بوده و مثلث طلایی گردشگری فرهنگی و تاریخی ایران را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: انبوهی از جاذبه‌های تاریخی و بناهای برجسته به این شهر شخصیتی فاخر می‌دهد که توسعه در این شهر بر محور گردشگری و کاربری‌های فرهنگی استوار باشد. یزد که در کنار شهر قدیمی و تاریخی رشد و گسترش داشته، پتانسیل‌هایی مانند صنعتی، معدنی، دانشگاهی نیز جاذب جمعیت و سرمایه‌اش بوده است، اما همچنان ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری یزد، بیش از سایر جنبه‌ها رخ می‌نماید و طبیعی است که اداره چنین شهری با ویژگی‌های چندوجهی کار آسانی نیست. 

عزیزالله سیفی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: شهر یزد هم اکنون دارای هشت خواهرخوانده رسمی است که از این تعداد پنج شهر از میان کشورهای همسایه و آسیایی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: تمام امور بین‌المللی مربوط به ارتباطات بین‌شهری، ارتباط با سفارت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از طریق کمیسیون تخصصی گردشگری و امور بین‌الملل در شورای اسلامی شهر راهبری و سیاستگذاری می‌شود.

سیفی افزود: نقطه مرکزی کشور ما از لحاظ جغرافیایی در شهر یزد قرار گرفته است  و امیدواریم با ثبت شهر جهانی یزد نگاهی به این کهن شهر ویژه که خانه‌ای برای همه ملل و فرهنگ‌ها و میعادگاهی برای صلح و دوستی فرهنگ و هنر است، صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: در هیاهوی پرسرعت جهان امروز، زیست در خور مقام انسانیت را در شهر یزد به خوبی می‌توان یافت که انسان در کمال آرامش استعدادهای بالقوه خود را به منصه ظهور برساند.

وی بیان کرد: شهر در حال توسعه یزد با الگو از رسوم پیشینیان و تفکری همراه با تکنولوژی در عرصه‌های مختلف گام نهاده است. شهر میراث جهانی یزد فرهنگ مسالمت‌آمیز را پیشه کرده و با اندیشه پیشرفت، همکاری لازم مورد انتظار است.

انتهای پیام
captcha