نشریه «رایحه» نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی رونمایی شد
کد خبر: 4204354
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
طی مراسمی

نشریه «رایحه» نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی رونمایی شد

شماره جدید نشریه تخصصی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با عنوان «رایحه» ویژه‌ نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با حضور جمعی از مدیران جهاد دانشگاهی و نیز مدیران امور قرآنی کشور در محل ستاد اقامه نماز رونمایی شد.

ویژه‌نامه حجت‌الاسلام محسن قرائتی منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از یکصدوپنجاهمین شماره نشریه قرآنی رایحه ویژه‌نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم صبح امروز 19 اسفندماه در ستاد اقامه نماز و با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز، حجج اسلام سیدجواد بهشتی، مؤلف و استاد حوزه و دانشگاه، سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمدمهدی خیرجو، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

وجه اشتراک جهاد دانشگاهی و حجت‌الاسلام قرائتی

در بخشی از این مراسم مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی طی سخنانی با اشاره به این بیت از حافظ شیراز که «صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ/ هر چه کردم همه از دولت قرآن کریم» گفت: نمونه واقعی این بیت حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است. افتخار داریم که امروز در خدمت ایشان و اهالی قرآن هستیم.

ویژه‌نامه حجت‌الاسلام محسن قرائتی منتشر شد

وی با اشاره به اینکه زبان از گفتن ویژگی‌های این مسفر قرآن الکن است، افزود: مقام معظم رهبری سخنان والایی در وصف ایشان گفته‌اند. حجت‌الاسلام قرائتی در طول چند دهه خستگی‌ناپذیر، پیوسته و به طور مستمر به دنبال پر کردن خلأهای موجود در جامعه بوده‌اند، جهاد دانشگاهی هم تقریباً چنین ویژگی‌ای دارد و با این هدف شروع به کار کرده است، مقام معظم رهبری نیز بارها فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را تحسین کرده‌اند. 

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: معمولاً افرادی که برای بیان سلسله مباحث به رادیو و تلویزیون می‌روند بخش مالی را هم مورد توجه قرار می‌‌دهند، اما حجت‌الاسلام قرائتی در طی این سال‌ها حتی یک بار هم سخنی از مباحث مالی به میان نیاورده‌اند. همانطور که پیامبر رحمت بدون هیچ مزدی بندگان را به راه قرآن دعوت می‌کردند، ایشان نیز این کار را انجام داده‌اند.

مسلمی‌نائینی اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که این مفسر برجسته قرآن کریم همواره مورد توجه قرار داده‌اند این بوده که هیچ وقت دنبال جلسه نبوده‌‌اند که بروند در آن جلسه درس بگذارند، بلکه به دنبال مستمع بوده‌اند یعنی به نوعی همانند پیامبر اکرم(ص)، طبیب دوار بوده‌اند. 

وی افزود: ایشان به زبانی صحبت می‌کنند که برای کل دنیا قابل فهم است، شاید ایشان به زبان انگلیسی آشنا نباشند اما تفاسیر ایشان آثار خوبی بین مسلمانان در اروپا و آفریقا و ... داشته‌ است. از دانشجویان بین‌الملل، تعاریف زیادی از حجت‌الاسلام قرائتی شنیده‌ام. زبان ایشان زبان فطرت است و همه انسان‌ها می‌توانند بر اساس آن یاد بگیرند.

رئیس جهاد دانشگاهی به بیان خاطره‌ای از عیادت این مفسر قرآن از مجروحان جنگی طی هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: بعد از عملیات کربلای پنج که مجروح شدم، تعدادی از مجروحان را به بیمارستان نمازی شیراز بردند، یکی از روزهای بستری و در حالی که درد شدیدی غالب شده بود، قرائتی به ملاقات مجروحین آمد و لحظات خوشی را در آن لحظات سخت برای ما رقم زدند.

مسلمی‌نائینی در ادامه از مجموعه قرآنی جهاد دانشگاهی، ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برای برگزاری این مراسم قدردانی کرد و گفت: انتشار نشریه رایحه از سال 83 شروع شده و تا کنون 150 شماره از آن منتشر شده است. این نشریه تا کنون به شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره)، امام موسی صدر، آیت‌الله جوادی آملی، طاهره صفارزاده و ... موضوعاتی نظیر چالش‌های فلسفه اسلامی در مدرنیته پرداخته است. 

وی افزود: شماره 150 این نشریه هم به حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی اختصاص یافته است. در این شماره از فعالیت‌ها و کارها و خدمات بزرگی که این مفسر برجسته قرآن کریم داشته سخن رانده شده و شاگردان ایشان و شخصیت‌های مختلف این مباحث را مطرح کرده‌اند. 

ویژه‌نامه حجت‌الاسلام محسن قرائتی منتشر شد

اهتمامی که حاصل اتصال با منبع وحی است

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ما در چند مقطع افتخار داشته‌ایم در محضر ایشان باشیم. یکی از این مقاطع، زمان افتتاح مرکز قرآن و عترت حوزه بود که با حضور ایشان افتتاح شد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه نتوانستیم منویات و فرمایشاتی که ایشان داشتند، کامل اجرا کنیم، گفت: زمانی ایشان پیشنهاد دادند در تابستان طلبه‌ها تبلیغ چهره به چهره قرآن داشته باشند، یک زمان ساعت 10 و نیم شب تماس گرفتند و فرمودند برای اجرای این پیشنهاد با دفتر تبلیغات هماهنگ کرده است تا این کار انجام شود، من هم جواب دادم، حتماً فردا پیگیری خواهم کرد، ایشان فرمود همین الان پیگیری کنید، نیم ساعت دیگر برای دریافت جواب تماس می‌گیرم.

حسینی تصریح کرد: برای من بسیار اعجاب‌انگیز بود که ما با سن و سالی بسیار کمتر، انرژی و اهتمام و پیگیری و سخت کوشی ایشان که باعث می‌شود، نیمه شب هم پیگیر کار باشند، نداریم. این انرژی و اهتمام برگرفته از اتصال به منبع وحی است که باعث شده این همه سال با انرژی به فعالیت ادامه دهند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان بیان کرد: امیدوارم هر کدام از ما در هر لباسی که به عنوان خادمان قرآن در مجموعه‌های مردمی و حاکمیتی برای احیای امر قرآن کریم فعالیت می‌کنیم هم اینگونه کار کنیم. ما ایشان را که می‌بینیم خجالت می‌کشیم، چون با این همه تلاش و زحمت ادعایی ندارند که برای قرآن کاری انجام داده باشند، ما که یک دهم توان ایشان را هم اجرا نکرده‌ایم، قطعاً پاسخگو نخواهیم بود. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم بیت‌مشعلی، نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: خداوند را شاکریم که در مطلع هفته و در پایان ماه شعبان و در آستانه ماه رمضان توفیق یافتیم به بهانه قرآن و اهل قرآن دور هم جمع شویم. 

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی افزود:‌ رئیس جهاد دانشگاهی نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی و دینی داشته و دارند و به طور ویژه پیگیر مسائل قرآنی و دینی در زیرمجموعه‌های این نهاد انقلابی و از جمله ایکنا هستند و کارهای خوبی هم در این زمینه صورت می‌گیرد.

بیت‌مشعلی با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) «نِعمَةٌ لا تُشكَرُ كَسَيِّئَةٍ لا تُغفَرُ» افزود: یکی از اقداماتی که انجام می‌دهیم مربوط به تقدیر و تشکر از بزرگان و اعاظم قرآنی کشور است. بر همین اساس وظیفه ماست که قطره‌ای از زحمات بسیار زیاد ایشان را جبران کنیم، ایشان دِین بزرگی بر گردن همه ما و جوانان دارند و بسیاری از عزیزان را شیفته قرآن کرده‌اند، لذا وظیفه داریم، گوشه‌ای از این زحمات را جبران کنیم. 

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: مجله رایحه، نشریه‌ای است که در تکریم شخصیت‌ها و موضوعات مختلف منتشر می‌شود، در شماره جدید آن هم با بسیاری از شاگردان حجت‌الاسلام قرائتی مصاحبه شده است. 

ویژه‌نامه حجت‌الاسلام محسن قرائتی منتشر شد

مصداق کلمه ربانییون 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز طی سخنانی با اشاره به آیه «وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» گفت: چند سالی می‌شود که صحبت‌های مقام معظم رهبری که کلیدواژه حلقه‌های میانی است به عنوان حلقه گمشده اتصال ولایت به مردم مطرح می‌شود، ظاهراً در ادبیات قرآنی «رَبَّانِيِّينَ» افرادی هستند که این وظیفه را پیش می‌برند.

وی افزود: وقتی در ادبیات قرآنی «رَبَّانِيِّينَ» توصیف می‌شود، افرادی هستند که خودشان و زندگی‌شان را خرج تعلیم کتاب کرده‌اند، حقیقتاً اگر بخواهیم یک مصداق و الگو برای ربانییون در جامعه معرفی کنیم، استاد قرائتی نمونه خاص این موضوع هستند. 

سبک جدیدی از معلمی 

همچنین در این مراسم جعفرپور نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام قرائتی معلمی برای همه اقشار جامعه است، گفت: معلم‌ها معمولاً برای قشر دانشگاهی یا دانش‌آموزی کار می‌کنند، اما ایشان یک الگوی معلمی است که برای همه اقشار جامعه حرف و آموزش دارد. 

قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: علاوه بر اینکه ایشان معلم قرآن برای همه اقشار جامعه هستند، به صورت تخصصی نیز توانسته‌اند برای کسانی که قرآن را دنبال می‌کنند، تفسیر متناسب ارائه دهند. ما نسلی بودیم که با سخنرانی‌های ایشان رشد پیدا کردیم و در جایگاه‌های مختلف قرار گرفتیم. ایشان الگویی برای ما هستند که بتوانیم هم با توده مردم صحبت کنیم و هم تخصصی حرف بزنیم.

جعفرپور در پایان، حجت‌الاسلام قرائتی را یک مدیر نمونه و تراز انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: ایشان در هر جایی که حضور داشته‌اند، با جان و دل کار کرده‌اند. مدیران جوان‌تر می‌توانند از ایشان الگو بگیرند. 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به بیان سخنانی پرداخت. (مشروح سخنان حجت‌الاسلام قرائتی در رونمایی نشریه رایحه)

بر اساس گزارش ایکنا در بخش پایانی این مراسم از صد و پنجاهمین شماره نشریه رایحه رونمایی شد. در این شماره علاوه بر گفت‌وگو با این معلم قرآن و بیان ابعاد مختلفی از زندگی او، با جمعی از شاگردان، استادان و مفسران قرآن کریم، پیرامون شخصیت و آثار و برکات فعالیت قرآنی حجت‌الاسلام قرائتی گفت‌وگو شده است. 

فصلنامه تخصصی «رایحه»، ازجمله فعالیت‌های مکتوب خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است که تاکنون ۱۴۹ شماره آن منتشر و توزیع شده و گنجینه‌ای است از مطالبی که در هر شماره به فراخور زمان و موضوعات و سوژه‌های مورد بررسی در سرویس‌های مختلف خبری ایکنا یا پاسداشت مقام شخصیت‌های برجسته قرآنی، به صورت مکتوب، در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این نشریه تاکنون در تجلیل از شخصیت‌های برجسته‌ای، چون آیات عظام سیدعبدالاعلی سبزواری، محمدهادی معرفت، سیدمحمدعزالدین حسینی زنجانی، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی، جوادی آملی، مظاهری و نیز استدان قرآنی چون محمد غفاری، ابراهیم پورفرزیب(مولایی)، محمدتقی مروت و ... و موضوعاتی از قبیل بررسی عرفان اصیل اسلامی و معنویت‌های نوظهور، نقش مساجد در نهادینه کردن ارزش‌های قرآنی در جامعه، بررسی طرح ملی نهضت حفظ قرآن، جایگاه و نقش وقف در جامعه اسلامی و ... به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha