رمضان؛ تحفه الهی و هدیه پروردگار به انسان
کد خبر: 4205551
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی:

رمضان؛ تحفه الهی و هدیه پروردگار به انسان

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه ماه رمضان را به دلیل ویژگی‌ها و امتیازاتی که دارد سید الشهور نامیده‌اند، گفت: رمضان با این همه خصوصیت و ویژگی یکی از تحفه‌های الهی و هدیه پروردگار عالم به انسان و بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مشاور رئیس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران امروز، 25 اسفندماه با تبریک ماه مبارک رمضان به همه مسلمانان و نمازگزاران جمعه، گفت: برای ماه مبارک رمضان در فرهنگ اسلامی فضایل و برکات زیادی نقل شده است. این ماه در میان 12 ماه سال سرآمد همه ماه‌ها است. ماه رمضان با این همه خصوصیت و ویژگی یکی از تحفه‌های الهی و هدیه پروردگار عالم به انسان است. ماه رمضان را ماه رحمت و لطف الهی می‌دانیم که سفره پربرکتش را خداوند برای بندگان گشوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد «چرا به ماه رمضان، رمضان گفته‌اند؟»، ایشان پاسخ دادند «چون ماه رمضان، گناهان را می‌سوزاند» و روزه دار ماه رمضان، هنگام خروج از این ماه به مانند فرزندی است که تازه از مادر متولد شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ماه رمضان، ماه آرامش است، اضافه کرد: این ماه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد. قرآن کتاب الهی و پیشوایان معصوم ما، برخی از خصوصیات این ماه را بیان کرده‌اند. این ماه شهر الله است. به خاطر لطف الهی به بندگان این ماه به شهر الله نامیده شده است. چون روزه واجب را در این ماه قرار داده است به آن شهر الله می‌گویند. چون قرآن در این ماه نازل شده است و شب قدر در این ماه است به آن شهرالله می‌گویند.

تقوی بیان کرد: در این ماه امتیازات فراوانی است که می‌توان اینگونه استنباط کرد به دلیل این امتیازات، ماه رمضان ماه بزرگی است که به نام خداوند نامگذاری شده است. از سوی دیگر ماه رمضان، ماه میهمانی خدا و ضیافت الله است. پیامبر اکرم(ص) در وصف شهر رمضان می‌فرمایند «ماهی است که همه شما به میهمانی خدا دعوت شده‌اید». ما در تمام حالات و ماه‌ها مورد لطف الهی هستیم حال چه در ماه رمضان باشد چه در غیر از ماه مبارک باشد اما در ماه رمضان خداوند سفره معنوی، متنوع و گسترده‌ای را برای انسان آماده کرده است که باید از آن بهره‌مند شویم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی، دعای سفر، دعاهای روزانه، قرائت قرآن، کمک به فقرا، سحرخیزی و افطار به دیگران و ... تمام اینها مواردی است که می توانیم به این وسیله از سفره الهی متنعم شویم. هر کس از ما به اندازه توانش در هر کدام از این صحنه‌ها شرکت کنیم، جزء میهمانان الهی قرار می‌گیریم.

مشاور رئیس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت با بیان اینکه این ماه را به دلیل ویژگی‌ها و امتیازاتی که دارد سید الشهور و سرور ماه‌ها نامیده‌اند، تصریح کرد: ماه رمضان، ماه صیام است. پاداش روزه‌دار را خداوند خود به روزه دار می‌دهد. روزه به اندازه‌ای در پیشگاه الهی عظیم است که می‌فرماید اجر روزه‌دار را خودم می‌دهم. ارزش روزه‌دار در پیشگاه الهی بسیار بالا است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «همنشین روزه‌داران، خداوند است».

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ انقلاب اسلامی با بیان حکمت‌های روزه و روزه‌داری، بیان کرد: تقویت و تحکیم اخلاص در دل انسان و فرد روزه‌دار، چشیدن رنج گرسنگی مساکین و تقرب الی الله و ... از حکمت‎‌های روزه‌داری است.

وی ادامه داد: روزه و روزه‌داری یک سطح نیست بلکه انواع و درجاتی دارد که به تناسب و میزان معرفت انسان به خدا و اخلاص شخص روزه‌دار افزایش پیدا می‌کند. آسان ترین روزه «صوم الجسد» است یعنی اینکه دهان را از آب و غذا ببندیم. بالاتر از آن «صوم النفس» است که پرسودترین روزه است که انسان به نفس خود مسلط شود و حواسش را کنترل کند.  دسته دیگر این است که علاوه بر حواس پنجگانه، دل را روزه‌دار می‌کنند. روزه دل از روزه زبانی بهتر است.  

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر بتوان گوش، چشم و زبان و شکم وشهوت را روزه‌دار کنید آن هنگام روزه جامعه‌ای می‌شود که این مجموعه اثر بالایی بر انسان خواهد گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه ماه رمضان، فرصت مغتنمی است که باید آن را شکار کنیم، ادامه داد: ممکن است سال گذشته افرادی بودند و امسال در بین ما نیستند و دستشان از دنیا کوتاه است. پس اکنون که سالم هستیم و می‌توانیم روزه بگیریم، پس قدردان باشیم. این ماه فرصت قرآنی است. چرا که خواندن یک آیه در ماه رمضان ثواب غیرقابل وصفی دارد.

تقوی گفت: ماه رمضان فرصت تصفیه جسم و جان، زمانی برای رسیدن به تقوای الهی، فرصتی برای توبه و دعا کردن، تربیت و تمرین استقامت است. اگر روح و جانمان تقویت و تربیت شود، اراده‌ها قوی خواهد شد). رمضان فرصتی برای اوج گیری اراده و انگیزه‌ها با ایجاد قابلیت است.

وی تأکید کرد: فرصت‌های رحمانی رمضانی را زمانی می‌توانیم استفاده کنیم که آماده باشیم. بهره گیری از ماه مبارک رمضان با ایجاد قابلیت در افراد، امکان پذیر است. دعا کنیم خداوند حالی به ما دهد که در این ماه به درگاهش توبه کنیم.  

تقوی با تأکید بر اینکه امروز غزه نمونه عینی، نماد ایمانی و مقاومت ایمانی است، گفت: امروز مقاومتی که در غزه می‌بینیم، بزرگترین درس آنها به بشریت است. دنیا درحال دگرگونی است و خون این شهدا، مسیر تاریخ را تغییر می‌دهد و رژیم صهیونیستی را در تاریخ رسواتر می‌کند. اینها قدرت اسلام و ایمان است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ انقلاب اسلامی در پایان مهمترین حوادث و رویدادهای این ماه را چون چنگ تبوک، رحلت حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه(ع)، عقد اخوت، ولادت امام حسن مجتبی(ع)، جنگ بدر، فتح مکه و ضربت خوردن حضرت علی(ع)، شب های قدر و جنگ حنین و روز جهانی قدس و... دانست.  

انتهای پیام
captcha