از پیشنهاد جدید حماس برای آتش‌بس تا محدودیت ورود به الأقصی در نخستین جمعه رمضان
کد خبر: 4205559
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
مروری بر تحولات فلسطین..

از پیشنهاد جدید حماس برای آتش‌بس تا محدودیت ورود به الأقصی در نخستین جمعه رمضان

جنبش حماس اعلام کرد که چشم‌اندازی جامع برای مذاکرات به میانجیگران مصر و قطر ارائه کرده كه بر چهار اصل توقف تجاوز، امدادرسانی، بازگشت آوارگان و خروج اشغالگران صهیونیست از نوار غزه استوار است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «الجزیره نت»، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در چارچوب پیگیری روند مذاکرات از طریق برادران میانجی مصر و قطر، چشم‌اندازی جامع در این زمینه از سوی مقاومت ارائه شده که برای هر توافقی ضروری است و مبتنی بر چهار اصل توقف تجاوز به نوار غزه، امدادرسانی، بازگشت آوارگان و خروج نیروهای اشغالگر است.
 
همچنین، رویترز جزئیاتی از پیشنهاد حماس در رابطه با توافق آتش‌بس در غزه و مبادله اسیران میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را منتشر کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، مرحله نخست پیشنهاد جدید حماس شامل آزادی زنان، کودکان، سالمندان و بیماران صهیونیست در برابر آزادی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی می‌شود.
 
در این پیشنهاد همچنین تصریح شده که تاریخ نهایی آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از نوار غزه پس از پایان مرحله اول توافق خواهد شد، مشروط بر اینکه در مرحله دوم تمامی اسرا از ۲ طرف آزاد شوند.
 
انتظار می‌رود کابینه جنگ رژیم صهیونیستی عصر امروز برای بررسی این پیشنهاد تشکیل جلسه دهد.
 
طرح جدید حماس برای توقف جنگ در غزه

اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه العربی تاکید کرد که جنبش متبوعش ایده و نگرشی را با هدف توقف نهایی جنگ، بازگشت آوارگان به خانه‌های خود، امدادرسانی به آن‌ها و مبادله اسرا ارائه داده است.

به  گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اسامه حمدان تأکید کرد که ما این اصول و مبانی را برای رسیدن به توافق و مبادله اسرا ضروری می‌دانیم و به دفاع از حقوق ملت خود ادامه می‌دهیم.

حمدان افزود: ورود به مسجدالاقصی حق همه فلسطینیان است حتی اگر لازمه آن رویارویی مستقیم با دشمن اشغالگر باشد.
از پیشنهاد جدید حماس برای آتش‌بس تا محدودیت ورود به الأقصی در نخستین جمعه رمضان
وی بیان کرد که مخالفت رژیم صهیونیستی با این طرح و ایده به معنی اصرار آن بر ادامه تهاجم و جنگ علیه ملت فلسطین خواهد بود.

اسامه حمدان اشاره کرد که اگر دولت آمریکا جدی است، پس باید تهاجم دشمن را محکوم کرده و تقدیم سلاح به آن را متوقف کند.

وی تأکید کرد که دولت بایدن در ریختن خون فلسطینیان شریک است.
 
محدودیت ورود به مسجدالاقصی در نخستین جمعه رمضان

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، اشغالگران صهیونیست از صبح امروز برای ورود هزاران نمازگزاران فلسطینی به مسجدالاقصی در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان محدودیت‌های شدیدی اعمال کرده‌اند.
 
منابع فلسطینی از محدودیت‌های شدید اعمال‌شده از سوی صهیونیست‌ها برای ورود فلسطینی‌ها از طریق ایست بازرسی «قلندیا» در شمال قدس، ایست بازرسی «الزیتونه» در شرق قدس و «بیت لحم» در جنوب آن، برای برگزاری نخستین نماز جمعه ماه رمضان در مسجدالاقصی خبر دادند.

اشغالگران صهیونیست همچنین هزاران نیروی نظامی خود را در کوچه‌های بخش قدیمی بیت‌المقدس، در مجاورت مسجدالاقصی و دروازه‌های آن مستقر کردند.
از پیشنهاد جدید حماس برای آتش‌بس تا محدودیت ورود به الأقصی در نخستین جمعه رمضان
این در حالی است که درخواست‌هایی برای برگزاری باشکوه نماز جمعه در مسجدالاقصی شده است. رژیم صهیونیستی هم‌زمان با آغاز ماه رمضان تدابیر شدید امنیتی را در اطراف مسجدالاقصی و برخی محله‌های قدس اشغالی اتخاذ کرده و از ورود جوانان فلسطینی به این مکان مقدس اسلامی جلوگیری می‌کند.
 
مقامات تل‌آویو نگران شعله‌ورشدن آتش انتفاضه‌ای دیگر و تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری هستند.
 
روز گذشته حماس در بیانیه‌ای خواستار حضور گسترده فلسطینیان در قدس و مسجدالاقصی در اولین جمعه ماه مبارک رمضان شد.
 
ورود نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی به سواحل غزه
 
کشتی کمک‌رسان اسپانیایی که سه روز پیش از بندری در قبرس عازم غزه شده بود امروز جمعه وارد سواحل غزه شد.
 
کشتی کمک‌رسان اسپانیایی با نام «اوپن آرمز» که حامل ۲۰۰ تن کمک غذایی است، روز سه‌شنبه بندر لارناکای قبرس را به مقصد سواحل غزه ترک کرده بود.
 
همزمان تصاویر منتشر شده حاکی ادامه کار برای ساخت اسکله موقت برای تسهیل در امدادرسانی به مردم غزه است.
از پیشنهاد جدید حماس برای آتش‌بس تا محدودیت ورود به الأقصی در نخستین جمعه رمضان
به دنبال ممانعت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه از گذرگاه‌های رفح در مرز مصر و کرم شالوم در اراضی اشغالی ساخت این بندر و اسکله شناور در دستور کار قرار گرفته است.
 
از دو ماه گذشته و در شرایطی که ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق زمینی به نوار غزه، کاهش یافت، اتحادیه اروپا از تلاش برای ایجاد یک کریدور دریایی کمک‌رسانی به ساکنان غزه خبر داد.رئیس‌جمهور قبرس، نیکوس کریستو دولیدس امروز جمعه تصریح کرد که کریدور دریایی کشورش با هدف تسریع انتقال کمک‌ها به غزه و کاهش فشار بر مسیرهای زمینی ایجاد خواهد شد.
 
استرالیا کمک به آنروا را از سر می‌گیرد
 
استرالیا اعلام کرد که کمک‌های خود به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را از سر می‌گیرد.
 
وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد که این کشور از سرگیری کمک‌های مالی خود به آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل را پس از گذشت ۲ ماه از تعلیق آن، اعلام می‌کند.
 
استرالیا نیز مانند چندین کشور دیگر از جمله آمریکا، انگلیس، سوئد و آلمان به دنبال اتهام زنی رژیم صهیونیستی به آنروا مبنی بر همکاری ۱۲ تن از کارکنان آن با جنبش حماس در زمینه انجام عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، کمک‌های خود به این نهاد امدادرسان را به حالت تعلیق درآورد، اقدامی که با خوشحالی و استقبال صهیونیست‌های اشغالگر و اعتراض فلسطینیان همراه بوده است.
انتهای پیام
captcha