ایجاد پایگاه و ایستگاه‌های راهنمای زائر در مبادی‌های ورودی مشهد
کد خبر: 4206084
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری:

ایجاد پایگاه و ایستگاه‌های راهنمای زائر در مبادی‌های ورودی مشهد

سید جلیل بامشکی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی زائرین امر راهنمایی و اطلاع رسانی است؛ بنابراین ما سعی کرده‌ایم از همان ابتدای ورودی شهر ایستگاه‌ها و پایگاه‌های راهنمای زائر را قرار دهیم تا خدمت‌رسانی مناسبی برای آنها صورت گیرد.

سیدجلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون تشریح برنامه‌های شهرداری مشهد در بهار 1403، که امروز ۲۷ اسفندماه در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مستحضر هستید که اولویت فعالیت‌های ما در نوروز و ماه مبارک رمضان میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) است. همانطور که می‌دانید بعد از سی سال نوروز با ماه مبارک رمضان همزمان شده است بنابراین از آنجایی که در مناسبتهای مختلف حجم زیاد زائر را در مشهد مشاهده کرده‌ایم، برنامه‌ریزی مختلفی برای این همزمانی از ماه‌های گذشته صورت گرفته است. 

بامشکی بیان کرد: شهرداری مشهد آمادگی کامل برای میزبانی مطلوب و شایسته از زائرین امام رضا(ع) را در تمامی حوزه‌های نظافت، حمل ونقل، اسکان و .. را دارا است. اما لازم به ذکر است که در معاونت فرهنگی شهرداری میزبانی شایسته را در ترجمه خدمات فرهنگی و استقبال از زائران تعبیر می‌کنیم. به همین منظور چهار ایستگاه استقبال از زائر در ورودی‌های شهر از 25 اسفندماه فعال شده است، همچنین در حوزه اسکان هم علی‌رغم اینکه شهرداری متولی نیست اما در کمیته اسکان خدمات سفر شهرستان و استان به عنوان یکی از نهادهای این حوزه امادگی داریم که درصورت پر شدن مراکز رسمی، در مراکز پیش‌بینی شده میزبان زائرین عزیز باشیم.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: علاوه بر این تمهیدات برای مجاوران و زائران برنامه‌های فرهنگی متنوعی تعبیر شده است که یکی از آنها طرح قرار زیارت است که با محوریت مساجد درحال انجام است. این طرح در طول روز و در زمان افطار تا سحر انجام می‌شود که زمان افطار تا سحر مخصوص نوجوانان و جوانان دهه هشتادی است. از اولین شب ماه مبارک تا شب گذشته 57 قرار زیارت در حرم مطهر رضوی صورت گرفته است که طی آن 2280 نوجوان دهه هشتادی در این طرح شرکت کرده و استقبال مطلوبی را از این طرح داشته‌اند.

وی اظهار کرد: از جمله اقدامات دیگری که برای زائرین انجام شده است در راستای راهنمای زائر است که یکی از دغدغه‌های اصلی زائرین همین امر راهنمایی و اطلاع رسانی است. بنابراین ما سعی کرده‌ایم از همان ابتدای ورودی شهر ایستگاه‌ها و پایگاه‌های راهنمای زائر را قرار دهیم تا خدمت‌رسانی مناسبی برای آنها صورت گیرد. همچنین نمایشگاه مفهومی زیارت در پارک وحدت در ایام نوروز و استقبال از بهار از ساعت 9 صبح الی 16 بعدظهر فعال است.
معاون اجتماعی شهرداری مشهد:

بازدید از 170 خانواده ایثارگر در عید نوروز

در ادامه مهدی ابراهیمی معاون اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: با مشارکت اعضای شورای اجتماعی محلات در ۱۷۰ محله بازدید از خانواده ایثارگران برای عید نوروز تعبیر شده است که این امر باعث همدلی اجتماعی و‌تقویت هویت اجتماعی محله می‌شود. همچنین در ماه مبارک رمضان در 40 ایستگاه شامل پایانه‌های اصلی اتوبوسرانی و ایستگاه‌های منتخب قطارشهری افطاری ساده خواهیم داشت که به مدت نیم ساعت برای مسافرینی که قصد سفر دارند و در ما بین مسیر هستند، قابل استفاده است. 

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های اجتماعی شهرداری پویش مشهد مهربان برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد است که از ولادت امام حسن(ع) تا ولادت امام رضا(ع) در شهر مشهد برگزار خواهد شد. همچنین ساماندهی متکدیان معابر شهری به خصوص در اطراف حرم به صورت ویژه در این ایام پیگیری خواهد شد. برای این امر 15 گشت ماشینی در اطراف حرم مطهر و تعدادی گشت به صورت پیاده پیگیری این امر را برعهده دارند. زیرا این نکته حائز اهمیت است که طی بررسی های صورت گرفته تنها پنج درصد از متکدیان نیازمند واقعی هستند و دیگر متکدیان برای تکدی‌گری حرفه‌ای و کسب درامد این کار را انجام می‌دهند. 

ابراهیمی در خصوص آمار کودکان کار گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی سه معقوله متفاوت کودکان کار، معتادان متهاجر و تکدی‌گران بیان می‌شوند که در حوزه کودکان کار شهرداری در سرشماری اولیه‌ای که انجام داده است از ۲۸۸ کودک، بیش از ۸۰ درصد آنها غیر ایرانی بوده‌اند. همچنین بیش از 80 درصد متکدیانی که در داخل و اطراف حرم حضور دارند مشهدی نیستند و اهل استانهای دیگر هستند. 

رشته ساحلی برای اولین بار در جام رمضان

در ادامه همچنین سیدحسین غیاثی معاون ورزش و سلامت شهرداری عنوان کرد:  سومین دوره جشنواره ورزشی برکت و کرامت در قالب جام رمضان درحال شکل‌گیری است که حضور اقشار مختلف و شرکت تیمهای متفاوت امسال ما را شگفت‌زده کرده است. ابتدا هشت سالن برای مسابقات در نظر گرفته شده بود که در طی ۷۲ ساعت ظرفیت آنها پر شد و بعد از آن سالن شهدای شهرداری و سالن رسالت را هم اضافه کردیم که در مدت یک ساعت و نیم هم تمامی تایم‌های ـآن پر شد و استقبال بسیار خوبی صورت گرفت. مسابقات در قالب سه محور آقایان، بانوان و جانبازان و معلولین درحال انجام است که باتوجه به استقبال خوبی که از رشته ساحلی در بهمن ماه انجام شد، این رشته را هم برای اولین بار در جام رمضان اضافه کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: یکی از مزایای این دوره از مسابقات پراکندگی سالنهای ما در سطح شهر است زیرا سالنهای شهر مشهد درحال برگزاری مسابقات هستند و دسترسی برای شهروندان را کمتر کرده است به همین دلیل این دوره از جام رمضان پراکندگی بهتر و بیشتری برای مردم صورت گرفته است. همچنین در هر روز پنج تا شش هزار تماشاگر از این مسابقات دیدن می‌کنند. در تلاش هستیم تا بتوانیم تا پایان ماه مبارک تمامی مسابقات را به اتمام برسانیم و شرمنده این استقبال بینظیر مردم نشویم. بنابراین امیدواریم بتوانیم زیرساختهای ورزشی خود را افزایش دهیم زیرا این استقبال مردم نشان داده است که ورزش در مقطع فعلی ارزش و جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین مسابقات محلات در فصل تابستان برگزار می‌شود و در آن مبحث استعدادیابی پررنگ است. در مسابقات جام رمضان هم از ۳۲ تیم بانوان، 12  تیم از محلات حضور دارند.

انتهای پیام
captcha