انس کودکان غزه با قرآن مایه اقتدار جامعه اسلامی است
کد خبر: 4206639
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انس کودکان غزه با قرآن مایه اقتدار جامعه اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم مظلوم غزه به ویژه کودکان و نوجوانان در بین آوار خانه‌هایشان مشغول تلاوت قرآن کریم بودند که این تمسک آنان به قرآن باعث اقتدار جامعه اسلامی می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست قرآنی تهران که در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه قرآن با عنوان نقش قرآن و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی امروز پنجشنبه، دوم فروردین ماه در هتل لاله برگزار شد، گفت: ما در حالی امروز در دومین نشست قرآنی تهران دورهم جمع شده‌ایم که جهان اسلام درگیر یک توطئه پیچیده و چندلایه رژیم صهیونیستی و غربی در غزه مظلوم و مقدر اراضی فلسطین اشغالی است.

وی افزود: ما در فاصله دو نشست اول و دوم، ۲ اتفاق مهم را در حوزه فرهنگی و تمدنی اسلامی شاهد بودیم. اولین جریان توهین به قرآن مجید بود. شما شاهد بودید در برابر چشمان مدعیان حقوق بشر به کتاب مقدس آسمانی ما مسلمانان توهین می‌کنند و هیچ اتفاق جدی قابل تأملی و هیج واکنشی را از مجامع جهانی مشاهده نکردیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت برخاسته از تعالیم قرآنی همه اقدامات لازم را در دستور کار خود برای ایجاد حرکت اعتراضی به این موضوع قرار داده و شاید نقطه اوج این حرکت حضور ریاست‌جمهوری در صحن مجمع ملل بود که آنجا قرآن را سردست گرفتند و این جنایت بزرگی غربی‌ها را رسوا کردند.
 
اسماعیلی به اتفاق دوم که در اکتبر آغاز شد اشاره کرد و گفت: مقاومت قهرمانان مقاوم در فلسطین افتخار آفرید و تمام معادلاتی که دولت صهیونیستی و آمریکا به دنبال عادی‌سازی حضور این غده سرطانی در غرب جهان اسلام بوده را ناکام کرد و ما دست جوانان قهرمان‌طلب جبهه مقاومت را در فلسطین، لبنان، عراق و یمن می‌بوسیم، که برای جهان اسلام افتخار آفریدند.
 
وی مقاومت مردم فلسطین در این ۶ ماه را حماسه‌ای بزرگ در دیدگان جهانیان توصیف کرد و ادامه داد: مردم مظلوم غزه به ویژه کودکان و نوجوانان در بین آوار خانه‌هایشان مشغول تلاوت قرآن کریم بودند که این تمسک آنان به قرآن باعث اقتدار جامعه اسلامی می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توقعاتی که از نشست بین‌المللی تهران دارد گفت: این گفت‌وگوی نخبگان در جهان اسلام باید خروجی‌های مشخص و مهمی داشته باشد و آینده درخشان جامعه اسلامی را در پرتو قرآن کریم نشان دهد. باید وحدت اسلامی را در ریشه کن کردن تروریسم دولتی و رژیم صهیونیستی به صورت واحد اعلام کند.
 
وی افزود: باید در همه کشورهای اسلامی این موضوع را تبیین و در سطح اولویت‌ها قرار بدهند. وقتی که مردم مظلوم غزه بیش از ۳۱ هزار شهید را تقدیم کردند، نباید عده‌ای از دولت‌های اسلامی همچنان به روابط اقتصادی و سیاسی خود با رژیم صهیونیستی ادامه دهند، این یک خیانت آشکار به جبهه مقاومت و اسلام و یک دهن کجی به خون‌های پاکی است که امروز سرزمین غزه را معطر کردند.
 
اسماعیلی در پایان گفت: این‌ها مواردی هستند که باید در خروجی نخبگان جهان اسلام مورد بررسی قرار بگیرد و به عنوان مطالبات و مواردی که در جهان اسلام و مجامع اسلامی آن‌ها را پیگیری کنند و در صدر موضوعات خود قرار بگیرد.
   

قرآن پاسخگوی چالش‌های بشری است

محمدمهدی ایمانی پور‌، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  نیز با حضور در این نشست قرآنی طی سخنانی، گفت: از منظر قرآن کریم فضیلت اصلی ماه مبارک رمضان نزول قرآن است. قرآن کریم علاوه بر اینکه بر تمام مردم نازل شده، برای پاسخ به تمام نیازهای بشر نیز نازل شده است.
 
وی افزود: قرآن امروز پاسخگوی تمام نیازهای کوچک و بزرگ مسائل و چالش‌های جهان است، امروز مسئله خانواده در جهان یک مسئله جدی است و قرآن آموزه‌هایی در این‌باره دارد اما ما قرآن را رها کردیم و به دنبال آموزه‌های فرعی می‌‌رویم. روایت‌هایی از بزرگان است که می‌گویند ما در کتاب‌های مختلف تفحص کردیم و عمری را پای کتاب‌های متفرقه گذاشتیم و سپس پشیمان شدیم، چرا که دیر متوجه عمق مفاهیم قرانی شدیم.
 
انس کودکان غزه با قرآن مایه اقتدار جامعه اسلامی است
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: قرآن باعث وحدت جهان اسلام است و امت اسلامی و پایه شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. امروز قرآن مجید قدرت نرم مردم غزه و مقاومت است. اگر قرآن قدرت تاثیر اجتماعی را نداشت به او هجمه و حمله نمی‌شد. امیدوارم با تمسک به قرآن بتوانیم ادای دینی به قرآن کریم داشته باشیم.
 

قرآن به انسان هویت خداباوری می‌بخشد

 
مهدی مصطفوی، قائم مقام معاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز  با حضور در این نشست طی سخنانی گفت: حلول رمضان ماه بندگی خداوند و ماهی برای برکت و مغفرت را تبریک عرض می‌کنم. در این ایام که ماه مبارک رمضان بهار معنویت با آغاز سال نوی شمسی قرین شده است برگزاری نشست قرآنی تهران دارای دستاوردهای ارزشمند فردی و اجتماعی باشد. حضور اندیشمندان و شخصیت‌های قرآنی از ۲۵ کشور حضور دارند که بسیار مغتنم است. هرسال در ماه رمضان همزمان با نمایشگاه قرآن این نشست نخبگانی را تشکیل دهیم و با تمسک به قرآن راه‌های میل سعادت بشر در دنیا و آخرت و شکل گیری حیات طیبه را عملی کنیم.
 
 مصطفوی بیان کرد: افتخار ما در جمهوری اسلامی این است که ساختار حکومتی مبتنی بر اصول و احکام اسلامی باشد و مسئولینی که مردم انتخاب می‌کنند معتقد به اجرای احکام مندرس بر قرآن باشد.

نشانه دوست‌دار قرآن بودن به زبان نماینده اندونزی

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم فرد و جامعه، هویت اوست. هویت، حاصل جمع عناصر فردی و جامعه است و خواستگاه دینی دارد. تعالیم وحیانی و الهی در هویت نقش دارد و یا عوالم مادی و ارزش‌های دست‌ساز بشر شکل‌دهنده هویت بشر است.
 
قائم مقام معاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه یکی از نقش‌های هویت، جهت‌دهی و سبک زندگی در جهت منافع زندگی است، اظهار کرد: ‌تفکر لیبرال دموکراسی انسان را موجودی آزاد تعریف می‌کند. در حالی که انسان در نگرش اسلامی و قرآنی، تنها موجودی ارادی و محکوم به سرنوشت و تقدیر جبری نیست و همچنین موجودی کامل آزاد و به خود واگذار شده هم نخواهد بود.
 
وی با اشاره به بیان الهی در سوره قیامت گفت: خداوند می‌فرمایند: «آیا انسان می‌پندارد او بی‌تکلیف گذرانده شده است». تفکرات غیر الهی هویت انسان را جوری تبیین می‌کند تا هرطور خودش تشخیص می‌دهد عمل کند. نتیجه این تفکر موجب اعمال ظلم و هرزگی و از هم گسیختگی خانواده و از بین رفتن کرامت انسانی و سقوط اخلاق و معنویت است.
 
قائم‌مقام معاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان سخت الهی در سوره ابراهیم افزود: امروز نمونه بارز این مردمی که خداوند در قرآن از آنها یاد می‌کند، صهیونیست‌های غاصب و جنایتکار و کودک‌کش و حامیان آن‌ها هستند. در حالیکه قرآن هویت انسان‌ها را اینگونه تعریف می‌کند که برای عبادت خلق شده‌اند نه برای برتری.
 
مصطفوی افزود: قرآن به انسان هویت خداباوری می‌بخشد. انسان با هویت قرآنی نه ظلم می‌کند و نه ظلم می‌پذیرد و تمام شئون زندگی‌اش سراسر معنویت است. زیباترین نمونه شکل گرفته از هویت اسلام از قرآن حماسه عاشورا و غزه است.

ایران پیشگام در دفاع از فلسطین است


رونی آلفا، مشاور وزیر فرهنگ لبنان نیز در دومین نشست قرآنی تهران، با تأکید بر اینکه انسان قبل از دست دادن انسانیتش باید به‌درستی جایگاه خود در جهان را دریابد، اظهار کرد: وزیر فرهنگ لبنان نمایندگی رساندن پیامی مهم را به او واگذار کرده‌اند که وی آن را در تهران، پایتخت مقاومت جهانی، ارائه داد.

وی افزود: این پیام در ماه مبارک رمضان و در جهت تثبیت هویت اسلامی بیان شده و بر لزوم وحدت و همبستگی اسلامی تأکید دارد، حتی اگر به گوش غیرمسلمانان نیز برسد. او همچنین بر این باور بود که ارزش‌های مشترک انسانی و اعتقاد به خدای یکتا باید موجب وحدت و همفکری شود، نه کینه و دشمنی. او با استناد به آیات قرآن، بر اهمیت و جایگاه وحدت‌آفرینی در اسلام تأکید کرد.

انس کودکان غزه با قرآن مایه اقتدار جامعه اسلامی است

مشاور وزیر در ادامه افزود: جمهوری اسلامی با وجود تهاجمات خارجی توانسته است نقش مهمی در حمایت از امت اسلامی ایفا کند و در پشتیبانی از مقاومت فلسطین و حقوق انسانی پیشگام باشد. وزیر فرهنگ لبنان به تمامی گروه‌ها توصیه کرد تا در پشتیبانی از مقاومت در غزه و جنوب لبنان متحد شوند.

انتهای پیام
captcha