عوامل ایجاد آرامش روحی در زندگی
کد خبر: 4206684
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
سیدهادی وکیلی تشریح کرد:

عوامل ایجاد آرامش روحی در زندگی

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح عوامل آرامش روحی پرداخت و گفت: قرائت قرآن، زیارت مراکز مقدس، دیدار مؤمنان، افزایش معرفت به خدا و در مجموع یاد و ذکر خدا مهمترین عوامل ایجاد آرامش روحی و باطنی در انسان است.

حجت الاسلام سید هادی وکیلیبه گزارش ایکنا، سیدهادی وکیلی؛ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، شامگاه دوم فروردین ماه در نشست علمی «عوامل آرامش روحی و روانی در قرآن» با اشاره به آیه 28 سوره مبارکه رعد «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، گفت: ما با 3 مرحله یعنی وهم و خیال، شک و ظن، اطمینان و یقین مواجهیم؛ وهم و خیال یعنی تصوراتی که هیچ بهره‌ای از حقیقت ندارند؛ خیلی از اوقات ما با این مسئله مواجهیم و دل به آن می‌سپاریم و با آن دل خود را خوش می‌کنیم مانند اینکه برنج بگذاریم روی سفره هفت سین تا روزی ما زیاد شود ولی این هیچ مبنای اعتقادی و عقلی و ... ندارد. و هم و خیال ممکن است آرامش مقطعی بدهد ولی ما را گرفتار خرافات می‌کند و جایی با مشکل مواجه می‌شویم که گفتار بحران شویم؛ قرآن کریم تعبیر کرده است که برخی در حال غرق‌ شدن هستند و به هر چوب و تخت پاره‌ای آویزان می‌شوند و همین باعث غرق‌شدن آنان است. 

وی افزود: مرحله بعد شک است که درصدی از حقیقت را در خود دارد ولی از 50 درصد بیشتر نیست؛ ما در شک قضاوت‌های نادرستی هم می‌کنیم به خصوص در عرصه اجتماعی و ارتباط با دیگران که باعث از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس ما خواهد بود مانند مسابقاتی که افراد در مسئله مد و فشن و ... با هم می‌گذارند لذا قرآن برخی ظن وگمان‌ها را مایه گناه می‌دانند. شک زن و شوهر به همدیگر و تهمت‌زدن و ... هم نمونه‌هایی از آفات شک بیش از حد و به تعبیر قرآن ظن کثیر است. 

وکیلی با بیان اینکه مرحله دیگر مرحله سوم اطمینان است، گفت: در این مرحله قلب اطمینان دارد و گرفتار اوهام و خرافات و ... نمی‌شود و قلب می‌داند چه می‌کند؛ قرآن کریم فرموده است اگر انسان قلب سلیم داشته باشد به او دروغ نخواهد گفت و همه در قیامت گرفتار هستند مگر کسانی که قلب سلیم دارند؛ قلب وقتی آرام است یعنی انسان مسیر را با اطمینان سپری می‌کند ولی اگر گرفتار وهم و خیال و تردید باشد قلب مضطرب است و چون صادق است این عدم اطمینان را نشان می‌دهد؛ قرآن فرموده است اگر می‌خواهی به اطمینان قلبی برسی باید رودخانه وجود خود را به دریای لایزال الهی وصل کنی؛ الا بذکر الله تطمئن القلوب. 

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این یک قاعده است که ذکر خدا عامل اطمینان قلبی است، اظهار کرد: آن چیزی که باعث آرامش انسان در دنیاست حتما باید اتصال به خدا داشته باشد و فردی که خودش آرام است مایه آرامش دیگران هم خواهد شد لذا نگاه و هم‌صحبتی با برخی افراد مایه آرامش است. آرامش هم مبتنی بر ایمان است؛ مرحوم شهید مطهری مثال آهن و آهن‌ربا را زده است؛ هر قدر روح انسان مضطرب و متلاطم باشد مغناطیس وجود او هم مرتعش و مضطرب خواهد شد؛ فرد شکاک و مدیر شکاک، اداره شکاک ایجاد خواهد کرد و زیرآب زدن و سنگ‌انداختن جلوی پای مردم از نتایج آن است و برعکس مدیر آرام، اداره را هم آرام می‌کند. 

وی ادامه داد: هرقدر روح انسان در جذبه و کشش الهی قرار بگیرد و آرام شود جاذبه پیدا خواهد کرد لذا مؤمنان جاذبه دارند و روح آنان احساس نزدیکی با یکدیگر دارد. قلب جاذبه معنوی دارد و این جاذبه اطرافیان را هم به خود جذب می‌کند و این جاذبه معنوی با اتصال به آهن‌ربای اصلی هستی یعنی خدا گسترش خواهد یافت. البته انسان مؤمن در عین جاذبه نسبت به امور غیر ایمانی هم دافعه دارد. 

 

معنویت‌درمانی؛ بهترین راه زوج‌درمانی

وکیلی با اشاره به عوامل آرامش‌آفرینی، افزود: اولین مسئله شناخت و معرفت بیشتر نسبت به خداوند است یعنی هرقدر انسان معرفت بیشتری داشته باشد، آرامش او بیشتر است؛ نگاه به آفرینش جهان و انسان یکی از عوامل معرفت‌افزایی است؛ «افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت»؛ اگر مسافرت هم می‌رویم صرفا خوشگذرانی و خوردن و تفریح نباشد بلکه به سنن طبیعی و عرفی و زبان و نژاد مردم توجه کنیم و متوجه خالق هستی شویم. ما با معرفت می‌توانیم به آرامش حقیقی برسیم. البته این مسئله صرفا قرآنی نیست بلکه بحث روان‌شناسی هم هست زیرا یکی از بهترین راه‌ها برای زوج‌درمانی، معنویت‌درمانی است که در تمامی مکاتب و مراکز علمی دنیا هم پذیرفته شده است.  

وکیلی ادامه داد: مسئله دیگر انتخاب دوست است یعنی کسانی را به عنوان دوست انتخاب کنیم که دیدن آن‌ها ما را به یاد خدا بیندازد؛ مشورت با یک استاد خوب کمک می‌کند تا ما در اتصال به معنویت سریعتر پیش برویم؛ صله رحم سبب می‌شود تا ما سریعتر به خداوند برسیم و آرامش روحی ما بیشتر خواهد شد، رفتن به مراکز زیارتی هم این خاصیت را دارد؛ فی بیوت اذن الله ...؛ زیارت‌درمانی خودش یکی از راه‌های ایجاد آرامش روحی و روانی است. نیایش هم یکی از این راه‌ها است. 

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مسئله دیگر توکل به خداوند است یعنی همه چیز را متصل به منبع الهی بدانیم؛ افراد متوکل وقتی گرفتار بیماری و مشکلات شوند بهتر با مسئله کنار می‌آیند؛ چالش در زندگی همه افراد وجود دارد و اگر قابل حل است باید با توکل به خدا حل کنیم و اگر نیست بپذیریم که مایه امتحان و ابتلاست و قضا و قدر است. 

وی تاکید کرد: قرآن، ذکر و یاد خدا، زیارت و نماز خواندن در مسجد و دیدن مؤمنان خودش از عوامل آرامش‌آفرینی است.

انتهای پیام
captcha