رمضان عامل تقویت زندگی مسالمت‌آمیز بین ادیان در تایلند
کد خبر: 4207467
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷

رمضان عامل تقویت زندگی مسالمت‌آمیز بین ادیان در تایلند

جمعی از رهبران بودایی در یکی از شهرهای تایلند با اهدای اقلام و کمک مالی به مساجد روحیه زندگی مسالمت آمیز بین ادیان در این کشور جنوب شرق آسیا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایکنا از تایلند، شهردار آیوتایا سمسنگ سپاکوسونکول به همراه جمعی از مانک‌های بودایی و هیئت اجرایی، با رهبران مذهبی مسلمان دیدار کردند.

طی این مراسم، اقلامی از قبیل نان، خرما و کمک مالی به ۲۸ مسجد اهدا شد تا مسلمانان در مراسم‌های افطار ماه رمضان از آنها بهره ببیند. در این مراسم آقای پرادیت رتاناکومول رئیس کمیته اسلامی استان به همراه نمایندگانی از هر مسجد در دریافت اقلام مشارکت کردند.

در این مراسم شهردار آیوتایا با اشاره ماه مبارک رمضان و روزه داری برادران و خواهران مسلمان اعلام کرد: مسلمانان منطقه بخشی مهم از جامعه ما هستند و من امروز به عنوان نمایندگان جامعه بودایی در کنار شما هستم تا با اهدای این اقلام و هدایا اهمیت و ارزش اعمال دینی شما برای جامعه بودایی را خاطر نشان کنم.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: این حرکت بیانگر رابطه صلح‌آمیز پیروان ادیان در منطقه می‌باشد و نشان دهنده محبت و احساسات مردم ادیان مختلف برای احترام و کمک به یکدیگر است.

تاریخ آیوتایا، پایتخت باستانی پادشاهی سیام (تایلند امروزی) با تأثیرات فرهنگی و مذهبی مختلف از جمله اسلام در هم آمیخته است. آیوتایا در سال 1350 میلادی پس از میلاد توسط پادشاه اوتونگ تأسیس شد. این شهر پس از سوکوتای به دومین پایتخت پادشاهی سیامی تبدیل شد. آیوتایا به یک مرکز تجاری بزرگ تبدیل شد و بازرگانان را از مناطق مختلف آسیا از جمله بازرگانان مسلمان جذب کرد.

از آنجایی که آیوتایا به عنوان یک مرکز تجاری رونق یافت، بازرگانان مسلمان را از شبه قاره هند، خاورمیانه و سایر نقاط جهان اسلام به خود جذب کرد. این تجار نقش بسزایی در تجارت شهر داشتند و به تنوع فرهنگی آن کمک کردند.

آیوتایا روابط دیپلماتیک و تجاری با کشورهای مسلمان همسایه مانند سلطان نشین مالاکا و سلطان نشین پاتانی (واقع در جنوب تایلند کنونی) داشت. این روابط برای ثبات تجاری و سیاسی در منطقه ضروری بود.

بیشتر بخوانید:

با گذشت زمان، جامعه ای مسلمان در آیوتایا پدید آمد که متشکل از بازرگانان و مهاجران از مناطق مختلف بود. آنها در داخل شهر مساجد و مؤسسات اسلامی را تأسیس کردند. مسلمانان علیرغم اقلیت بودن، عموماً اجازه داشتند تا تحت حاکمان آیوتایان به طور آزادانه دین خود را انجام دهند.

آیوتایا با چالش های متعددی از جمله درگیری با کشورهای همسایه و قدرت های استعماری اروپایی روبرو بود. در سال 1767، شهر توسط ارتش برمه غارت و ویران شد که منجر به فروپاشی پادشاهی آیوتایان شد.

پس از سقوط آیوتایا، پایتخت به تونبوری و بعداً به بانکوک منتقل شد، جایی که پادشاهی مدرن تایلند تأسیس شد. با این حال، اهمیت تاریخی آیوتایا و نقش آن در شکل دادن به چشم انداز فرهنگی و مذهبی تایلند، از جمله تعامل آن با اسلام، بخشی جدایی ناپذیر از میراث این کشور باقی مانده است.

 

گزارش از علی قلعه‌بان

انتهای پیام
captcha