سنت نذر در جلسات قرآنی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
کد خبر: 4209432
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷

سنت نذر در جلسات قرآنی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه فرهنگ نذر در جلسات قرآنی باید با کمک رسانه‌ها به‌ویژه ایکنا در جامعه نهادینه شود، گفت: جا دارد همانطور که مردم برای محافل و مجالس عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نذر می‌کنند، نذر برای محافل و مجالس قرآنی نیز در جامعه تبدیل به یک فرهنگ شود.

حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در جریان برپایی نمایشگاه قرآن استان با حضور در غرفه ایکنا با اشاره به اینکه این نمایشگاه قرآنی در ابتدای سال جدید و در بهار قرآن برگزار می‌شود لذا نویدگر سالی خوب است، اظهار کرد: بهار امسال با ماه قرآن آغاز شده است و امید داریم امسال یک سال قرآنی برای مردم باشد و عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه جبران شود که به‌نظرم نمایشگاه شروع خوبی برای آغاز این حرکت به سمت جبران کاستی‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی بود.

وی با ذکر اینکه برگزاری مسابقات قرآن کریم یکی از رسالت‌های اوقاف و امور خیریه است، ادامه داد: این مسابقات از مراحل شهرستانی تا بین‌المللی جریان دارد که به‌عنوان بزرگ‌ترین مسابقات قرآن مورد توجه قرار دارد؛ همچنین طرح حفظ قرآن و برپایی محافل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت از دیگر وظایف اوقاف در حوزه فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌رود.

امیری تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های قرآنی این نهاد از جمله محافل قرآنی با محوریت امامزادگان و بقاع متبرکه شکل می‌گیرد و نگاه ما این است که مراکز افق مستقر در بقاع متبرکه که در سه حوزه احتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت دارند، تقویت شوند و بتوانند گام‌های خوبی بردارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه امسال تعداد محافل قرآنی و جلسات جزءخوانی قرآن در بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری افزایش یافت، توضیح داد: برپایی محافل جزءخوانی ویژه بانوان با تلاوت خود بانوان قاری و مرتل کار ویژه و جدیدی بود که امسال شکل گرفت. در آستان مقدس امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) فضای ایزوله‌ای برای بانوان فراهم شد که بتوانند محفل جزءخوانی برپا کنند و بانوان نیز از این برنامه استقبال خوبی داشتند.

امیری کمبود اعتبارات قرآنی را مشکل اساسی اوقاف و امور خیریه در حوزه فعالیت‌های قرآنی عنوان و بیان کرد: متأسفانه در حوزه موقوفات قرآنی نسبت به دیگر استان‌ها ضعیف هستیم و حقیقتاً نتوانستیم حوزه قرآنی را پشتیبانی کنیم و لذا شرمنده اهالی و چهره‌های قرآن‌ هستیم که نتوانستیم مجامع و هیئات و کلاس‌های این حوزه را حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه فعالیت‌های قرآنی از حیث اعتبارات ضعیف است، توضیح داد: محافل و جلسات قرآنی حمایت نمی‌شوند و مؤسسات و مراکز قرآنی حمایت لازم برای انجام فعالیت را دریافت نمی‌کنند لذا از مسئولان و متولیان قرآنی به‌ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شورای عالی قرآن و ... درخواست داریم که این حوزه را حمایت کنند تا بتوان با جذب اعتبارات این محرومیت‌ها را کاهش داد.

کاستی در کشف و شناسایی استعدادهای قرآنی 

امیری با اشاره به ظهور نوجوانان مستعد و پدیده‌های قرائت در استان، توضیح داد: از جمله «محمد اسماعیلی» قاری نوجوان استان به‌عنوان یک پدیده درخشش خوبی داشته و استاد شاه‌میوه قائل بود که این نوجوان یک پدیده در عرصه قرآنی این استان است. 

وی ادامه داد: این استان ظرفیت‌های زیادی در زمینه قرآن دارد که باید استعدادهای قرآنی جدید را کشف کنیم و پرورش دهیم تا بتوانند نام استان را اعتلا ببخشند.

امیری با اشاره به اینکه کشف و شناسایی استعدادهای قرآنی یکی از کاستی‌های استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی است، گفت: این امر ریشه‌های متعددی می‌تواند داشته باشد از جمله اینکه مؤسسات قرآنی باید در این زمینه تلاش کنند، همچنین محافل قرآنی در استان اندک و ضعیف است که به نظرم اگر محافل قرآنی متعدد در جای‌جای استان شکل بگیرد، استعدادهای قرآنی جدیدی می‌توان کشف کرد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه برپایی مسابقات قرآن اوقاف نتوانسته به شناسایی استعدادهای قرآنی کمک چندانی کند، تصریح کرد: طبیعتاً چهره‌های قرآنی جوان و بزرگسال در جریان این مسابقات به مراحل بالاتر راه می‌یابند و فرصت مشارکت نوجوانان در این رویداد قرآنی وجود ندارد. اگر بخواهیم اتفاقات خوبی برای حوزه قرآن بیفتد باید مؤسسات و محافل قرآنی را دریابیم اگر اینها تقویت شوند، جوانان هم جذب می‌شوند و خروجی مؤسسات در محافل و مجالس و رویدادهای قرآنی و مسابقات قرآن بروز و ظهور خواهد یافت.

امیری با ابراز تأسف از نبود اعتبارات استانی برای برپایی مسابقات قرآن اوقاف، ادامه داد: در دیگر استان‌ها ردیفی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای مسابقات قرآن تعریف می‌شود که در استان ما چنین اعتباراتی وجود ندارد و ما به سختی این رویداد بزرگ قرآنی را برگزار می‌کنیم و حتی برای تشویق برگزیدگان مسابقات، بودجه‌ای نداریم.

وی تأکید کرد: ما تلاش زیادی برای جذب اعتبارات جهت برپایی مسابقات سراسری قرآن داشتیم و مکاتبات ملی و استانی فراوانی انجام دادیم اما متأسفانه تا کنون به نتیجه نرسیده است و هیچ ردیفی برای مسابقات قرآن نداریم، ضمن اینکه مجموعه اوقاف نیز هیچ ردیف بودجه برای فعالیت‌های قرآنی دریافت نمی‌کند.

امیری با بیان اینکه فرهنگ نذر در جلسات قرآنی باید با کمک رسانه‌ها به‌ویژه ایکنا در جامعه نهادینه شود، گفت: جا دارد همانطور که مردم برای محافل و مجالس عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نذر می‌کنند، نذر برای محافل و مجالس قرآنی نیز در جامعه تبدیل به یک فرهنگ شود، همانطور که روضه امام حسین(ع) گره‌گشایی می‌کند، محفل قرآنی نیز یقیناً گره‌گشای مشکلات است.

انتهای پیام
captcha