انتقاد امام جمعه قم از سهل‌انگاری در حوزه عفاف و حجاب
کد خبر: 4209986
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱

انتقاد امام جمعه قم از سهل‌انگاری در حوزه عفاف و حجاب

آیت‌الله سعیدی با بیان‌ اینکه با وجود هشدار‌ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره حجاب، اما در میدان عمل و اجرا سهل‌انگاری وجود دارد یا از اقدامات سطحی و کم اثر استفاده می‌شود، گفت: از دستگاه‌های مختلف کشور انتظار بیشتری می‌رود که با ورود هوشمندانه و مدبرانه و در صورت نیاز قاطعانه با این چالش تحمیلی برخورد کنند.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قمبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه قم که امروز 24، فروردین‌ماه در مصلای قدس قم برگزار شد، با بیان اینکه ماه رمضان، ماه رواج تقوا بود، اظهار کرد: مؤمنین باید در همه زمینه‌ها اعم از خانواده، انتقاد کردن، سیاست و اقتصاد تقوا را پیشه کنند.

وی ادامه داد: با پایان ماه مبارک رمضان، مؤمنین از رزمایش و تمرین عبودیت مدرک قبولی دریافت کردند و با روحیه‌ای طراوت یافته و شاداب در میدان حیات انسانی یعنی جهاد اکبر و مبارزه با هوای نفس تلاش می‌کنند، به همین خاطر باید ماه شوال را ماه تداوم جهاد و مبارزه با هوای نفس و انس بندگان با خدای متعال دانست.

خطیب جمعه قم با اشاره به روز ارتش و نیروی زمینی بیان کرد: ارتش با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تدبیر حکیمانه امام خمینی(ره) پس از تسویه از عناصر ناباب، به یکی از ارکان حفاظت و تأمین امنیت از میهن اسلامی تبدیل شد و در این راه شهیدان بسیاری مانند شهید صیاد شیرازی را تقدیم اسلام کردند.

قبرستان بقیع؛ کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ اسلام

وی در رابطه با سالروز تخریب بارگاه ائمه بقیع اظهار کرد: در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز آثار مربوط به دوران نخستین اسلام وجود داشته است؛ زیرا مکه و مدینه محل تولد اسلام است؛ اما متأسفانه متعصب‌های وهابی بیشتر این آثار با ارزش را به بهانه واهی از بین بردند و نمونه بارز آن قبرستان بقیع است.

امام جمعه قم بیان کرد: قبرستان بقیع، بخش مهمی از تاریخ اسلامی را در خود جای داده است و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ اسلام و مسلمانان به شمار می‌رود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان نظام گفت: همواره این دیدار خاص و با موضوعات مهم ارزیابی شده است. رهبر معظم انقلاب در این دیدار به چند موضع مهم پرداختند که یکی از آنها حجاب بود.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته، کشف حجاب را حرام شرعی و حرام سیاسی دانستند و امسال نیز بیان کردند که بنده معتقدم در دولت، قوه قضائیه و بخش‌های مختلف مسئولیت وجود دارد که باید به مسئولیت‌های شرعی و قانونی خود عمل کنند.

اقدامات سطحی و کم‌اثر را در حوزه حجاب کنار بگذاریم

سعیدی تأکید کرد: با وجود این همه هشدار‌ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره حجاب داشتند؛ اما در میدان عمل و اجرا سهل‌انگاری وجود دارد یا از اقدامات سطحی و کم اثر استفاده می‌شود در حالی که در این جنگ همه جانبه علیه حجاب و عفاف و صورت گرفته است از دستگاه‌های مختلف کشور انتظار بیشتری می‌رود که با ورود هوشمندانه و مدبرانه و در صورت نیاز قاطعانه با این چالش تحمیلی برخورد کنند.

امام جمعه قم افزود: از ائمه جمعه، امامان مساجد، سخنرانان، ستاد‌های امر به معروف و نهی از منکر، خانواده‌ها و... انتظار می‌رود برای تبیین این واجب شرعی و سیاسی تلاش همه جانبه و هماهنگی داشته باشند و مردم را از این توطئه بیشتر آگاه کنند.

وی ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن در حال بمباران فرهنگی بخشی از هویت جمهوری اسلامی ایران است و مردم همان‌طور که تجاوز دشمن به خاک ایران را تحمل نکردند این مردم عزیز، بمباران فرهنگی علیه ارزش‌های خود را تحمل نخواهند کرد.

منفعلانه در حوزه حجاب رفتار نکنیم

خطیب جمعه قم اظهار کرد: امروز حجاب خط مقدم جبهه فرهنگی محسوب می‌شود، یعنی دشمن با کمک مزوران داخلی و رسانه‌ای به دنبال براندازی فرهنگ اسلامی است که با حجاب شروع کردند و طبیعی است اگر منفعلانه رفتار کنیم اندیشه طرح کلان براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند و همه در برابر این فتنه دشمن شرعاً مسئولیت داریم.

وی تأکید کرد: اگر همه با هم متحد و منسجم رویه‌ای هماهنگ داشته باشیم دشمنان ما آرزوی بی بندو باری جامعه اسلامی را به گور خواهند برد.

نماینده ولی فقیه در قم ضمن تقدیر از نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی از آغاز اجرای طرح عفاف و حجاب از روی شنبه ۲۵ فرودین خبر داده است. این طرح به شرطی موفق می‌شود که همه دستگاه‌ها پای کار بیاند و اولین نهادی که باید پای کار بیاید خانواده‌ها هستند.

رانندگان و خودروسازان مراقب جان مردم باشند

وی در رابطه تلفات انسانی و مالی جاده‌ای بیان کرد: هر سال شاهد تلافاتی در این زمینه هستیم که آثار تخریبی، روحی، روانی و اجتماعی آن بر کشور تحمیل میشود که خسارت بزرگی برای کشور است. شبهه شرعی دارد که انسان جانش را در اختیار راننده‌ای بگذارد که قوانین و مسائل امنیتی را رعایت نمی‌کند، چرا رانندگان به توصیه‌های پلیس توجه نمی‌کنند و جان شان را به دست رانندگان بی‌ملاحظه می‌دهند.

امام جمعه قم یادآور شد: ما از کمبود جمعیت سخن می‌گوییم؛ اما از سوی دیگر عده‌ای به خصوص جوانان که سرمایه کشور هستند در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. برای رضای خداوند، رانندگان از یک سو و خودروسازان از سوی دیگر مراعات کنند تا کشور هر سال در آغاز سال جدید شاهد این خسارات نباشد.

جریان‌شناسی نفاق در عصر پیامبر(ص)

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول با بیان اینکه سبب و منشأ تقوا، معرفت و ایمان به خداوند متعال است، ابراز کرد: یقین به آثار گناه، ثواب و عقاب الهی سبب تقویت تقوا می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچقدر انسان مؤمن، ایمان و معرفت بیشتری به خدا داشته باشد، از آثار گناه بترسد و به ثواب و عنایت خداوند امید داشته باشد پرهیز او از گناهان در او بیشتر می‌شود.

خطیب جمعه قم با در رابطه با جریان‌شناسی نفاق در عصر پیامبر(ص) گفت: خداوند در آیه ۹۱ سوره توبه می‌فرماید: لَیْسَ عَلَی الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَی الْمَرْضَیٰ وَلَا عَلَی الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ مَا یُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ مَا عَلَی الْمُحْسِنِینَ مِنْ سَبِیلٍ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ بر ناتوانان و بیماران و فقیران که خرج سفر (و نفقه عیال خود را) ندارند گناهی بر ترک جهاد نیست هرگاه که با خدا و رسول او خیرخواهی و اخلاص ورزند (که این کار نیکوست و) بر نیکوکاران عالم از هیچ راه حرج و زحمتی نیست و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

چه کسانی از رفتن به جبهه و جهاد معذور هستند

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه کسانی که از رفتن به جبهه معذور هستند را معرفی می‌کند، گفت: گروه اول ناتوان‌هایی هستند که از نظر جسمی نمی‌توانند به جبهه بروند؛ مانند کسانی که ضعف بینایی، اعصاب و... دارد یا زمین‌گیر هستند. گروه دوم کسانی هستند که بیماری‌های خطرناک یا مسری دارند یا درمان بیماری‌شان زمان طولانی می‌برد.

نماینده ولی فقیه در قم اضافه کرد: تفاوت بیمار با ناتوان در این است که بیمار امید به بهبود دارد؛ اما عذر ناتوانان و ضعفا، دائمی است.

وی گفت: با توجه به اینکه در صدر اسلام افراد باید سلاح جنگی و آذوقه شان را برای جنگ خودشان تهیه می‌کردند، گروه سوم کسانی هستند که به خاطر فقری دارند نمی‌توانند آذوقه و ابزار جنگ را برای خود تهیه کنند از طرف دیگر نیز به خاطر فقری که داشتند نمی‌توانستند در غیاب خود، خرج خانواده خود را تأمین کنند.

خطیب جمعه قم بیان کرد: کسانی که در این آیه معذور دانسته شدند برای جهاد دفاعی نیست؛ بلکه منظور جهاد ابتدایی است. ساقط شدن وجوب جهاد از ضعیف، فقیر و بیمار مطلق نیست؛ بلکه باید به‌گونه‌ای باشد انسان را از حرکت باز دارد؛ زیرا این عذر‌ها نسبت به افراد و موقعیت‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید: کسانی که از رفتن به جبهه معاف شدند باید در پشت جبهه، توان خود برای کمک به پیامبر(ص)، خداوند، جامعه و دین به‌کار ببرند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: فقها از قسمت آخر آیه قاعده احسان را استخراج کردند به این معنا که هرکسی به انگیزه خدمت به دیگران موجب خسارت به دیگران شود این اقدامش مسئولیت‌آور نیست.

انتهای پیام
captcha