جوانانی که از دل روستاهای دورافتاده راهی جبهه شدند
کد خبر: 4210570
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
گفت‌وگو با نویسنده کتاب «هم‌نفس مادران»

جوانانی که از دل روستاهای دورافتاده راهی جبهه شدند

به اعتقاد نویسنده کتاب «هم‌نفس مادران» که در روزهای گذشته در ایذه رونمایی شد و اولین روایت بانوان تأثیرگذار این شهرستان در دوران دفاع مقدس است، باید نشان دهیم چطور می‌شود که جوانان ایذه از دل روستاهای دورافتاده راهی جبهه و جنگ شدند و چه کسانی در این حلقه نقش‌آفرینی کردند.

رونمایی کتاب «هم نفس مادران» در ایذهدر روزهای گذشته، اولین کتاب تاریخ شفاهی مادران شهدا در شهرستان ایذه به نام «هم‌نفس مادران» روایت زندگی زیبا کیانی، فعال، پشتیبان جبهه و همسر شهید نصرت‌الله کیانی رونمایی شد. این کتاب که به قلم پریسا مرادی، پژوهشگر تاریخ شفاهی و به همت مؤسسه شهید یادگار اسکندری شهرستان ایذه تدوین و منتشر شده است، نویدبخش آغاز حرکت علمی و جهادگونه برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این شهرستان است. 

پریسا مرادی، نویسنده کتاب «هم‌نفس مادران» در گفت‌‎وگو با ایکنا از خوزستان در این باره گفت: مؤسسه شهید یادگار اسکندری شهرستان ایذه یک مجموعه کاملاً مردمی است که با تلاش چند جوان بلندهمت، مؤمن و انقلابی از سال 1400 فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرد. اینکه چنین جوانانی توانمندی در ایذه داریم که می‌توانند اثرگذار باشند، بسیار حائز همیت است.

وی ادامه داد: وقتی مؤسسه تشکیل شد در بخش بانوان، تلاش کردیم بانوان فعال، اثرگذار و جریان‌ساز ایذه در دوره پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را شناسایی کنیم. می‌دانستیم مردم بختیاری ایذه با توجه به شخصیت و شاکله خود، حتما توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی دارند که باید آنها را مورد توجه قرار دهیم؛ با وجود اینکه جنگ در ایذه نبود، اما از شهرهای اثرگذار در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. 

مرادی با اشاره به جست‌وجوی خود در میان بانوان جریان‌ساز شهرستان اظهار کرد: اولین شخصیتی که درباره ایشان تحقیق انجام دادم خانم زیبا کیانی بودند. متوجه شدم ایشان بسیار بانوی جریان‌ساز و در پیروزی جبهه و جنگ مؤثر بودند. مصاحبه با ایشان انجام شد و تحقق و پژوهش و تدوین این مصاحبه دو سال به طول انجامید.

نویسنده کتاب «هم‌نفس مادران» ادامه داد: خانم کیانی، همسر شهید نصرت‌الله کیانی هستند. ایشان با مادران شهدا در دوران جبهه و جنگ تحمیلی انس و الفت زیادی داشتند و به‌گونه‌ای محور بودند؛ یک خانم 20 ساله که همسرش شهید می‌شود، اما 300 مادر و همسر شهید دور او حلقه می‌زنند. خانم کیانی هم این جمع را مدیریت می‌کردند و هم در ایذه‌ای که جنگ نبود، تأثیرگذار بودند و مردم را برای حضور در جنگ ترغیب می‌کردند. 

مرادی گفت: کتاب روایت روانی دارد و تاکنون بازخوردهای خوبی از آن دریافت کردم. خود خانم کیانی الگوی قابل اعتمادی است و می‌شود سبک زندگی را از ایشان آموخت. چون ایشان در دوره کودکی به همراه خانواده کوچ‌نشین بود. اگر کتاب را بخوانید مقاومت و ایثار و بزرگی و صبر را در خاطراتش متوجه می‌شوید که تماماً براساس واقعیت‌های ملموس است.  

وی با اشاره به چالش‎‌های شروع کار ثبت و ضبط تاریخ شفاهی در شهرستان ایذه گفت: ما مکانی برای فعالیت نداشتیم، اما این مسئله مانع ما نشد، گرچه امکانات لازم برای تحقیق و پژوهش در اختیار ما نبود،  اما پیگیری و برنامه‌ریزی و مشورت بین اعضای مؤسسه برای ادامه کار متوقف نشد. به لطف شهدا تدوین کتاب به آسانی انجام شد، گرچه روی تدوین آن حساسیت زیادی داشتم چون اولین کتاب بانوان تأثیرگذار در ایذه بود و آن را بارها مرور کردم و تلاش زیادی روی متن آن انجام شد. 

این پژوهشگر تاریخ شفاهی گفت: شهرستان ایذه بسیار توانمند و در پیروزی انقلاب اسلامی اثرگذار بود. در مؤسسه شهید اسکندری تلاش می‌کنیم الگوها را شناسایی و آنها را برای نسل جدید روایت کنیم. نیاز است که تلاش ما بیشتر و همیاری و همراهی افراد و مجموعه‌های دیگر با ما نیز بیش از پیش شود تا کارها بهتر و سریعتر انجام شود، چون راویان ما در سنین بالایی به سر می‌برند و ممکن است فرصت زیادی برای ثبت و ضبط خاطرات آنها  نداشته باشیم و اگر ما این خاطرات را ثبت نکنیم، انگار در ایذه هیچ اتفاق و اثرگذاری نبوده است. این در حالی است که ایذه پر از رزمنده بود و از روستاهای دور افتاده در کوه و کمرهای ایذه راهی جنگ شده بودند.  

مرادی اظهار کرد: ایذه یک شهر دورافتاده و محروم بود ـ و هنوز هم محرومیت دارد ـ که بیش از 300 شهید تقدیم کرده است. باید نشان دهیم چه‌طور می‌شود که جوانان ایذه از دل روستاهای دورافتاده راهی جبهه و جنگ شدند. اینها باید روایت شود و این مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. 

یادآور می‌شود، کتاب «هم‌نفس مادران» شنبه، 25 فروردین‌ماه با حضور مسئولان استان در شهرستان ایذه رونمایی شد. این کتاب با خاطرات کودکی زیبا کیانی، همسر شهید نصرت‌الله کیانی در دل دشت‌های و کوه‌های زاگرس آغاز می‌شود و با مهاجرت به خرمشهر و حضور در عرصه‌های پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ادامه می‌یابد. علاقه‌مندان برای دریافت کتاب می‌توانند به شناسه ketab_ima@ فروشگاه کتاب ایما، در پیام‌رسان‌های ایتا و بله پیام بدهند.

انتهای پیام
captcha