«محفل» گوی سبقت را از «زندگی پس از زندگی» ربود + فیلم
کد خبر: 4210785
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
طبق اعلام رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما

«محفل» گوی سبقت را از «زندگی پس از زندگی» ربود + فیلم

محسن شاکری‌نژاد گفت: در میان برنامه‌های افطار برنامه «محفل» با 27/9 درصد و «زندگی پس از زندگی» با 21/7 درصد مخاطب بیشترین بیننده را داشتند، برنامه‌های استانی «ماه خدا» و «ماه من» هم پربیننده‌ترین برنامه‌های سحر بودند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و ماه رمضان رسانه ملی با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدا؛ محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما؛ سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما؛ حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها؛ محمد کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی و احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون، امروز 28 فروردین برگزار شد.

در ابتدای این نشست سلیم غفوری گفت: جا دارد در آغاز سخن از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» یاد کنم. این عملیات توانست سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی بزند.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که در ایام رمضان و نوروز از سیما پخش شد حاصل تلاش مجموعه رسانه ملی بود. برنامه‌های امسال مورد استقبال خوب مردم قرار گرفتند. در ماه مبارک رمضان امسال ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر، ۱۵ برنامه ترتیل خوانی و ۱۵ برنامه مناجات‌خوانی و در مجموع حدود پنجاه برنامه معارفی ویژه اجرا شد. در تولیدات رمضانی ۵۰ درصد برنامه‌ها گفت‌وگومحور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا (کلیپ) و ۷ درصد گزارشی و ۳/۵ درصد پویانمایی و نیز در برنامه‌های نوروزی ۳۸ درصد برنامه‌ها شامل مسابقه، ۷ درصد مستند، ۱۴ درصد کلیپ و ۴/۵ درصد برنامه‌های گفت‌وگومحور بودند. در تمامی برنامه‌های تولیدی تلاش شد که سراسر جغرافیای ایران مورد توجه قرار گیرد و در ادامه آداب و فرهنگ ایرانی اسلامی در آثار دیده شود. از دیگر نکات ویژه تولیدات نوروز و رمضان توجه به خانواده بود. 

غفوری درباره کیفیت فیلمنامه‌های سریال‌های مناسبتی نوروز و رمضان بیان کرد: در حوزه سریال‌ها «هفت سر اژدها» و «رستگاری» از قبل نگاشته شده بودند اما «نون خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. در مورد این سریال‌ها هم اختلاف سلیقه وجود دارد؛ برای مثال از نظر مخاطب «نون خ» امسال بهتر یا بالاتر بوده است، اما طبق فرایند جدید، ابتدا فیلمنامه‌ها تکمیل و سپس کار شروع شود.
 
وی با بیان اینکه میزان مخاطبان زمان حال را نباید با دهه 60 و 70 قیاس کرد، تصریح کرد: این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه مربوط می‌شود. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانه‌ای مخاطبان، تلویزیون بود اما حالا سایر بسترها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست، بلکه در تمام دنیا اتفاق افتاده است. تلویزیون زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت، الان اینگونه نیست؛ در دنیا شبکه‌ای نیست که ۸۰  یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد. بنابراین مردم از بسترهای مختلف مصرف رسانه‌ای‌ خود را تأمین می‌کنند.
 
احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون، نیز گفت: آماری که ارائه می‌شود در ارتباط با مخاطبان تلوبیون است و به معنی افکارسنجی عمومی برنامه‌های تلویزیون نیست. کاربران در ایام نوروز با اینترنت رایگان مخابرات آثار را شاهد بودند. امسال شاهد رشد 25 درصدی مخاطبان برنامه‌های تلوبیون بودیم. در برنامه‌های سال‌تحویل، 50 میلیون دقیقه (زمان تماشا) در 24 ساعت منتهی به زمان سال‌تحویل را در تلوبیون داشتیم. پربیننده‌ترین برنامه‌های افطار امسال «محفل» و «زندگی پس از زندگی» بودند. مخاطب این دو برنامه تقریباً یکسان بود. برنامه «پناه»، «هلال» و «سدره» به ترتیب دیگر برنامه‌های پرمخاطب تلوبیون بودند.

وی ادامه داد: در میان برنامه‌های سحرگاهی «سر سفره خدا» توانست بیشترین میزان مخاطب را داشته باشد. در ادامه «ماه من» و «سدره» دیگر برنامه‌های سحرگاهی را تشکیل می‌دادند. در بین سریال‌ها سریال «نون خ ۵» به ازای هر قسمت ۱۵۰ هزار بازدید و زیرخاکی با ۱۴۰ هزار بازدید به ازای هر قسمت پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلوبیون در حوزه مجموعه‌های تلویزیونی بودند.

محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، نیز اظهار کرد: نظرسنجی‌های این مرکز در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از میزان مشارکت مردم عدد ۴۱/۷ بود که تقریباً هفت دهم درصد با نتیجه انتخابات فاصله داشت که نشان‌دهنده میزان دقت نظرسنجی‌هاست. این مرکز هر دو هفته یک بار، میزان مخاطب سریال‌ها را می‌سنجد. بنابراین اگر سریال طولانی باشد، ممکن است چند بار نظرسنجی صورت گیرد. در برنامه‌های شاخص سازمان هم ماهی یک بار نظرسنجی انجام می‌شود که معاونت سیما و معاونت صدا برنامه‌های شاخص را به ما اعلام می‌کند و ما نظرسنجی می‌کنیم.

شاکری‌نژاد ادامه داد: مخاطبان کلی برنامه‌های سازمان صداوسیما هم در هر فصل سنجیده می‌شوند. حدود هزار پرسش‌گر و کنترل‌گر در سراسر کشور داریم. در آخرین نظرسنجی، کلیت میزان مخاطب تلویزیون ۶۶ درصد بود. این نظرسنجی در تهران و مراکز استان‌ها صورت گرفت و طبیعی است که در شهرستان‌ها و روستاها میزان مخاطب بیشتر باشد و این یک فرضیه پذیرفته‌شده است. در اسفند بر اساس نظرسنجی در شهرستان‌ها و روستاها، میزان مخاطب در شهرستان‌ها ۶۹/۹ درصد و در روستاها بیش از ۷۸ درصد بود که رقم قابل‌ توجهی است.

وی با تأکید بر اینکه در کشورهای غربی مخاطب تلویزیون در حال ریزش است، بیان کرد: اکنون در همه جای دنیا میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی کلاسیک بسیار کاهش‌یافته است. در آمریکا شاید به ندرت برنامه‌ای به ۱۰ درصد مخاطب برسد. پرمخاطب‌ترین برنامه انگلستان در سال ۲۰۲۳ تاجگذاری چارلز بود که ۱۸ درصد مخاطب داشت.

شاکری‌نژاد اعلام کرد: پنجم فروردین گزارش اولین نظرسنجی برنامه‌های نوروزی منتشر شد. پرمخاطب‌ترین برنامه تا این تاریخ در بین برنامه‌های نوروزی برنامه «زندگی پس از زندگی» با ۱۷/۹ و سپس برنامه «محفل» با ۱۷/۱ درصد بود. در همین نظرسنجی در بین سریال‌های نوروزی، مجموعه «نون خ۵» با ۴۱/۵ درصد پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی بوده است. این آمار نتیجه اولین نظرسنجی سریال‌هاست. سال گذشته مجموعه «نون خ ۴» ۳۱ درصد مخاطب داشت. همچنین مجموعه‌های «زیرخاکی» با ۲۴/۹ و «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و «رستگاری» با ۱۵ درصد مخاطب، دیگر برنامه‌های پرمخاطب سیما بودند. در برنامه‌های افطار «محفل» با 27/9 درصد، زندگی پس از زندگی با 21/7 درصد مخاطب بیشترین بیننده را داشتند، برنامه‌های استانی، ماه خدا و ماه من پربیننده‌ترین برنامه‌های سحر بودند.
 
عابدینی نیز درباره عملکرد سیمای استان‌ها گفت: از حدود چهار ماه پیش روزانه ۱۰ ساعت از برنامه‌ها را از شبکه‌های استانی پوشش می‌دهیم و تولیدات استان‌ها بسیار زیاد شده و بخش عمده‌ای از کارهایی که در استان‌ها صورت می‌گیرد قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد. یکی دیگر از اقدامات جدید این است که مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها تولید شوند. مجموعه «سنجرخان» یکی از این آثار بود. همچنین دو سریال «مستوره اردلان» و «سوجان» محصول صداوسیمای گیلان و سریال «دامون» تولید صداوسیمای مازندران به‌زودی آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: در ایام عید بیش از ۲۹ هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و برنامه‌های ترکیبی تولید کردیم. حدود ۱۴۰ هزار دقیقه مناظره در کمتر از یک ماه رکورد بالایی است. برای نمایندگان مجلس هم مناظره برگزار کردیم. این روند استمرار خواهد یافت و در دور دوم انتخابات مناظره‌ها را پخش خواهیم کرد. در حوزه موسیقی، نماهنگ و سرود هم همکاران ما افتخارات خوبی را رقم زدند.
 
در انتهای جلسه علی بخشی‌زاده، معاون صدا، به تشریح برنامه‌های این ایام رادیو پرداخت و اظهار کرد: شش محور؛ مساوات مؤمنانه، همدلی مسلمین، صبر راهبردی در برابر دشمن، نشاط اجتماعی، ترویج افطار ساده و خانواده‌محوری مؤلفه‌های اصلی تولیدات رادیو بود. در رادیو امکان پخش تلاوت‌های قومی و مذهبی وجود دارد. لذا تدارک ویژه‌ای دیده شد. در بین تولیدات رادیویی «قرار بی‌قراران» در رادیو ایران بالاترین مخاطب برنامه‌های سحر را داشت و نیز «فراز آسمان» از همین شبکه بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داد.

گزارش از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha