هفته فرهنگی اصفهان با اجرای 350 برنامه برگزار می‌شود
کد خبر: 4211718
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷

هفته فرهنگی اصفهان با اجرای 350 برنامه برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از اجرای 350 برنامه با محوریت معرفی مفاخر و مشاهیر شهر در هفته فرهنگی اصفهان خبر داد.

نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان در مسجد شیخ لطف‌اللهبه گزارش ایکنا از اصفهان، کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار اصفهان در آیین گشایش و نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان که عصر روز گذشته، دوم اردیبهشت‌ماه در مسجد شیخ لطف‌الله برگزار شد، اظهار کرد: سالروز بزرگداشت شیخ بهایی باعث شکل‌گیری هفته فرهنگی اصفهان شد تا بتوانیم در این مناسبت به چیزی بپردازیم که به آن می‌نازیم و مفاخر اصفهان را به مردم این شهر و دیگر شهرها معرفی کنیم. 

وی افزود: زیباترین توصیف را مقام معظم رهبری از اصفهان دارد که فرمود: «اصفهان شهر علم و ایثار و هنر و شهری زنده است.» آنچه این شهر را سر زبان‌ها انداخته، زنده بودن آن است. امیدواریم از سوم تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه بتوانیم برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را به خوبی برگزار کنیم. 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هفته فرهنگی اصفهان با هفته سلامت مصادف شده است. با توجه به اینکه اصفهان پایتخت ورزش زورخانه‌ای به شمار می‌رود و یکی از روزهای این هفته نیز به ورزش پهلوانی اختصاص دارد، یکی از برنامه‌های ما این است که برنامه‌ای در این زمینه در میدان نقش‌جهان برگزار کنیم.

وی گفت: کلیت برنامه‌ها و آنچه مورد دغدغه قرار دارد، تلاش برای معرفی مفاخر، هنرمندان، ایثارگران و بزرگان شهر است. بودجه‌ای که برای برگزاری این مناسبت در نظر گرفته شده، به ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد که فقط هزینه‌های اولیه برنامه‌ها را پوشش می‌دهد. 

شعار هفته فرهنگی اصفهان

در ادامه، میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: شعار این هفته، «اصفهان شهر زنده، شهر زندگی» است و با هدف ارائه شاخص‌های هویتی اصفهان در اماکن گوناگون تلاش می‌شود تا شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی از تاریخ و فرهنگ و تمدن این شهر زیبای خدا آگاهی پیدا کنند. 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در حوزه بین‌الملل، مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک نام دارد که دستاورد بسیار بزرگی برای اصفهان داشته است. در سومین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، ۹ هزار و ۳۳۲ نفر شرکت کردند و حدود هزار و ۲۱۱ اثر از ۲۸ کشور دنیا و ۸ هزار و ۱۲۱ اثر از داخل به دست ما رسیده است. این آمار بسیار خوبی در خصوص جشنواره‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که این جشنواره توانسته است جایگاه خود را در سطح بین‌المللی پیدا کند. اختتامیه جشنواره در روز ۹ اردیبهشت‌ماه در تالار هنر برگزار و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.

دبیر هفته فرهنگی اصفهان درباره برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان بیان کرد: در حوزه مکتب موسیقی اصفهان، گروه‌های هنری در جشن بزرگی که به مدت پنج شب در پردیس هنر واقع در خیابان آبشار برگزار خواهد شد و همچنین در هنرسرای خورشید به اجرای برنامه می‌پردازند و از سه آلبوم استادان اصفهانی رونمایی خواهد شد. 

وی گفت: در چهارباغ بنابر جایگاهی که در حوزه تمدن و فرهنگ اصفهان دارد، سلسله‌ برنامه‌هایی برگزار خواهد شد که عبارتند از اجرای نمایش‌های خیابانی، موسیقی‌های تک‌نوازی و دونوازی و تاریخ شفاهی کسبه قدیمی چهارباغ. در سینما سوره نیز هفته فیلم اصفهان برگزار و فیلم‌های سینمایی کوتاه، بلند و مستند اکران خواهد شد. 

بکتاشیان در خصوص برنامه‌های حوزه اندیشه و فلسفه تصریح کرد: با همکاری خانه حکمت، همایش بررسی جایگاه اندیشمندان متقدم اصفهان در راستای ارتقا و تعالی مکتب فلسفی اصفهان برگزار خواهد شد. در عصارخانه شاهی نیز با حضور استادان برتر کشوری به بررسی نمادها، نشانه‌ها و اسطوره‌ها در منابع علمی، فرهنگی و هنری می‌پردازیم. 

وی اضافه کرد: در برنامه پرده‌خوانی، داستان و روایت تاریخی و اساطیری اصفهان روایت می‌شود. نمایش خیمه‌شب‌بازی که خاستگاه آن هنر اصفهان است، در مدارس و محلات شهر اجرا خواهد شد. نمایشگاهی نیز در پردیس هنر برگزار می‌شود که عروسک‌های اقوام ایرانی و ملل را به نمایش می‌گذارد تا فرهنگ لباس اصفهان و اقوام این شهر معرفی شود. بازی‌های محلی، شهر فرنگ، استند مشاهیر و شهدای شاخص و رادیو چهارباغ با محوریت روایت‌ داستان‌های چهارباغ از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته‌شده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به برگزاری نمایشگاه «میراث‌داران مکتوب» اشاره کرد و توضیح داد: از کسانی که در حوزه نشر خدمات ارزنده‌ای در راستای توسعه فرهنگ و تاریخ اصفهان انجام داده‌اند نیز در هفته فرهنگی اصفهان تقدیر خواهد شد. در ناژوان برنامه‌ای با محوریت چهار بعد سلامت جسم و روان اجرا می‌شود که از همه شهروندان اصفهانی برای حضور در این برنامه دعوت می‌کنیم. برنامه‌ پخت غذاهای سالم و سنتی نیز در چهارباغ و ناژوان اجرا خواهد شد.

به گفته وی، در 15 منطقه شهرداری اصفهان، اجرای 350 برنامه با محوریت مفاخر و مشاهیر اصفهانی پیش‌بینی شده است. برگزاری جشن‌هایی با عنوان «نام‌ها و یادها» در محلات و بزرگداشت شعرای کمتر شناخته‌شده شهر مانند گلزار، نشاط و کمال‌الدین اسماعیل از دیگر برنامه‌هاست.

بکتاشیان تأکید کرد: در حوزه تقریب مذاهب درصدد هستیم تا ویژه‌برنامه‌ای با موضوع همزیستی ادیان برگزار کنیم و به جهانیان بگوییم که اصفهان مهد همزیستی ادیان و تاریخ فکر و اندیشه است. موزه‌های شهرداری اصفهان در این هفته با تخفیف 50 درصد به شهروندان خدمات می‌دهند. اداره‌کل میراث فرهنگی نیز در هفته فرهنگی اصفهان تخفیف‌های ویژه‌ای برای شهروندان در نظر گرفته است.  

 زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha