کنگره ملی «وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی» برگزار شد
کد خبر: 1351106
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۹
از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه؛

کنگره ملی «وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی» برگزار شد

گروه اقتصاد: کنگره ملی «وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی» امروز یکشنبه، 15 دی، در سالن همایش‌های دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزار ش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کنگره ملی «وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی» امروز با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه تهران، علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌عباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرلوحی، دبیر کنگره وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه هنر، در سالن همایش‌های دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

صدقه جاریه به صدقه جامده تبدیل شده است
 
براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه تهران، ضمن خیر مقدم به حاضرین و برگزارکنندگان این کنگره عنوان کرد: سازمان اوقاف در عرصه وقف و بقاع متبرکه، خدماتی را که بتواند نیازهای جامعه را تأمین کند، ارائه می‌نمایند.
 
وی افزود: امروزه در بانک اطلاعاتی خود بیش از 9400 موقوفه را ثبت کرده‌ایم که نزدیک به چهار هزار عدد از این موقوفات شامل حسینیه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها هستند. پنج هزار موقوفه هم وجود دارد که باید تولید ثروت کنند؛ از این پنج هزار مورد، تقریباً هزار و پانصد مورد دارای درآمدزایی هستند و بقیه تعطیل و غیر قابل درآمدزایی هستند.
 
محمدزاده خاطرنشان کرد: امروزه صدقه جاریه تبدیل به صدقه جامده شده است و در آن مکانیزمی که واقف تعریف کرده است، تولید ثروت نمی‌کنند. یکی از مأموریت‌های اصلی ما در سازمان اوقاف، افزایش توان بهره‌وری موقوفات است و امیدواریم از حضور صاحب‌نظران در اجرایی کردن این هدف بهره‌مند شویم.

آمادگی سازمان بورس برای همکاری در زمینه افزایش بهره‌وری موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه تهران در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: مأموریت دیگر ما در سازمان اوقاف، احیای فرهنگ وقف است که نسبت به مأموریت اول بسیار مهم‌تر است و تلاش داریم که این فرهنگ مهم را در جامعه ترویج کنیم.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سخنران بعدی این مراسم بود که اظهار کرد: مقوله وقف یکی از زیباترین و ماندگارترین جلوه‌های افرادی است که دوست دارند نتایج کار خیر آن‌ها در دنیا و آخرت به آن‌ها برسد و این عمل بهترین جنبه نیکوکاری است و باید بر جنبه‌های اقتصادی این عمل توجه بیشتری صورت گیرد چون تاکنون بیشتر جنبه فقهی وقف مورد توجه بوده است.

وی افزود: در زمینه گسترش فرهنگ وقف و افزایش بازدهی موقوفات، نقش سازمان اوقاف و امور خیریه بسیار مهم است و ما در سازمان بورس آمادگی خود را برای همکاری با سازمان اوقاف و بخش خصوصی برای تحقق این عمل، اعلام می‌داریم.

تشکیل صندوق وقف و انتشار اوراق وقفی؛ راهکار افزایش بهره‌وری موقوفات

حجت‌الاسلام سید‌عباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو کمیته فقهی بانک مرکزی، در سخنرانی خود اظهار کرد: استفاده از ابزارهای نوین پولی و مالی مانند اوراق مشارکتی و اوراق وقفی از جمله راهکارهای مفید برای حضور سازمان اوقاف و امور خیریه در اقتصاد و تولید ملی است.

وی افزود: تشکیل صندوق وقف و انتشار اوراق وقفی از مهم‌ترین اموری هستند که باید مدنظر قرار گیرند، امروزه افراد کم و سن سال نیز به دنبال بازدهی سرمایه خود هستند. بنابراین باید روی دارایی‌های دارای بازدهی تمرکز کنیم، وقف سهام جزء همین دارایی‌ها است.

با فرهنگ وقف زندگی کرده‌ایم

حجت‌الاسلام میرلوحی، دبیر کنگره وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی در سخنان خود عنوان کرد: وقف یکی از مسائل مهم در فرهنگ ما است که از قرون اولیه اسلام مانند سایر مناسک با آن زندگی کرده‌ایم و بزرگ شده‌ایم. سازمان اوقاف و همه دستگاه‌های فرهنگی باید دست به دست هم دهند تا فرهنگ وقف ترویج شود.

 میرلوحی ادامه داد: خداوند متعال راه را برای بشری که به دنبال جاودانه شدن است، باز کرده و این راه همانا سنت نیکو و پسندیده وقف است. موضوع وقف را باید با صداقت، عملکرد پاکیزه و قابل دفاع، و خلوص نیت در میان مردم جا بیندازیم.

وقف سلامت اقتصاد یک جامعه را تضمین می‌کند

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه هنر، سخنران پایانی این مراسم بود که در ضمن سخنان خود عنوان کرد: وقف نظام اقتصادی اسلام را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از وجوه ممیز نظام اقتصادی اسلامی نسبت به دیگر نظام‌های اقتصادی از جمله سوسیالیستی و سرمایه‌داری است.

وی افزود: بدون وقف، با بهترین طراحی‌های حقوقی و اقتصادی، نمی‌توان به یک اقتصاد سالم و اقتصادی که در آن توزیع عادلانه ثروت صورت می‌گیرد، دست پیدا کرد. انفاق یکی از دقیق‌ترین صورت‌های وقف است که سلامت اقتصاد یک جامعه را تضمین می‌کند.

همچنین در پایان این مراسم از نفرات برتر بخش مقالات علمی ارائه شده به این کنگره تقدیر و تشکر به عمل آمد.

مطالب مرتبط
captcha