دوره‌های آموزشی نسخ و قرآن‌های خطی برگزار می‌شود
کد خبر: 1926910
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲

دوره‌های آموزشی نسخ و قرآن‌های خطی برگزار می‌شود

گروه ادب: مجمع ذخائر اسلامی با همكاری مؤسسه تاريخ علم و فرهنگ از 16 خرداد دوره‌های آموزشی جديدی را در حوزه نسخ و قرآن‌های خطی برگزار می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) مجمع ذخائر اسلامی با همكاری مؤسسه تاريخ علم و فرهنگ دوره‌های آموزشی جديدی در حوزه نسخه‌های خطی برگزار می‌كند.
حجت‌الاسلام والمسلمين «سيد‌صادق حسينی اشكوری» رئيس مجمع ذخائر اسلامی با اعلام اين خبر به ايكنا گفت: از نيمه دوم خرداد تا پايان تيرماه 16 دوره جديد برگزار می‌شود. اين دوره‌های آموزشی جديد، با محوريت اسناد و نسخه‌های خطی مانند بازخوانی اسناد، مبانی نسخه‌شناسی، راهكارهای نسخه‌خوانی، فهرست‌نويسی، تصحيح متون خطی، مرمت، روش تحقيق و... برگزار می‌شوند.
اشكوری ادامه داد: در دوره‌های جديد آموزشی تلاش كرديم تا كلاس‌ها جنبه كاربردی بيشتری داشته باشند و اساتيدی هم كه دعوت شد‌ه‌اند، در رشته مورد نظر خود متخصص هستند.
وی با بيان اين مطلب كه برخی از اين دوره‌ها برای نخستين‌بار است كه در ايران برگزار می‌شوند، گفت: برای نمونه دوره آموزشی «نسخه‌های خطی و گرافيك» كه رويكرد بين هنر گرافيك معاصر و نسخه‌های خطی و بررسی اين نكته كه نسخه‌های خطی چه كاربردی می‌تواند در هنر گرافيك داشته باشد را دنبال می‌كند، برای نخستين‌بار در ايران برگزار می‌شود.
رئيس مجمع ذخائر اسلامی افزود: هدف از برپايی اين دوره‌های آموزشی آشنايی نسل جديد و علاقه‌مندان با نسخه‌های خطی، اسناد و رشته‌های مرتبط با اين حوزه‌ها است، اين كلاس‌ها كه از يك تا هشت جلسه ادامه خواهند داشت، در 15 رشته گوناگون در نظر گرفته شده‌اند. استعداديابی و فراهم آوردن زمينه‌های توسعه اين رشته‌ها، از جمله اهداف برپايی اين كارگاه‌ها به شمار می‌آيند.
وی در پايان سخنان خود در اشاره به نسخه‌های خطی قرآن گفت: نسخه‌های قرآنی «ام النُسخ» هستند و به نوعی انواع هنرها و تغييرات در هر دوره تاريخی در اين نسخه‌ها كاربرد يافته‌اند بنابراين از مهمترين نسخه‌هايی كه بررسی می‌شوند نسخه‌های قرآنی هستند.
captcha