برگزاری همايش «حاميان نسخ خطی» در مشهد
کد خبر: 2211498
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹

برگزاری همايش «حاميان نسخ خطی» در مشهد

نمايندگی آستان قدس رضوی: مدير عامل بنياد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری يازدهمين همايش حاميان نسخ خطی در تاريخ 29 آبان‌ماه در مشهد خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمين «علی‌اكبر الهی‌خراسانی»، مدير عامل بنياد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی با بيان اين مطلب اظهار كرد: پس از پيروزی انقلاب اسلامی اهتمام ويژه به جمع‌آوری، مرمت و آفت‌زدايی از آثار و نسخ خطی كه در واقع ميراث فرهنگی، اسلامی و تمدنی محسوب می‌شود، به وجود آمد و طی اين ساليان، اساتيد بزرگی عمر و زندگی خود را وقف احيا، شناسايی و تصحيح متون خطی كردند.
وی افزود: در اين همايش كه تاكنون 350 مقاله، 14 پايان نامه و 150 عنوان كتاب به دبيرخانه آن ارسال شده است، از سال‌ها تلاش اساتيد مرحوم «مدير شانه‌چی»، «فاضل مطلق‌يزدی» و «رضا ولايی» تجليل و قدردانی و بزرگداشتی برای استاد شيخ «عبدالله نورايی» در اين همايش برگزار می‌شود.
الهی‌خراسانی با اشاره به آثار بسيار نفيسی كه از نخستين قرون اسلامی در كتابخانه يك‌ هزار ساله آستان قدس رضوی موجود است، تأكيد كرد: مجموعه نفايس، آثار و نسخ خطی آستان قدس رضوی به ويژه قرآن‌های منسوب به ائمه‌ هدی(ع) در دنيای اسلام بی‌نظير و منحصر به فرد است و با وجود 80 هزار نسخه خطی در آستان قدس رضوی و قدمت اين مقوله در خراسان، برگزاری اين همايش ضروری است.
وی خاطرنشان كرد: ايادی استعمار و وهابيت درصدد از بين بردن ميراث مذهبی و فرهنگی ما هستند و بايد با تصحيح و مرمت اين آثار به گسترش و ترويج معارف اهل بيت(ع) پرداخت.
الهی‌خراسانی افزود: اين همايش، يازدهمين همايش حاميان نسخ خطی در كشور و نخستين همايش تجليل از فعالان استانی اين حوزه است كه با حضور اساتيد و كارشناسان مرمت، احيا و فهرست‌نگاران نسخ خطی 29 آبان‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.
يادآوری می‌شود كه اين همايش با همكاری بنياد پژوهش‌های اسلامی، سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی و سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران برای نخستين بار در مشهد برگزار می‌شود.
captcha