چرا امام سجاد نقش نگین انگشترش را تغییر داد؟/ آخرین دعایی که امام حسین به فرزندش آموخت
کد خبر: 3393254
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
حجت‎الاسلام احمدی اظهار کرد:

چرا امام سجاد نقش نگین انگشترش را تغییر داد؟/ آخرین دعایی که امام حسین به فرزندش آموخت

گروه اندیشه: مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت استان با اشاره به حضور تأثیرگذار و مسئولیت‎‏های خطیر امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا، به بیان حالات آن حضرت به خصوص چرایی تغییر نقش نگین انگشتری آن‎حضرت پرداخت.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت استان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: امام سجاد(ع) با نوشتن دو کتاب مهم، وقایع عاشورا را به مسائل اجتماعی مرتبط کردند تا پیام نهضت عاشورا را جاودانه کنند؛ چراکه آن امام همام به دلیل نداشتن آزادی عمل در زمان امامت خود، تنها با سخنرانی‌های افشاگرانه و نوشتن این دو کتاب می‌توانست واقعه عاشورا را به جهانیان اعلام و اثبات کند.

وی با تأکید براینکه یکی از مسئولیت‌های خطیر امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا افشاگری وقایع کربلا بود، خاطرنشان کرد: بعد از واقعه عاشورا همراهی امام سجاد(ع) با کاروان شهدا و حمایت از اسرای کاروان کربلا از مسئولیت‌های مهم این امام بزرگوار بود که با وجود بیماری و مصیبت واقعه عاشورا به خوبی از عهده این مسئولیت برآمدند و پیام کربلا را آنچنان قاطعانه به گوش تاریخ رساندند که هنوز بعد از گذشت قرن‌ها ظهر عاشورا، داغی تازه برای شیعیان است.

حجت‎الاسلام احمدی ادامه داد: بعد از عاشورا دشمنان و بنی‌اُمیه به سرعت وقایع را تحریف کردند و شهادت امام حسین(ع) را خواست و جبر خدا اعلام کردند! اینجا بود که حضرت با اقداماتشان سعی در روشنگری و حفظ نهضت عاشورا داشتند.

وی گفت: شیخ صدوق روایت می‎کند که: نوشته روی انگشتر حضرت سجاد(ع) «العزة لله» بود که بعد از عاشورا دستور دادند انگشتری جدید ساختند و روی آن نوشتند: «خَزِیَ وَ شَقِیَ قَاتِلُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (ع)؛ قاتل حسین بن علی، خوار و بدبخت شد» که این خود یک علامت برای زنده نگه داشتن یاد عاشوراست.

امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان هریس یادآور شد: ازسویی هیچ یک از دعاهای ائمه به اندازه‌ دعاهای امام سجاد(ع) صلوات ندارد و این امر بسیار عجیبی است. دعاهای امام سجاد(ع) به کرّار صلوات دارد. امام سجاد(ع) با صلوات فرستادن مرتب که همان سبک «اللهم صل علی محمد و آل محمد» و «اللهم صل علی محمد و آل بیته» است، ما را به این نکته توجه داده که پیامبر و آل او در مسیر حق و هدایت انسان به سمت قله‌ها هستند، نه افراد دیگر. اتفاقاً همواره بعد از این صلوات بلافاصله یک مسأله‌ اجتماعی یا سیاسی یا اخلاقی مطرح است.

وی با بیان اینکه معارف اصیل و مضامین عرفانی و اخلاقی صحیفه سجادیه، رهایی از رذیلت‌‎های اخلاقی و رسیدن به عزت و سعادت ابدی را نشان می‎دهد، افزود: یکی از شیوه‎های نشر معارف و علوم از سوی امام سجاد(ع)، دعا و نیایش بود. امام از این طریق پیوند مردم را با خدا و اسلام مستحکم می‌کرد. دقت در مضامین این نیایش‎ها به ما می‎فهماند که این دعاها تنها امری درونی و ارتباطی فردی با خداوند نیست. بلکه آموزش ارزش‌‎های دینی و تشریح اصول یک زندگی سعادتمندانه است. این دعاها در مجموعه‎ای گرانبها و کم نظیر به نام صحیفه سجادیه گردآوری شده که مشتمل بر 54 نیایش است.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت استان همچنین به سختی و مصیبت بی‎شمار سه روز بر امام سجاد(ع) اشاره کرد و ادامه داد: امام سجاد(ع) فرمودند: سه روز در عمرم برمن بسیار سخت گذشت؛ یکی شهادت حمزه عموی پیامبر و دوم شهادت جعفربن ابیطالب بود که دستانش را بریدند. اما لا یوم کیوم الحسین(ع) که در آن روز سر ایشان را بریدند و از همه سخت‏‌‎تر بود و حضرت می‌فرمودند: «دلم از این می‌‎سوزد که حسین(ع) را به قصد تقرب به خدا کشتند! الله اکبر!»

احمدی اضافه کرد: همچنین از حضرت زین‎العابدین(ع) روایت شده که فرمود: پدرم در روزی که کشته شد، در حالی که خون‎ها (از بدنش) می‏‌‎‎جوشید من را به سینه چسبانید و فرمود: «ای پسرم، از من حفظ کن دعایی را که فاطمه(س) من را تعلیم نمود و رسول‌الله(ص) او را تعلیم کرده بود و جبرئیل به پیامبر در حاجت‎ها و امور مهم و غم و غصه‏‌‎ها تعلیم داده بود و همچنین در امور مهمی که از آسمان نازل می‏‌‎شود و کارهای بزرگ و سهمگین به کاربند؛ فرمود بخوان: بحق یس والقرآن الحکیم، و بحق طه و القرآن العظیم، یا من یقدر علی حوائج السائلین، یا من یعلم ما فی الضمیر، یا منفّس ان المکروبین، یا راحم الشیخ الکبیر، یا رازق الطفل الصغیر، یا من لا یحتاج الی التفسیر، صلی علی محمد و آل محمد و افعل بی کذا و کذا».

captcha