سخنان افشاگرانه امام سجاد(ع) وجدان‏‌هاى خفته امت اسلام را بیدار ساخت
کد خبر: 3444533
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
حجت‎الاسلام پورمحمّدی:

سخنان افشاگرانه امام سجاد(ع) وجدان‏‌هاى خفته امت اسلام را بیدار ساخت

گروه اندیشه: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بى‎شک سخنان افشاگرانه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در عصر اسارت، وجدان‏‎هاى خفته امت اسلام را بیدار ساخت و انگیزه‏‎هاى انتقام‎خواهى و خون‎خواهى از شهیدان کربلا را در نهاد آنان بارور ساخت.

حجت‎الاسلام محمدتقی پورمحمّدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: یکی از بزرگ‎‏ترین مسئولیت‎های سیاسی امام سجاد(ع) زنده نگاه داشتن یاد و پیام واقعه جان سوز کربلا بود؛ چراکه این امر از یک سو بستری مناسب را برای احیای فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه خمود و خاموش آن عصر فراهم می‎‏آورد و ازسوی دیگر واقعیات فاجعه کربلا به باد فراموشی سپرده نمی‌شد.

پورمحمّدی ادامه داد: همچنین امام همام(ع) قصد داشت با ایجاد نفرت و انزجار عمومی بر دژخیمان اموی، سیلی ویرانگر از خشم مقدس مسلمانان برای مجازات و انتقام از جنایات‎کاران به حریم اهل بیت(ع) را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: اشک‏‌ها و حسرت‏‌های پی در پی امام بر شهیدان عاشورا، یادآوری رخدادهای کربلا، سفارش و تاکید بر زیارت امام حسین(ع) و سجده‌‎‏ها و نمازها بر تربت پاک پدر، همه و همه به انگیزه زنده نگاه داشتن واقعه پُر پیام عاشورا بود.

امام جمعه شهرستان مراغه افزود: امام سجاد(ع) در فرصت‌‎‏های بسیار از داستان شهادت پدر و اسارت و مظلومیت خود و خاندانش سخن‎ها می‎گفت که این خود نوعی افشاگری رسمی علیه ظلم بنی‎امیه بود. ایشان که ناظر شهادت مظلومانه عزیزترین کسانش بود، پیام‌‏آور حقایقی شد که استبداد زمان، سعی در تحریف و زدودن آن داشت.

وی با اشاره به تصوّر دستگاه خلافت از امام سجاد(ع) گفت: دستگاه خلافت تصوّر می‏‎کرد که اگر امام عَلَمی بلند کند به خاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت حتی کسانی که دوست اهل بیت هم نیستند زیر آن پرچم جمع می‎شوند و قیامی بزرگ علیه حکومت آنان به وجود خواهد آمد؛ لذا فضایی پراز خفقان برای آن امام ایجاد کرده بود.

حجت‌الاسلام پورمحمّدی ادامه داد: امام سجاد(ع) با نقل تمام مشاهدات عینی خود از وقایع کربلا، پرده مکر و نیرنگ را از چهره حکومت فاسد یزیدیان کنار زد و زنگ بیدارباش را در گوش مردم خواب و خمود آن عصر به صدا درآورد. بى‎شک سخنان افشاگرانه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در عصر اسارت، وجدان‏‎هاى خفته امت اسلام را بیدار ساخت و انگیزه‏‎هاى انتقام‎خواهى و خون‎خواهى از شهیدان کربلا را در نهاد آنان بارور ساخت تا قیام‎‏هاى خون‎خواهان کوفى در قالب جنبش توابین و سپس قیام مختار شکل گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: هرچند با توجه به شرایط حساس و بحرانى و خفقان شگفت آن عصر، امام سجاد(ع) در هنگام ظهور آن نهضت‏‌ها بیان صریحى نداشت ولى نقش سخنرانى‎هاى امام در کوفه و شام و موضع‏گیرى‎هاى پنهانى امام(ع) را نباید نادیده گرفت.

captcha