جشنواره ملی قرآن دانشجویان از زاویه‌ای دیگر
کد خبر: 3447530
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵

جشنواره ملی قرآن دانشجویان از زاویه‌ای دیگر

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به کار خود پایان داد اما نگاهی کوتاه به این مسابقات نشان می‌دهد که رقابت‌ها دارای چه عیاری بوده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به قم، برگ دیگری از دفتر جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور این بار در شهر مقدس قم ورق خود، تا بزرگترین رویداد فرهنگی بخش دانشگاهی کشور برترین های خود را بشناسد و دستگاه های دانشگاهی چشم امید به روزها و ماه های آینده داشته باشند.
اما جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که سی امین دوره آن به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با وجود تمام ویژگی ها، نقاط قوت، نوآوری ها و برنامه ریزی های دقیق و منظمی که داشت، خالی از ایرادات هر چند کوچک و ریز که از چشم مسئولان به دور مانده بود، نبود.
این گزارش به دنبال زیر سؤال بردن برگزاری کیفی این رویداد قرآنی توسط دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نبوده و مواردی که در آن ذکر می شود تنها برای این است که میزبانان ادوار آینده تلاش خود را بیشتر کرده تا این رویداد قرآنی در نهایت کیفیت برگزار شود و مسائلی هرچند ریز خللی در اجرای کیفی آن ایجاد نکند.
در مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که در نهایت نظم برگزار شد و مکان برگزاری آن نیز یکی از بهترین سالن های همایش شهر قم بود، چند ایراد وجود داشت که از دید چشم های مسئولان برگزاری مسابقات پنهان مانده بود.

یادی از مفسر قرآن نشد
در این مراسم تلاش شده بود تا یاد و خاطره قاریان مهاجر الی الله گرامی داشته شود، به این موضوع به چندین شکل و از جمله در کلام مجری مراسم، دبیر ستاد برگزاری مسابقات و ... پرداخته شد و بهترین نمونه پرداخته شدن به این موضوع چاپ تصویر قاریان بر روی دکور مسابقات بود. اما تنها تصویر دو قاری بین المللی کشورمان که در فاجعه منا عروجی شهات گونه داشتند چاپ شده بود و از سه عضو گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) و حتی آیت الله مویدی قمی که مفسر قرآن بوده و اتفاقاً از استان قم نیز هست، غفلت شده بود.

یک علامت سوال

صوت «مشاری العفاسی» در زمان قبل از آغاز مراسم افتتاحیه و نیز گذاشتن آن بر روی کلیپ هایی که در مراسم افتتاحیه پخش شد، جای سوال دارد. البته هیچ‎کس یا نهادی این موضوع را به صورت جدی پیگیری نکرد که آیا این فرد از حمله عربستان به یمن واقعا حمایت کرده است یا خیر؟ یا این صوت سهوا بارها در سالن مسابقات پخش شد و یا اینکه مسئولان برگزاری جشنواره با پخش آن خواستند اعلام کنند که به این نتیجه رسیده‌اند که حمایت های وی از حمله‌های وحشیانه سعودی ها، تنها یک شایعه بوده است؟! باید منتظر شنیدن پاسخ ماند.

آغازی متفاوت

رسم معمول این است که هر مراسمی با کلام الله وحی شروع شود، این توقع در یک رویداد صددرصد قرآنی بسیار بیشتر است، مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با سرود ملی، مارش محرم و چند کلیپ از آماده سازی مسابقات و نیز  کلام مقام معظم رهبری در مورد قرآن کریم آغاز شد. حدود 15 تا 20 دقیقه از مراسم افتتاحیه گذشته و چند آیتم پخش شده بود که قاری مدعو برای تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به جایگاه دعوت شد، در حالی که انتظار می رفت اولین کلامی که در این مراسم شنیده شود، کلام وحی باشد.
یکی دیگر از رسوم مراسم افتتاحیه در مسابقات قرآن این است که تلاوت این مراسم توسط نفر اول دوره گذشته مسابقات انجام شود، اما در افتتاحیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور این رسم نادیده گرفته شد و به جای «وحید خزایی»، نفر اول دوره گذشته، سیدجواد حسینی، قاری بین المللی کشورمان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. البته شاید این موضوع دلیل خاصی داشته باشد که باید شنید مسئولان برگزاری مسابقات پاسخی برای آن دارند یا خیر.

تداخلی مشکل‌ساز برای دو متسابق
تداخل به وجود آمده در مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف با این مسابقات باعث شده بود تا تعداد هر چند معدودی از شرکت کنندگان با اضطراب های خاصی به این مسابقات وارد شوند و امکان نشان دادن تمام توانمندی خود را در این مسابقات از دست داده باشند، نمونه بارز این افراد نماینده دانشگاه علوم پزشکی در رشته قرائت ترتیل و نماینده دانشگاه پیام نور در رشته قرائت تحقیق بود که همزمان در دو استان تهران و قم باید مسابقه می دادند و همین باعث بروز خطا در اجرایشان شد. مسئولان برگزاری این مسابقات که اتفاقاً از خانواده سازمان اوقاف و امور خیریه هم هستند، می توانستند مانع از بروز چنین اضطراب هایی در شرکت کنندگان شوند.

سالن رقابت‌ها، بی‌مخاطب
عدم حضور مخاطبان در سالن محل برگزاری مسابقات نیز تنها محدود به این دوره نبوده و چندین دوره است که کمتر می توان اثری از علاقه مندان به مسابقات قرآن را در سالن محل برگزاری مسابقات دید. البته در این دوره مراسم افتتاحیه و اختتامیه مملو از جمعیت بود، اما در سایر روزها غیر از دانشجویان شرکت کننده مخاطب دیگری در سالن نبود. با برخی تمهیدات همچون دعوت از مؤسسات قرآنی استان قم می شد جمعیت را به سالن محل برگزاری رقابت ها کشاند.

اختتامیه‌ای برای همه برگزیدگان
از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد، حجم بالای برگزیدگان است که باید در مراسم اختتامیه تجلیل شوند، در مسابقات قرآن دانشجویان شرکت کنندگان در 31 رشته رقابت می کنند و هر رشته نیز سه برگزیده دارد و برخی رشته های نیز دارای رتبه مشترک هستند که با یک ضرب و تفریق ساده می توان به تعداد بالای افرادی که باید در زمان محدودی به جایگاه بروند و جوایز خود را دریافت کنند، پی برد.
همه این موارد باعث این نمی شود که به مسئولان برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور خسته نباشید نگفت و زحمات بسیار آنها را در مدت زمان برگزاری مسابقات نادیده گرفت، مطمئناً هیچ رویدادی به صورت صددرصد ایده آل برگزار نمی شود اما با کمی تلاش می توان به ایده آل ها نزدیک شد، امیدواریم دوره سی و یکم این جشنواره نزدیکترین جشنواره به ایده آل ها باشد.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد هادی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ - ۱۸:۴۱
0
0
سلام
راجع به رسم تلاوت نفر اول سال گذشته باید گفت که
اینگونه دأب ها وحی منزل نیست که حتما باید رعایت شود
captcha