استان مرکزی 48 هزار بی‌سواد 10 تا 49 سال دارد
کد خبر: 3661024
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

استان مرکزی 48 هزار بی‌سواد 10 تا 49 سال دارد

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: تقریباً 48 هزار نفر بی‌سواد در مقطع سنی 10 تا 49 سال داریم، از 2 میلیون و 670 هزار بی‌سواد کشور نیز یک سوم اتباع خارجی و یک سوم غیرقابل آموزش هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان که امروز، 16 آبان‌ماه در استانداری برگزار شد گفت: طی آمار سرشماری نفوس و مسکن که اواخر سال گذشته اعلام شد 8 میلیون و 800 هزار نفر در کشور خود را بی‌سواد معرفی کردند.
وی ادامه داد: بنابراین آمار، از سال 90 تا 95،  1.5 میلیون نفر کاهش بی‌سوادی داشتیم که این حجم عملیات در راستای کاهش بی‌سوادی بی‌سابقه است، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، 87 درصد جمعیت استان مرکزی با سواد مطلق هستند و طبق آمار، 3.16 درصد رشد سوادآموزی داشتیم که این رشد از میانگین کشور بالاتر است و جز دو استان برتر کشور در این زمینه هستیم.
فتح‌آبادی تصریح کرد: جمعیت بی‌سواد کشور از 10 تا 49 سال، 2 میلیون 670 هزار نفر اعلام شده که اگر 1.8 درصد این جمعیت متعلق به استان مرکزی باشد تقریبا 48 هزار نفر بی‌سواد در این مقطع سنی در استان داریم از 2 میلیون 670 هزار  نفر، یک سوم اتباع خارجی و یک سوم این جمعیت نیز غیرقابل آموزش هستند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه یکی از مشکلات سوادآموزی، نحوه مواجهه با بازماندگان از تحصیل هستند، گفت:  2 درصد از جمعیت 6 تا 11 سال در مدارس ابتدایی ثبت‌نام نمی‌کنند. هدف‌گذاری در ریشه کنی بی‌سوادی اتباع خارجی، 17 هزار و 500 نفر بوده که 30 درصد از هزینه سوادآموزی این افراد توسط نهادهای جهانی تأمین و مابقی باید از منابع ملی هزینه شود.
فتح‌آبادی گفت: استان مرکزی جز سه استان اول کشور از لحاظ عملکردی در حوزه سوادآموزی است، در بحث عملکرد ناخالص و حجم ابلاغی، میانگین کشوری 58.9 درصد است در حالی که عملکرد استان 84.8 درصد است.
وی افزود: عملکرد خالص فعالیت‌های جاری نهضت سوادآموزی استان 80.3 بوده که رتبه دوم کشور را داریم و درصد عملکرد سال جاری تا 13 آبان نیز در مقایسه با سال گذشته 79.2 درصد بوده در حالی که در کل کشور 56.4 درصد است، در همه این شاخص‌ها استان مرکزی بعد از استان گلستان و قم در رتبه سوم قرار دارد و البته در برخی از  شاخص‌ها جایگاه دوم را داریم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: در مجموع، استان مرکزی طبق ارزیابی وزارت آموزش‌وپرورش در بحث سوادآموزی جزو 10 استان اول کشور است، میانگین کلی استان در شاخص‌ها  10 است هر چند در برخی از شاخص‌ها می‌توانیم از میانگین کشوری بالاتر برویم مثلاً در بحث برگزاری دوره آموزشی و توجیهی آموزش دهندگان رتبه 18 کشور را داریم که پایین‌تر از میانگین کشوری محسوب می‌شود.
فتح‌آبادی در پایان بیان کرد: به صفر رساندن بی‌سوادی والدین بسیار حائز اهمیت است که نیاز به عزم ملی دارد البته صرفاً یک نهاد در این زمینه وظیفه ندارد بلکه کلیه دستگاه ها به ویژه دهیاری‌ها، شورای اسلامی و... در این خصوص مسئولیت دارند.
captcha