در حوزه کتب دینی نویسنده‌های قدر نداریم
کد خبر: 3698605
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
یک ناشر حوزه دین:

در حوزه کتب دینی نویسنده‌های قدر نداریم

گروه فرهنگی- یک ناشر حوزه دین گفت: در حال حاضر در حوزه دین نویسنده‌های قدری نداریم که به مقوله‌های دینی در ادبیات جوانان بپردازند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین امین شبرنگی در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به وضعیت نشر کتب دینی، تصریح کرد: نشر در حوزه دین تا 10 سال گذشته به‌صورت سنتی بوده و کتاب‌های چاپ‌شده اغلب کتاب‌های مرجع با قطر زیاد بود به‌طوری‌که تعداد صفحات بالا و طرح جلد قدیمی بود درواقع در این دوران به نیاز مخاطب توجهی نمی‌شد.
وی افزود: در آن دوران اگر قرار بود کتاب‌های منبع و جامع برای مثال در حوزه‌های امام شناسی، عقایدشناسی و خداشناسی چاپ شود، شخص نویسنده حداقل 15 جلد می‌نوشت و به قدرت و توان خوانندگان فکر نمی‌کرد اما کتاب‌های چاپ‌شده جامع و کامل بود.
این فعال حوزه کتاب دینی و عرفانی در حوزه دین پژوهش اظهار کرد: از 10 سال پیش تاکنون کتاب‌های دینی به‌صورت جزئی چاپ شد و نویسنده‌ها با قلم و نثر روان کتاب‌های جامع را به زبان ساده‌تر نوشتند، برای مثال کتاب جامع کافی را به چند کتاب ازجمله سبک زندگی اسلامی تقلیل دادند و به چاپ رساندند.
وی افزود: امروزه انتشارات برای چاپ کتاب ابتدا به نیاز مخاطب توجه می‌کنند، همچنین به لحاظ مادی توجه می‌کنند که کتابی منتشر که خریداری شود درعین‌حال کتابی منتشر نشود که سبب هدر رفت وقت و زمان شود، همچنین کتاب را در شاخه‌های مختلف دین منتشر می‌کنند که به‌سرعت به فروش می‌رود.
شبرنگی خاطرنشان کرد: ما به نسبت رمان‌ها در حوزه انتشارات دین کار زیادی انجام ندادیم، انتشارات این حوزه به‌آرامی در حال حرکت است درواقع نویسنده‌های قدر نداریم که به مقوله‌های دینی با ادبیات جوانان بپردازیم.
وی افزود: در حوزه کتاب نوجوان به‌شدت ضعیف هستیم و آثاری نداریم که بتواند به نوجوانان خدا و اخلاق دینی را بشناسد، درعین‌حال در حوزه بزرگ‌سال خوب کارشده و آثار خوبی ارائه‌شده است؛ به لحاظ کلی جای کار زیادی داریم.
این فعال فرهنگی با اشاره به نقش رسانه در انتشار و فروش کتاب، یادآور شد: رسانه قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد، درگذشته کتاب را تولید می‌کردند و مهم نیست چه کسی کتاب را می‌خواند، امروزه ما کتاب را حاصل زحمات مختلفی می‌دانیم که کارهای چاپ و صفحه‌بندی انجام‌شده است و مانند یک کودک تازه به دنیا آمده نیاز به رسیدگی دارد.
وی افزود: بعد از چاپ کتاب باید به فکر فروش کتاب باشیم، درگذشته کتاب را به چاپ می‌رساندند و رها می‌کردند اما امروزه انتشارات بعد از چاپ کتاب، تازه به دنبال جذب مخاطب هستند که کتاب را به فروش برسانند در این میان از رسانه‌ها استفاده می‌کنند درواقع پرورش کتاب بعد از تولد به‌وسیله رسانه اتفاق می‌افتد و رسانه می‌تواند کتاب را بزرگ کند و مخاطب جذب کند.
انتهای پیام

captcha