اجرای مناسب هفته قرآن و عترت با همکاری مدیریت مدارس امکان‌پذیر است
کد خبر: 3863907
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
علیرضا کاظمی:

اجرای مناسب هفته قرآن و عترت با همکاری مدیریت مدارس امکان‌پذیر است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم نمادین آغاز هفته قرآن و عترت گفت: معتقدم مهمتر‌ین نقطه تحول در فضای تربیتی مدارس، مدیر مدرسه و بعد مربی و مربی پرورشی است. مدیران مدارس طی این هفته در کنار تمام برنامه‌های قرآنی که دارند، در راستای اجرای ویژه‌برنامه‌های ابلاغ شده از سوی این معاونت نیز گام بردارند.

اجرای مناسب هفته قرآن و عترت با همکاری مدیریت مدارس امکان‌پذیر است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم نمادین آئین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش و آغاز سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی که صبح امروز، 23 آذرماه در مجتمع فرهنگی شریعتی منطقه 16 تهران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم در نخستین روز هفته قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در مجموعه آموزشگاهی با حضور دانش‌آموزان چندین مدرسه در خدمت مربیان، معلمان و معاونان پرورشی و مدیران آموزشگاه‌ها هستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه منطقه 16، دارالشهدای دانش‌آموزی کشور است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که این منطقه چه میزان پیوند عمیق دینی و اعتقادی با قرآن، عترت و نماز و ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد، لذا در این محفل نورانی و معطر به عطر قرآن، سلام و درود خود را به ارواح طیبه شهدا و امام خمینی(ره) و به ویژه شهدای دانش‌آموز این منطقه می‌فرستیم که نمونه در سطح کشور هستند و امید است که ما بتوانیم از رهروان شهدا باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هر روز باید با قرآن، عترت و نماز مأنوس باشیم، تصریح کرد: این هفته بهانه‌ای است که تمام اذهان و آحاد جامعه، مسئولان و مدیران مدارس و مربیان را متوجه این موضوع اساسی و حیاتی در جامعه کنیم که تمام لحظات زندگی ما با تورق آیاتی از کلام وحی همراه باشد و این را در زندگی جاری و ساری کنیم.

کاظمی ادامه داد: طبیعتاً فعالیت‌های متفاوتی که به ویژه برای نسل جوان و نوجوان می‌توانیم، آغاز کنیم و در طول سال تحصیلی آنها را ادامه دهیم، می‌تواند، منشأ تغییر و تحولات خوبی در میان دانش‌آموزان باشد. یکی از این برنامه‌ها، مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی است که هم در راستای ارتقای این آموزه ارزشمند و هم در شکوفایی استعدادهای خوب دانش‌آموزان در این زمینه انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا موج جدیدی از فعالیت‌های قرآنی را با اجراهای متفاوت و با برنامه‌های گوناگون در سطح مدارس رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: معتقدم مهمتر‌ین نقطه تحول در فضای تربیتی مدارس، مدیر مدرسه و بعد مربی و معاون پرورشی است. چون نوع رویکردها و نگاه‌ها و حمایت‌هاست که به مربی، انگیزه می‌دهد تا بتواند برنامه‌های مختلف را با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های معنوی و مادی اجرا کند. اگر امروز این مراسم خوب گشایش را از این مدرسه شاهد هستیم، همت یک مدیر را نشان می‌دهد والا قطعاً این برنامه رقم نمی‌خورد و در همین جا از مدیران می‌خواهم که طی این هفته در کنار تمام برنامه‌های قرآنی که دارند، برنامه ویژه در راستای سیاست‌های کلی که در فضای آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم، گام بردارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این برنامه‌های ویژه، اظهار کرد: حضور قاری نوجوان و توانمند و برجسته که می‌تواند فضای مدرسه را تغییر دهد، حضور استاد پیشکسوت قرآنی که سخنانش می‌تواند در دانش‌آموزان تحول ایجاد کند، اجرای کار گروهی و تیمی که می‌تواند در فضای مدرسه و دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد و و تجلیل از خادمان و پیشکوستان قرآنی نیز از جمله این برنامه‌ها است. چه بسا این حرکت‌ها موجب پیوند دائمی دانش‌آموزان با قرآن کریم شود.

طبیعتاً فعالیت‌های متفاوتی که به ویژه برای نسل جوان و نوجوان می‌توانیم، آغاز کنیم و در طول سال تحصیلی آنها را ادامه دهیم، می‌تواند، منشأ تغییر و تحولات خوبی در میان دانش‌آموزان باشد

کاظمی با تأکید بر اینکه رخداد این کارها در مواجه با دانش‌آموز و در فضای مدارس و فضای تعاملی میان خانواده و مدرسه و معلمان، موجب تحول می‌شود، اضافه کرد: این فعالیت‌ها می‌تواند جریان‌های جدیدی را ایجاد کند. شما جوانان و نوجوانان بدانید که خداوند متعال تمام ابزاری که برای موفقیت انسان لازم است در نظام هستی قرار داده است از جمله ابزار مادی چون عقل، چشم، جسم، سلامتی و ... که در اختیار ما قرار داده شده است و این تنها رز و رمز موفقیت ما نیست و خداوند نیز ابزار دیگری چون معنوی در اختیار بشر قرار داده است که انسان را زودتر و با اطمینان بیشتر می‌تواند به قله‌های سعادت برساند این ابزار معنوی به عنوان میانبرهایی برای رسیدن به سعادت انسان هستند.

وی با اشاره به این راه‌های میانبر موفقیت در کنار این تمام ابزارهایی که در اختیار انسان است، اظهار کرد: شما در زندگی شخصی و خانوادگی از این راه‌ها نباید غافل شوید، چنانکه در قرآن کریم آمده است «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ» انس با قرآن و تلاوت قرآن و همچنین اقامه نماز، موجب رسیدن انسان به همه چیز است، این موضوعی است که خداوند و پیامبر اکرم(ص) و اهل‌ بیت(ع) بر آن تأکید کرده‌اند و تمام این کارها موجب رسیدن به آرامش درونی می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما دچار سراب هستیم و گاهی اوقات فکر می‌کنیم که با دستیابی به این امکانات و قله‌ها به آرامش‌ می‌رسیم، بیان کرد: این آرامش کاذب است و آرامش واقعی در یاد خداوند، انس با قرآن و اقامه نماز است. چنانکه در اجلاسیه سراسری نماز که روز پنجشنبه، 21 آذرماه در گلستان برگزار شد، حجت‌الاسلام قرائتی بر این موضوع تأکید کردند که «بالاترین ذکر، نماز است» همانطور که در قرآن‌ آمده است «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» که نتیجه آن «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِي إِلى‌ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّة» است و نتیجه اطمینان نیز قرب الهی و رسیدن به حق و حقیقت است.

وی ابراز امیدواری کرد: خداوند توفیق دهد تا هر روزمان را با قرآن آغاز و با قرآن به پایان ببریم و نماز اول وقت با جماعت و با حضور قلب جزو اولین دغدغه‌های ما باشد.

انتهای پیام
captcha