آموزش و پرورش منطقه 16 تهران؛ میزبان آئین گشایش هفته قرآن و عترت
کد خبر: 3863927
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲

آموزش و پرورش منطقه 16 تهران؛ میزبان آئین گشایش هفته قرآن و عترت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آئین نمادین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش و آغاز سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، امروز، 23 آذرماه در مجتمع فرهنگی ـ آموزشی شریعتی منطقه 16 شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین نمادین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش و آغاز سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی صبح امروز، 23 آذرماه با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه و مصطفی پالیزدار، مدیر آموزش و پرورش منطقه 16 و دیگر مدیران و مسئولان مدارس، همچنین مربیان تربیتی و معاون پرورش در مجتمع فرهنگی شریعتی منطقه 16 تهران برگزار شد.

فوری/// منطقه 16 شهر تهران میزبان آیین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش بود
این مراسم با تلاوت امیرحسین عسکری، دانش‌آموز پایه دهم منطقه 16 شهر تهران آغاز شد و در ادامه عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی ادار‌ه‌کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه، اظهار کرد: این هفته مقارن است با سی‌وهشتمین دره قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی که در شهر تهران مفتخر به برگزاری نمادین این آیین هستیم.

وی با تأکید بر اینکه خانه‌ای که قرآن در آن قرائت می‌شود، انوار الهی و رزق و روزی و برکت در آن خانه روبه تزاید است، تصریح کرد: خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود، همواره مصون و محفوظ است. همچنین انسان‌هایی که با قرآن و اهل‌ بیت(ع) پیوند ناگسستنی دارند، با ذات اقدس الهی، ارتباط معنوی برقرار می‌کنند و نورانیت در دل آنها وجود دارد.

کریمی اظهار کرد: یکی از راهکارهای اساسی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که بتوانیم دانش‌آموزان را با سه منشور قرآن، عترت و نماز آشنا کنیم، لذا تا می‌توانیم باید دانش‌آموزان را با این سه منشور آشنا کنیم و دانش‌آموزان باید تلاش کنند در عرصه قرآن به مهجوریت آن کمک کنند و در کنار تلاوت قرآن به تدبر آن نیز بپردازند و بر روی آنها مطالعه عمیق داشته باشند و قرآن را در درون خود داشته باشند چنانکه در کلام وحی می‌خوانیم «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ».

وی ادامه داد: لذا دانش‌آموزانی که در همه حال، قرآن و خدا را ناظر بر اعمال خود می‌دانند و قرآن را در درون خود می‌جویند، اینها انسان‌های وارسته‌ای هستند و انسانی که راه صراط را طی می‌کند برای متعالی شدن، تلاش می‌کند.

فوری/// منطقه 16 شهر تهران میزبان آیین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش بود

معاون پرورشی ادار‌ه‌کل آموزش و پرورش شهر تهران با گرامیداشت هفته قرآن، عترت و نماز اظهار کرد: البته اعتقاد ما بر این است که قرآن، عترت و نماز در تک تک سلول‌های بدن ما ارتباط عمیقی دارد و به یک هفته و یک روز نباید بسنده کرد و تا می‌توانیم به ویژه نسل کودک و نوجوان را با این حوزه‌ها آشنا کنیم تا بتوانند با تمام وجود خداوند را احساس کنند و آن را ناظر ببینند.

فوری/// منطقه 16 شهر تهران میزبان آیین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش بود
بخش دیگر این مراسم اجرای دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی شاهد منطقه 16 شهر تهران بود که طی آن 72 نفر از دانش‌آموزان سوره مبارکه شمس را به سبک عبدالباسط باهم همخوانی کردند. سپس تیزری از جزئیات سی‌‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.

بنابر گزارش ایکنا، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سخنران دیگر این مراسم بود. وی با تأکید بر اینکه هر روز باید با قرآن، عترت و نماز مأنوس باشیم، تصریح کرد: این هفته بهانه‌ای است که تمام اذهان و آحاد جامعه، مسئولان و مدیران مدارس و مربیان را متوجه این موضوع اساسی و حیاتی در جامعه کنیم که تمام لحظات زندگی ما با تورق کلام وحی همراه باشد و این را در زندگی جاری و ساری کنیم.

فوری/// منطقه 16 شهر تهران میزبان آیین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش بود
وی ادامه داد: طبیعتا فعالیت‌های متفاوتی که به ویژه برای نسل جوان و نوجوان می‌توانیم آغاز کنیم و در طول سال تحصیلی آنها را ادامه دهیم، می‌تواند، نشأ تغییر و تحولات خوبی در میان دانش‌آموزان باشد. یکی از این برنامه‌ها، مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی است که هم در راستای ارتقای این آموزه ارزشمند و هم در شکوفایی استعدادهای خوب دانش‌آموزان در این زمینه انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا موج جدیدی از فعالیت‌های قرآنی را با اجراهای متفاوت و با برنامه‌های گوناگون در سطح مدارس رقم بزنیم.(مشروح این سخنرانی را اینجا بخوانید)

در ادامه از هشت دانش‌آموز حافظ کل قرآن با اهدای هدیه و لوح سپاس تجلیل به عمل آمد و حسن ختام این برنامه اجرای گروه سرود بچه‌های آسمانی متشکل از دانش‌آموزان متوسطه اول مدرسه شهید سیدفاطمی(شهیدستان ایران با 80 دانش‌آموز شهید و با 137 دانش‌آموز پسر حافظ جزء سی‌ام قرآن) در وصف حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بود.

فوری/// منطقه 16 شهر تهران میزبان آیین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش بود
سپس برای افتتاح نمادین سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، مسئولان به مدرسه قرآنی سروش شاهد در مجاورت سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی شریعتی رفتند و از نزدیک از آغاز این مسابقات در رشته‌های گوناگون قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ اجزای مختلف قرآنی، اذان، نهج‌البلاغه، تفسیر و مفاهیم قرآن و صحیفه سجادیه بازدید کردند و در جریان روند برگزاری این مسابقات در مرحله شهرستانی قرار گرفتند.

فوری/// منطقه 16 شهر تهران میزبان آیین گشایش هفته قرآن و عترت آموزش و پرورش بود

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به استقبال معلمان به عنوان راهنما در مسیر درب ورود تا سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی شریعتی و همچنین استقبال دانش‌آموزان دختر با لباس‌های یک شکل در ورود سالن و حضور دانش‌آموزان مقاطع سنی مختلف با عبای آبی و لباس‌های رزمی و فضاسازی مناسب جایگاه و استیج سالن اشاره کرد.

هر چند این برنامه به دلیل جمع شدن دانش‌آموزان و معلمان در سالن با تأخیر آغاز شد، اما برنامه‌ای با سخنرانی کم و کوتاه، برخلاف دیگر آئین‌های گشایش بود.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha