چه کسانی از پل صراط عبور می‌کنند
کد خبر: 3888310
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
دنیایی پس از زندگی/ ۶

چه کسانی از پل صراط عبور می‌کنند

مدرس حوزه علمیه شهرکرد به تشریح پل صراط و چگونگی عبور افراد از این پل در روز قیامت پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدمهدی معنوی، مدرس حوزه علمیه شهرکرد در ادامه مبحث قیامت و در تشریح پل صراط، اظهار کرد: پل صراط پلی است که از روی جهنم عبور می‌کند و با گذر از آن به بهشت می‌رسیم که این پل برای کافران از مو باریک‌تر و از شمشیر بران‌تر می‌شود. صراط آخرت نمونه صراط دنیا است، کسی می‌تواند از صراط آخرت رد شود که در دنیا بر صراط مستقیم حرکت کند و مصداق صراط دنیا دین حق، راه ولایت و متابعت از امام علی(ع) است.

مدرس حوزه علمیه شهرکرد به حدیثی از پیامبر اشاره و بیان کرد: حضرت در روایتی خطاب به امام علی(ع) می‌فرمایند: «اَنتَ حُجَةُ اللهِ اَنْتَ الطریقُ اِلی الله وَ انْتَ الصراطُ المستقیم، يا على، تو حجت خداوند، طریق الهی و صراط مستقیم هستی»، طبق این روایت پیامبر اکرم(ص) صراط مستقیم در نماز را همان امیرمؤمنان(ع) معرفی می‌فرمایند.

وی به حرکت از پل صراط اشاره کرد و گفت: حرکت مردم از پل صراط صورت‌های مختلفی دارد که برخی‌ها به سرعت رد می‌شوند، برخی‌ها با حالت دويدن، گروهی راه می‌روند و گروهی ديگر با دست و پا تلاش می‌کنند تا از روی پل رد شوند، گروهی نيز در حالی که نیمی از بدنشان آتش گرفته از پل آویزان هستند که هر یک از این حالت‌ها به اعمال افراد بستگی دارد.

این کارشناس مذهبی به نقل قولی از علامه مجلسی«ره» در کتاب شریف بحارالانوار اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی(ص) فرموده‌اند: «خداوند متعال به طايفه‌ای از امت من، دو بال عطا می‌فرماید تا به وسیله آن دو بال، به سرعت، به سوی بهشت پرواز کنند. در بهشت جای گیرند و از هر نعمتی که بخواهند، برخوردار شوند. ملائکه از آن‌ها سؤال می‌کنند که شما محاسبه اعمال و صراط و جهنم را دیدید؟ مواقف قیامت را چگونه گذراندید که به بهشت رسیدید؟ آنان پاسخ می‌دهند: ما چیزی ندیدیم».

وی گفت: در ادامه اين حديث داريم كه ملائکه می‌گویند: «شما چه طایفه‏‌ای هستید؟ از امت کدام پیغمبرید؟ آنها پاسخ می‌دهند: ما از امت محمد(ص) هستیم. ملائکه می‌پرسند: در دنیا چه کردید که به این مقام رسیدید؟ آن‌ها می‌گویند: ما دو خصلت داشتیم و خداوند با فضل و رحمت خود، ما را به این مرتبه رساند. خصلت اول اینکه: ما در خلوت، مرتکب گناه نمی‌شدیم، یعنی خلوت و جلوت برای ما تفاوت نداشت و همان طور که در بین مردم مراقب بودیم معصیت نکنیم، در خلوت و در نهان نیز گناه نمی‌کردیم. دوم، توانسته بودیم مقام تسلیم و رضا به دست آوریم؛ یعنی به آنچه قسمت ما شده بود، راضی بودیم. ملائکه به آن‌ها می‌گویند: حق شماست که به چنین مقامی دست یافته‌اید».

حجت‌الاسلام معنوی به گذرگاه‌های پل صراط اشاره کرد و گفت: زمانی که به مردم اعلام می‌کنند از روی پل صراط بگذرند چندین مرحله توقفگاه وجود دارد که مرحله به مرحله متوقف می‌شوند و از آن‌ها در رابطه با صله رحم، امانت‌داری، نماز و عدل پروردگار جهانیان می‌پرسند، در پایان پروردگار جهانیان خطاب به شخص می‌گوید که حق من را چه کردی؟ در آن زمان برخی از بندگان با دست و پا به صراط چسبیده
و در حال رها شدن هستند که ملائک وضعیت آن‌ها را می‌پذیرند و خطاب به خدا می‌گویند که ای حلیم چشم فرو بند و به سلامت دار، خداوند بسیاری از این افراد را می‌بخشايد، آنان از این مرحله می‌گذرند و شکر رحمت الهی را به جا می‌آورند.

وی ادامه داد: بعد از گذر از توقف‌گاه‌ها شخص به حوض کوثر می‌رسد، حوضی که در بهشت است و آبی به سفیدی شیر و شیرینی عسل در آن می جوشد که نوشیدن از این آب نشانه رستگاری است، در واقع هر کس می‌خواهد از هراس قیامت نجات پیدا کند و به سلامت از صراط بگذرد باید در دنیا علی(ع) و جانشینانش را دوست داشته باشد زیرا او صاحب حوض کوثر است، دشمنانش را از آن حوض می‌رانند و دوستانش را سیراب می‌کنند.

حجت‌الاسلام معنوی در پایان گفت: کسی که از آن آب بنوشد هیچگاه تشنه نمی‌شود و نشانه شیعه این است که در بهشت از دستان حضرت علی(ع) سیراب شود. 

انتهای پیام
captcha