ادبیات تبلیغ بین‌المللی، انسانی و فطری باشد / تشنگی بشر به متافیزیک در پساکرونا
کد خبر: 3892487
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
استاد حوزه بیان کرد:

ادبیات تبلیغ بین‌المللی، انسانی و فطری باشد / تشنگی بشر به متافیزیک در پساکرونا

استاد حوزه با بیان اینکه بشر در دوره کرونا و پس از آن به متافیزیک تشنه‌تر شده و خواهد شد، گفت: روحانیت باید نقش سربازان منجی را بازی کند، لذا ادبیات تبلیغی در عرصه بین‌المللی باید بیش از آنکه مذهبی و صنفی باشد، فطری و انسانی باشد.

یحیی جهانگیری سهروردیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی، استاد حوزه، امروز، 30 فروردین ماه در گفت‌وگوی مجازی مجمع بین‌الملل جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: کرونا ثابت کرد بشر کرونایی امروز به هدایت‌گری منجی‌گونه بیشتر نیاز دارد، لذا ادبیات تبلیغ باید فطری و انسانی باشد.
وی با بیان اینکه به دنبال کرونا، یکی از مهم‌ترین سوال‌های مطرح شده برای بشر، پرسش از خدا، دین و معنویت است، اظهار کرد: ترس بشر از دوران پسا کرونا از خود کرونا کمتر نیست، لذا توجه او به معنویت و متافیزیک بیشتر هم می‌شود. البته این لزوماً به معنای فرصت صرف نیست.
این پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه این روزها انتظارات و توقعات نادرستی از خدا مطرح است، بیان کرد: باید نوع و سقف انتظار بشر از دین و خدا را به خوبی تبیین کنیم، زیرا عدم تبیین خوب این مباحث نظری، به جای کمک به دین ابزاری برای آتش‌افروز ی علیه دین‌گرایی است.

انتظار غلط از خدا

وی با تأکید بر اینکه باید الهیات خود را برای پاسخگویی به میدان بیاوریم، افزود: باید تبیین کنیم که در الهیات ما خداوند چه جایگاهی دارد و چه انتظاراتی باید از او داشت؛ باید این مسئله برای مردم تبیین شود که نگرفتن پاسخ از خدا، نه نشانه ناآگاهی خدا از دردهای ما و نه نشانه ناتوانی او است، بلکه دلیل بر انتظار غلط ما از خداست.
جهانگیری با بیان اینکه بشر کرونایی امروز ممکن است به جای رفتن به معنویت برخاسته از دین، به دنبال دین برخاسته از معنویت برود، اظهار کرد: تشنگی شدید بشر به متافیزیک می‌تواند تهدید باشد و او را به جای حقایق آسمانی به سمت ایسم‌های مدعی معنویت سوق دهد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز بشر دستش را از زمین به سمت آسمان بلند کرده است و از خدا نجات می‌خواهد، ادامه داد: این تشنگی شدید به متافیزیک در عین اینکه یک فرصت است، یک تهدید نیز محسوب می‌شود، بنابراین اگر او با آب زلال سیراب نشود، سراب‌ها سراغ او می‌آیند.
جهانگیری بیان کرد: اگر معنویت بر اساس ذائقه، نیازها و تقاضاهای انسان تولید نشود، دین‌هایی به اسم معنویت به او تزریق خواهد شد و این بلایی دیگر بر جان دینداری است.
وی با بیان اینکه کرونا به دین‌گریزی و دین‌گرایی دامن زد و ما باید برای هر دو  حالت کنش فعال داشته باشیم، گفت: هر دو مورد می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد، بنابراین باید سقف انتظار بشر از دین و خدا را برای او تصویر و تفسیر کنیم. همچنین باید معنویت دینی را معرفی کنیم تا دین‌های معنوی جایی برای خود باز نکنند.
استاد حوزه با بیان اینکه ما باید امروز بتوانیم ادبیاتی قوی از الهیاتمان ارائه دهیم که به جای رفع شبهه، دفع شبهه کند، ابراز کرد: باید ادبیاتمان قابلیت پیشگیری و پیش‌بینی شبهات را داشته باشد، نه اینکه صرفاً در مقام پاسخگویی به شبهات باشیم.
وی با تأکید بر ادبیات درمانگر و ساده دینی تصریح کرد: تبلیغ پیچیده خدا، برای بشر غم‌زده کرونایی امروز که توان فکر کردن به مباحث پیچیده را ندارد، کارآیی چندانی ندارد و باید ساده، زیبا و درمانگرانه خدا را معرفی کنیم.

اضطرار به منجی به معنای ظهور نیست

جهانگیری با بیان اینکه در کنار وجود چندین مرکز پاسخ به شبهه مرکزی برای رصد و دیدبانی مسائل فرهنگی هم باید داشته باشیم، تصریح کرد: بشر امروز اضطرار به منجی دارد، البته این الزاماً به این معنا نیست که بگوییم پس آخرالزمان و ظهور نزدیک است.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر هدایت منجی‌گرانه برای ایام کرونا و پساکرونا افزود: ما دو نوع هدایت داریم؛ یکی هدایت پیامبران که راه را نشان می‌دهند و دیگری هدایت منجی است که دستگیری و ایصال الی المطلوب می‌کند و طالب هدایت را به هدف و به معنویت و نجات می‌رساند.
وی با بیان اینکه ما به عنوان روحانیت و مبلغان باید بتوانیم نقش سربازان منجی را بازی کنیم، تصریح کرد: ادبیات تبلیغی که به کار می‌بریم، در چنین فضایی به خصوص در عرصه بین‌المللی باید بیش از آنکه مذهبی و صنفی باشد، باید فطری و انسانی باشد.
انتهای پیام
captcha