برنامه‌های فرهنگی؛ عامل افزایش پلکانی مخاطبان کتابخانه‌های عمومی
کد خبر: 3904024
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸

برنامه‌های فرهنگی؛ عامل افزایش پلکانی مخاطبان کتابخانه‌های عمومی

کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله نجفی دهکردی شهرکرد نقش برنامه‌های ترویجی و فرهنگی در کنار کار اصلی کتابخانه یعنی امانت و تحویل کتاب را مهم ارزیابی کرد و افزود: برنامه‌های فرهنگی متناسب با نیاز مخاطب سبب افزایش پلکانی مخاطبان کتابخانه می‌شود.

زهره محمدی، کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله نجفی دهکردی شهرکرد و برگزیده طرح ملی «هر کتابدار یک کتابخوان» در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در تعریف کتابخانه عمومی، اظهار کرد: کتابخانه عمومی چتر حمایتی دانش است که از اقشار مختلف جامعه در برابر آسیب‌های حاصل از کتاب‌نخوانی محافظت می‌کند، آسیب‌هایی که عواقب فردی و اجتماعی آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم خشک و تر را با هم می‌سوزاند.

وی نقش اجتماعی کتابدار را یادآور شد و گفت: کتابدار به عنوان گسترش‌دهنده چتر حمایتی کتابخانه‌ها فعالیت دارد، کتابدار باید موظف باشد ساعات مطالعاتی در طی شبانه‌روز داشته و حتی آن‌را به عنوان گزارش کاری ارائه دهد، در این صورت می‌توان گفت که حاصل کار کتابداری، رفتار بهنجار افراد جامعه خواهد بود.

محمدی تصریح کرد: کتابدار سوای رفتار و تعامل خوب با مراجعه‌کننده، باید بتواند با نهادها و مراکز دیگر مانند مدارس یا نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی تعامل و بده‌بستان‌های فرهنگی داشته باشد.

این کتابدار در خصوص دیگر وظایف کتابدار، بیان کرد: ثبت کتاب‌های دریافتی در قالب خرید، اهدایی خیران یا نهادها و ... و شماره‌بندی دیویی، امانت دادن و تحویل کتاب، نظارت بر بخش‌های نشریات و کتب مرجع و ... از وظایف کتابدار است.

نقش برنامه‌های ترویجی در کتابخانه

محمدی نقش برنامه‌های ترویجی و فرهنگی در کنار کار اصلی کتابخانه یعنی امانت و تحویل کتاب را مهم ارزیابی کرد و افزود: برنامه‌های فرهنگی متناسب با نیاز مخاطب سبب جذب پلکانی مخاطب به کتابخانه می‌شود یعنی مخاطبان در صورت جذب به این برنامه‌ها، دفعات بعدی دوستان خود را به این برنامه‌ها دعوت می‌کنند.

وی گفت: در کتابخانه آیت‌الله نجفی دهکردی شهرکرد برنامه‌های فرهنگی فراوانی در حاشیه کار کتابخانه و برای رده‌های گوناگون سنی به‌ویژه کودک و نوجوان برگزار می‌شود که خوشبختانه در جذب بیشتر مخاطبان کتابخانه موثر بوده است.

این فعال فرهنگی بیان کرد: جمع‌خوانی، نشست کتابخوان، آموزش کاردستی و نقاشی بر مبنای کتاب‌های مطالعه‌شده، تصویرسازی، جلسات معرفی و نقد کتاب و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی روانشناسی، مشاوره، آسیب‌های اجتماعی، تربیت فرزند و ... از جمله برنامه‌های ترویجی و فرهنگی کتابخانه هستند.

محمدی شمار بالای مراجعان به‌ویژه در رده سنی کودک و نوجوان را دلیل اصلی برپایی این برنامه‌ها دانست و گفت: پس از نیازسنجی مخاطبان و توجه به علایق اکثریت، این برنامه‌ها با دعوت از کارشناسان و یا توسط کتابداران در محل کتابخانه برگزار می‌شود.

وی یکی از این برنامه‌ها را خوانش کتاب برای کودکان عنوان کرد و افزود: در این برنامه یک کتاب برای کودکان خوانده و از آن‌ها درخواست می‌شود که برداشت خودشان از کتاب را در قالب نقاشی یا کاردستی تصویرسازی کنند که خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی دارد.

محمدی ادامه داد: برنامه جمع‌خوانی نیز مورد استقبال نوجوانان قرار گرفته است که پس از مطالعه یک کتاب، خلاصه‌ای از آن‌را برای دوستان خود بازگو و آنان را به خواندن این کتاب ترغیب می‌کنند.

ضرورت تعامل کتابخانه با نهادهای دیگر

کتابدار کتابخانه آیت‌الله نجفی دهکردی شهرکرد تعامل این کتابخانه با مدارس را خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه برنامه‌های کتابخوانی و معرفی کتاب منظم و مسابقات مستمری از سوی کتابخانه‌ در مدارس برگزار می‌شود که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

محمدی یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی کتابخانه را تعامل خوب با نوجوانان در قالب کتابخوانی و انشانویسی دانست و ادامه داد: در یکی از این برنامه‌ها بنده یک کتاب روانشناسی نوجوان در خصوص استرس و عصبانیت در سنین نوجوانی مطالعه کردم. از نوجوانان خواستم احساس خود را از لحظات عصبانیت خود توصیف کنند و سپس نوشته‌های آنان را بر مبنای آن کتاب با نوجوانان مورد تحلیل قرار دادیم و پیشنهادات کتاب به آنان ارائه شد که خوشبختانه بازخورد خوبی داشت.

وی منابع غنی را یکی از راه‌های جذب مخاطب بیشتر در کتابخانه برشمرد و تصریح کرد: کتابدار باید بتواند در کنار دریافتی‌های معمول کتاب، منابع کتابخانه‌ای را از کانال‌های گوناگون جذب کند و بر غنای کتابخانه بیفزاید.

محمدی گفت: کتابخانه عمومی آیت‌الله نجفی دهکردی شهرکرد در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان بیش از سایر موضوعات، از منابع کتابخانه‌ای غنی برخوردار است لذا در مقایسه با سایر کتابخانه‌های شهر، شمار مراجعان کودک و نوجوان به این کتابخانه به مراتب بیشتر است.

انتهای پیام
captcha