کرونا در پنجره فرصت‌ها؛ از کاهش جنگ‌ها تا افزایش توسل و نذورات
کد خبر: 3912684
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
حجت‌الاسلام سجادی بیان کرد:

کرونا در پنجره فرصت‌ها؛ از کاهش جنگ‌ها تا افزایش توسل و نذورات

استاد حوزه علمیه با اشاره به تعاریف تار، تور و تیر خدا از منظر مرحوم دولابی، اظهار کرد: ایشان می‌گوید که تار خدا آهنگ‌های قرآن و ادعیه، تور خدا اماکن و زمان‌هاست. خداوند قصد دارد بشر را با تار و تور خود هدایت کند، ولی اگر نشد نوبت به تیر خدا می‌رسد که سه دسته است؛ بلاهایی که مخصوص اولیای الهی است، بلاهایی که بشر ایجاد می‌کند و بلاهایی که هم اراده خدا و هم بشر در آن نقش‌آفرین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی، استاد حوزه علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه کرونا در کنار خسارت‌ها فواید زیادی هم داشته است، گفت: مرحوم دولابی فرموده که همه معارف الهی در سه کلمه یعنی تار خدا، تور خدا و تیر خدا خلاصه می‌شود؛ تار خدا آهنگ‌های قرآن، ادعیه، توسلات، روضه‌خوانی، مولودی‌خوانی‌ها و ... است؛ تور خدا اماکن و زمین‌هایی مانند مکه، مدینه، مساجد و تکایاست و زمان‌هایی مانند ماه‌های صفر و محرم و رمضان و ذی‌الحجه است.

وی افزود: خداوند قصد دارد بشر را با تار و تور خود هدایت کند، ولی اگر نشد نوبت به تیر خدا می‌رسد که تیر خدا هم سه دسته است؛ اولین دسته بلاهایی است که اولیای الهی از آن خلاصی ندارند و اساس پیشرفت دین و دیانت به آن بسته است؛ مانند سختی‌هایی که پیامبر(ص) و حضرت سیدالشهداء(س) و انبیاء دیگر در زندگی متحمل شدند یا یاران انبیاء و اولیاء و کسانی مانند شهید سلیمانی و مدافعان حرم در این زمانه متحمل شدند.

سجادی بیان کرد: شهید بلخی در شعری می‌گوید: «ما تن به فنا دادیم تا زنده شما باشید/ در خاک مزار ما مشغول دعا باشید»؛ اینها دسته‌ای از تیرهایی است که با زندگی اولیاء دین عجین است؛ دسته دومِ تیرهای خدا، تیرهایی است که بشر خودش برای خودش ایجاد می‌کند؛ فسادهای اجتماعی، قتل، کشتار، احتکار، حق‌کشی و کلاهبرداری‌ها و ظلم‌هایی که در حق همدیگر می‌کنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: دسته سوم تیرهایی است که هم اراده خدا بر آن تعلق دارد، هم بشر در آن نقش‌آفرین است؛ فقر، مشکلات اجتماعی، بیماری‌ها و ...؛ بشر کارهایی می‌کند که به بیماری گرفتار شده و یا کوتاهی‌هایی دارد که باران مفید تبدیل به خسارت و بلا می‌شود؛ امام سجاد(ع) در دعای 52 صحیفه (صحیفه‌‌ای که آقای ابطحی جمع کرده و 270 دعا دارد) فرموده است که خدایا مرا به بلایی که خودم با دست خودم ایجاد می‌کنم، گرفتار نکن.

سه تفاوت تیر خدا با تیر بشر

وی اضافه کرد: تفاوت تیر خدا با تیر بشر سه تاست؛ تیر بشر جز آفت، سودی ندارد؛ جبران ندارد و دعا و توسل هم در آن عرصه مورد قبول نیست، اما بلایی که خدا برای بشر ایجاد می‌کند؛ اولاً در حین اینکه بلاست، نعمت است؛ زیرا خداوند می‌خواهد بشر را تربیت عمومی و جهانی کند؛ جبران دارد و دعا و توسل هم در آن مؤثر است.

سجادی با بیان اینکه خداوند بلا را طوری می‌فرستد که همه افراد بشر در رفع آن درمانده شوند، تصریح کرد: بلای کرونا گرچه خسارت‌های زیادی داشته 12 فایده دارد؛ یکی از فواید آن این است که ثابت کرد علم و دانش با دین نمی‌تواند مقابله کند؛ امروز کشورهایی که صنعت پزشکی در خدمت آنان است و ایران را تحریم کرده‌اند، خودشان بیشتر از ایران درگیر این مشکل هستند. تنها دینی که در دنیا علاوه بر تکیه بر پزشکی و بهداشت، بال توسل را دارد، شیعه است؛ غیر شیعه اصلاً کتاب دعا ندارند؛ لذا صحیفه سجادیه زبور ادیان توحیدی است.

اثبات عجز بشر 

وی با اشاره به فایده دیگر کرونا بیان کرد: این بلا ثابت کرد که بشر عاجزتر از چیزی است که فکر می‌کرده است؛ بنابراین تنها راه نجات، پزشکی نیست، بلکه توسل و دعا هم لازم است؛ همچنین ثابت کرد که وقتی اسلام می‌فرماید همه باید حجاب داشته باشند، به خاطر آن است که علاوه بر محافظت زنان از بی‌عفتی، آنان را حتی در برابر بسیاری از بیماری‌های ظاهری حفظ می‌کند؛ این ویروس چندین ماه بشر را از سر سفره گناه کنار زد و این خدمت کمی نیست.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در نوروزهای گذشته به علت خطاهای رانندگی و مسافرت‌های خیلی زیاد دست کم 50 هزار کشته داشتیم، ولی امسال تصادفات و کشته‌های مسافرت‌های نوروزی کاهش یافته است. همچنین در اقتصاد و بنزین هم صرفه‌جویی خوبی صورت می‌گیرد و این صرفه‌جویی مشهود است. فایده دیگر کرونا این است که در ایام نوروز معمولاً افراد خوشگذران و گرانفروش و ... از مردم کام می‌گرفتند و دنبال فساد بودند و این مسئله هم کم شده است. فایده دیگر هم این است که آنقدر که به ثروتمندان ضرر رسانده به فقرا ضربه نزده است و همین سبب می‌شود تا اغنیاء مقدار بیشتری فقرا را درک کنند.

کاهش جنگ‌ها و افزایش کمک‌ها

سجادی با بیان اینکه فایده دیگر کرونا بالابردن دانش بشری است تصریح کرد: کرونا سبب شد تا بسیاری از کشورها به یکدیگر کمک انسان‌دوستانه داشته باشند، البته بماند کسانی که خبیث‌ترین افراد بشر هستند (سردمداران آمریکایی) به جای کمک، تحریم ایران را بیشتر کرده‌اند؛ کرونا دنیا را تا حدی متحد کرده است و فایده دیگر آن هم تعطیلی جنگ‌هاست. حتی داعش که کارشان آدم‌کشی و وحشی‌گری است دست از کشتار برداشته‌اند. بنده گزارشات مختلفی از کشورهای اروپایی، افغانستان، پاکستان و ... دارم که نشان می‌دهد چقدر مردم رو به نذر و قربانی و توسل آورده‌ و چقدر گوسفند قربانی کرده‌اند.

وی افزود: یکی از رفقای بنده در دانمارک می‌گفت که بسیاری از مسلمین این کشور از وقتی کرونا آمده هر روز دام‌کُشی و نذر و نیاز دارند؛ کرونا مردم را به سمت معنویت بیشتر و یاد خدا سوق داده و ثابت کرده که توسل بال دوم نجات در کنار بهداشت و پزشک است. فایده دیگر کرونا این است که تاکنون در دنیا تبلیغ می‌کردند که شیعه اهل گریه و توسل تنهاست و کاری به مسائل عقلی و دستورات علمی ندارد، ولی از مقام معظم رهبری گرفته تا مراجع عظام، جلسات درس و نمازهای جماعت و جمعه را تعطیل کرده و حتی حرم‌های مطهر را نیمه بسته شدندد. فرمایش چندی پیش مقام معظم رهبری در تبعیت از دستورات کرونا در عزاداری ماه محرم نیز بسیار قابل تأمل و ارزشمند است.

این پژوهشگر و نویسنده اظهار کرد: جالب اینکه نخست وزیر خبیث انگلیس و رئیس جمهور تروریست آمریکا و سردمداران رژیم اشغالگر قدس ابتدا زیر بار دستورات پزشکی نمی‌رفتند و ایران را تحت فشار روانی قرار می‌دادند که چرا محدودیت برای مردم قائل است، ولی بالاخره مجبور شدند که تبعات این بیماری را بپذیرند. بعد از خاتمه کرونا شیعه چند پله جلوتر و بالاتر خواهد رفت و دانش و اعتبار و عزت شیعه بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha