عزم اوقاف زنجان برای برخورد قاطع با موقوفه‌خواران
کد خبر: 3912751
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

عزم اوقاف زنجان برای برخورد قاطع با موقوفه‌خواران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با بیان اینکه برخورد قاطع با موقوفه‌خواران در اولویت اوقاف است، گفت: در این زمینه پیگیری قضایی انجام می‌شود.

عزم اوقاف زنجان برای برخورد قاطع با موقوفه‌خوارانبه گزارش ایکنا از زنجان، محمدتقی فاتحی‌نژاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، 5 مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش از انقلاب تعدادی از موقوفات دستخوش غارت و تصرف قرار گرفت و وظیفه دینی و شرعی ایجاب می‌کند که در هر زمانی موقوفات احیا و نیت واقف پیگیری شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه حفظ، استفاده بهینه و افزایش موقوفات ابراز کرد: تاکید معظم‌له در این زمینه وظیفه ما را سنگینتر می‌کند و همه باید با بهره‌گیری از نظارت کارشناسان خبره ابتدا تعریف درستی از موقوفه‌خواری ارائه دهند و سپس درصدد احیای آن بربیایند.

این مسئول با اشاره به اینکه حفظ و احیای موقوفات نیاز به یک برنامه‌ریزی مدون، دقیق و موثر و نیز پیگیری مستمر دارد، بیان کرد: باید راهکارهای حفظ و احیای موقوفات در مناطق شهری و روستایی دارای املاک وقفی بررسی و برای هرکدام متناسب با شرایط اقدام شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر 477 موقوفه در شهرستان زنجان وجود دارد که شامل 6 هزار و 272 رقبه است، گفت: از کل رقباتی که در شهرستان زنجان وجود دارد، 4 هزار و 203 رقبه متصرفی و یک هزار و 961 رقبه هم غیرمتصرفی است.

وی با اشاره به اینکه موقوفه‌خواری سبب بدبینی جامعه نسبت به مسئله وقف می‌شود، تصریح کرد: به همین منظور برخورد قاطع با موقوفه‌خواران در اولویت اوقاف است و باید با برخورد حساب شده و جدی، موقوفاتی را که به علل مختلف توسط افراد و اداراتی که با دستیابی به اطلاعات، بخشی از املاک وقفی را به تصرف در آورده‌اند مسترد کنیم.

فاتحی‌نژاد با تأکید بر اجرای اقدامات موثر برای جلوگیری از امکان سوءاستفاده سودجویان از دست‌اندازی به موقوفات گفت: همه راه‌های حقوقی و قانونی را در این زمینه از طریق مراجع قضایی به طور جدی پیگیری خواهیم کرد. از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تصرفات و زمین‌خواری دریغ نمی‌شود و در این زمینه درصدد هستیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای امینانه نیات واقفان مهم‌ترین رویکرد و محور این مجموعه و وقف یک سرمایه اجتماعی است، ادامه داد: از عموم مردم انتظار می‌رود در اجرای این طرح با ما همکاری و مشارکت‌های لازم را داشته باشند و باید با ایجاد اعتمادسازی به عنوان یک مولفه مهم، اجازه ندهیم کم‌ترین انحراف در این زمینه به وجود آید.

انتهای پیام
captcha