امام محمد باقر(ع)؛ پایه‌گذار انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام
کد خبر: 3913031
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
آیت‌الله صفایی بوشهری بیان کرد:

امام محمد باقر(ع)؛ پایه‌گذار انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) احیاگر فرهنگ اصیل اسلامی و پایه‌گذار انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام است، بیان کرد: ایشان در همه عرصه‌های جهادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی با عملکردی آسمانی موجب نجات اسلام و گسترش فرهنگ اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، هفتم مردادماه ضمن تسلیت سالروز شهادت پنجمین پیشوای شیعیان، اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) احیاگر فرهنگ اصیل اسلامی و پایه‌گذار انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) آغازگر دفاع فرهنگی در مقابل تهاجم نرم فرهنگی و سیاسی در جهان اسلام است، افزود: پنجمین پیشوای شیعیان در همه عرصه‌های جهادی، نظامی(در کربلا)، فرهنگی و سیاسی با عملکردی آسمانی موجب نجات اسلام و گسترش فرهنگ اسلامی شد.

وی با بیان اینکه مکتب امام صادق(ع) مولود مدرسه آسمانی امام باقر(ع) است، گفت: امام باقر(ع) در کودکی در جبهه کربلا و در جوانی در جبهه مقاومت فرهنگی و در میانسالی، امامت جبهه اسلام ناب محمدی(ص) را به عهده داشت.

آیت‌الله صفایی بوشهری در ادامه تصریح کرد: امام باقر(ع) از نهضت‌های اسلامی دفاع کرد و خود پیشگام مبارزه همه جانبه با جبهه استکبار بود. نورانیت، عظمت علمی، اخلاقی و رفتاری پنجمین پیشوای شیعیان زبانزد خاص و عام است و لقب این امام همام در کتاب آسمانی تورات به عنوان مردی از نسل پیامبر خاتم(ص) که عظمت الهی‌اش هویداست، آمده است.

وی با اشاره به اینکه پنجمین امام شیعیان معدن حلم و بردباری بود، اظهار کرد: امام باقر(ع) نماد آسمانی علم و دانش الهی است و به این جهت ملقب به «باقرالعلوم» شد. آن حضرت در روایتی فرمودند که اسلام بر پنج پایه نماز، زکات، حج، روزه و ولایت اهل بیت(ع) بنا شده است و ولایت مهم‌تر است، زیرا ولایت کلید آنها و شخص والی راهنما و هدایت‌گر آنها است.


قبولی اعمال در گرو ولایت اهل بیت رسول الله(ص) است


مدرس درس اخلاق مدرسه علمیه الزهرا(س) بوشهر با بیان اینکه قبولی اعمال در گرو ولایت اهل بیت نبی مکرم اسلام(ص) است، گفت: مطابق کلام آل الله در متون کتاب اسلامی و تاریخی بیان شده است که بدانید اگر شخصی هر شب تا صبح نماز گزارد و هر روز روزه بدارد و همه ثروتش را به فقرا صدقه دهد و تمام عمرش به حج رود، اما ولایت ولی خدا را نشناسد تا ولایتش را بپذیرد و اعمالش را به راهنمایی و هدایت او انجام دهد، هیچ حق ثواب و پاداش برای او بر خداوند نیست و او از اهل ایمان نیز به شما نمی‌رود.


سنجش اقسام ظلم در ترازوی الهی


امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه ظلم و ستم موجب تاریکی در آخرت است، اظهار کرد: امام باقر(ع) در روایتی می‌فرمایند که ظلم و ستم بر سه قسم است؛ ظلم و ستمی که خداوند آن را نمی‌بخشد شرک به خداوند است، ظلم و ستمی که خداوند آن را می‌‌بخشد ظلمی است که انسان در ارتباط بین خود و خدا مرتکب می‌شود و همچنین ظلم و ستمی که خداوند آن را وا نمی‌گذارد ظلم به حقوق مردم است. بدانید آن که دنیا را برای آخرت ترک کند و آخرت را برای دنیا‌ واگذارد از ما نیست.

نویسنده کتاب چهارده جلدی انوارالهدی در ادامه بیان کرد: صله رحم و ارتباط خانوادگی اعمال را تصفیه و پاک، اموال را فراوان، و بلا را دفع، حساب را آسان و مرگ را به تأخیر می‌اندازد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر یادآور شد: امام محمد بن علی(ع) ملقب به باقرالعلوم در روز جمعه اول ماه رجب سال 57 هجری قمری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود و ایشان تنها امامی است که بعد از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از طرف پدر و مادر به خاندان علوی و فاطمی نسبت دارد. پدر بزرگوارش حضرت زین‌العابدین امام سجاد(ع) و مادر گرامی فاطمه دختر پارسای امام حسن مجتبی(ع) است.

وی ادامه داد: امام محمد باقر(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوار خود، در سال 94 هجری قمری، در سن 37 سالگی به امامت رسید و دوران امامت ایشان با اواخر دوران حکومت امویان و معاصر با پنج حاکم اموی به ترتیب(ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک، هشام بن عبدالملک) مصادف بود.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مدت امامت پنجمین پیشوای شیعیان 20 سال به طول انجامید و آن حضرت در دوران قبل از امامت خود، رنج‌ها و سختی‌های بسیاری را تحمل کرد، گفت: این امام همام در چهار سالگی در واقعه کربلا حضور داشت و همراه پدر و دیگر بازماندگان آن قیام الهی، اسیر شد و بعد از آن نیز شاهد تمامی مصائب و شدائد جانکاهی بود که بر پیکر دین و امامت الهی آن وارد می‌شد.

کیوان عمادی
انتهای پیام
captcha