ورود به عرصه‌های نوین وقف از ضروریات جامعه امروز است
کد خبر: 3913576
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

ورود به عرصه‌های نوین وقف از ضروریات جامعه امروز است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر گفت: ورود به عرصه‌های نوین وقف از جمله ضروریات جامعه امروز است و باید بر اساس نیاز روز و با توجه به تغییر در سبک زندگی، نوع وقف‌ها نیز به روزرسانی شوند.

ورود به عرصه‌های نوین وقف از ضروریات جامعه امروز استبه گزارش ایکنا از یزد، سید محمدابراهیم اقبالی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر 9 مردادماه در دیدار با حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با بیان اینکه دادسرای این شهرستان تمام توان خود را درصیانت از حقوق عامه به کار گرفته است، اظهار کرد: حمایت از وقف و موقوفات که حاصل یک عقد مدنی اسلامی مبتنی بر اخلاق است، از وظایف دستگاه قضایی در راستای حمایت از وظیفه ذاتی اداره اوقاف و امور خیریه است.

وی افزود: باید با استفاده درست از موقوفات به ویژه اراضی موقوفه و اجرای آن بر اساس نیات واقفان شوق وقف را در مردم ایجاد کرد. برخی موقوفات ارزشمند در کشورمان به مرور زمان فراموش شده‌اند و احیا کردن آنها بسیار مشکل است ولی باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی در خصوص فعالان در این عرصه تصریح کرد: کسانی که در حوزه حفاظت و صیانت از موقوفات فعالیت می‌کنند، نه تنها در حال انجام وظیفه هستند، بلکه در انجام یک وظیفه و واجب شرعی را حفاظت می‌کنند.

اقبالی بیان کرد: باید تمام اراضی موقوفه، به خصوص در مناطقی که به جهت نبود امکانات و آب، جهت کشاورزی رها شده، احیا شود. برای رسیدن به جایگاه مطلوب امورات عام المنفعه و حراست از موقوفات، لازم است ادارات اوقاف و امور خیریه و اداره میراث فرهنگی در مسیر تعامل و هم افزایی موقوفاتی که جز آثار ملی شناخته شده است، کوشا باشند.

این مقام مسئول افزود: اگر بتوان روحیه وقف کردن را در میان مردم احیاء کرد بهتر از احیاء موقوفات است، و این حوزه قضایی می‌تواند با اداره اوقاف در بحث شناسایی موقوفات عام و خاص و توجیه وراث نسبت به نوع وقف همکاری کند.

وی ادامه داد: تمام تلاش دادسرا در زمينه وقف و موقوفات اين است كه از ظرفيت‌های موجود استفاده كرده و با رعايت اصول مبتنی بر نگاه آگاهانه حقوقی به عرصه وقف اين حركت ارزشی و انديشه بلند را احيا كند.

دادستان اشکذر با بیان اینکه در دنیای کنونی ایجاد موقوفات جدید نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است، یادآور شد: ورود به عرصه‌های نوین وقف از جمله ضروریات امروز است و باید بر اساس نیاز روز و با توجه به تغییر در سبک زندگی، نوع وقف‌ها نیز به روزرسانی شوند.

حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این دیدار از زحمات دادگستری شهرستان اشکذر که همواره در جهت حفظ و احیای موقوفات در سطح شهرستان در کنار اداره کل اوقاف بوده، تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام
captcha