آخرین اخبار از عزاداری‌های محرم و پروتکل‌های بهداشتی در رسانه‌ها
کد خبر: 3917203
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸

آخرین اخبار از عزاداری‌های محرم و پروتکل‌های بهداشتی در رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها در روزهای پایانی مردادماه و به فاصله کمتر از چهار روز تا شروع محرم همچون روزهای گذشته حجم بالایی از اخبار خود را به موضوع عزاداری در محرم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اختصاص داده‌اند.

آخرین اخبار از عزاداری‌های محرم و پروتکل‌های بهداشتی در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز ۲۷ مردادماه به انعکاس رویدادهای مختلف در حوزه قرآن و عترت پرداخته‌اند و بیش از هر موضوع دیگری به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به این صفحات انداخته شده است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه از ویژه‌برنامه‌های دهۀ اول محرم در میدان امام حسین(ع) خبر داده است. بر اساس این خبر، در میدان امام حسین(ع) ویژه برنامه‌هایی با حضور جمعیت، اما با رعایت کامل اصول بهداشتی برگزار می‌شود. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، هیئت رزمندگان اسلام و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای دهۀ اول ماه محرم در میدان امام حسین برنامه سخنرانی و مداحی در نظر گرفته‌اند که از پنجشنبه 30 مرداد (شب اول ماه محرم) به مدت 10 شب از نماز مغرب و عشاء آغاز می‌شود. در 8 شب اول این مراسم حجت‌الاسلام «ناصر رفیعی» و در 2 شب پایانی دهۀ اول نیز حجت‌الاسلام «سیدحسین مؤمنی» سخنرانی و «سعید حدادیان» و «محمدحسین حدادیان» نیز به مدیحه‌سرایی و روضه‌خوانی می‌پردازند.

این خبرگزاری در خبر دیگری از برافراشته شدن بزرگ‌ترین پرچم کشور خبر داده و در توضیح آن آورده است؛ هم‌زمان با شب اول محرم، مرتفع‌ترین و بزرگترین پرچم سیاه کشور به نشانه آغاز محرم در آیین «سلام بر محرم» برافراشته می‌شود. این پرچم در ابعاد 44*24 متر (1056 متر مربع) و در ارتفاع 200 متری در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد (بوستان طالقانی) واقع شده که هرسال در شب اول محرم طی مراسمی به نشانه سیاهپوش شدن شهر تهران در آغاز محرم مزین به پرچم یا حسین‌(ع) می‌شود. این پرچم پنجشنبه 30 مرداد 1399 با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران تعویض خواهد شد.

«پوستر روز جهانی مسجد رونمایی شد/ تحول فرهنگی از مسجد آغاز می‌شود»، «مداحی: هیئت‌های محلی برای اجرای پروتکل‌ها در محرم به حمایت نیاز دارند»، «نگاه تحقیرآمیز به مردم آغاز طغیان است»، «روزشمار محرم؛ داره می‌رسه به گوش صدای یه قافله»، «روایتی از اهتمام امام صادق(ع) در برپایی روضه‌های خانگی»، «عبدالحمید قدیریان با «هم‌پای نور» به فرهنگستان هنر می‌آید» و «قصص قرآن | سرنوشت بازماندگان قوم لوط در غرب» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری تسنیم است.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس صحبت‌های حجت‌الاسلام «سیدمهدی خاموشی»، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست هماهنگی ویژه محرم که روز گذشته با حضور مداحان و ستایشگران اهل‌بیت(ع) برگزار شد را منتشر کرده است. رئیس سازمان اوقاف در بخشی از صحبت‌های خود بیان کرده است: «سازمان اوقاف چه در ایام کرونا و چه در ایام دیگر، هیأت‌های مذهبی را تشویق و ترغیب می‌کند تا مجالس خود را در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار کنند».

فارس همچنین صحبت‌های حجت‌الاسلام «حمید شهریاری»، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در جلسه شورای معاونان این مجمع را بازتاب داده است، شهریاری در این جلسه ضمن محکوم کردن اقدام امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفته است: «مایه تأسف بسیار است که امروز مشاهده می‌کنیم برخی از حکام عربی بدون توجه به مسائل اعتقادی، انسانی و سیاسی یک بی‌تدبیری را از خودشان بروز دادند و شاهد این هستیم که عادی سازی روابط با این رژیم غاصب کودک‌کش را در برنامه‌های خودشان به صورت علنی اعلام می‌کنند».

بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۴۵۴ قرآن شامل آیات ۱۷ تا ۲۶ سوره مبارکه «ص» باصدای مرحوم خلیل الحصری از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز ۲۷ مرداد است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه گفت‌وگویی با «رضا اسماعیلی»، شاعر آیینی کشورمان انجام داده و در آن درباره چگونگی برگزاری مراسم محرم امسال به گونه‌ای که مصوبات و توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز رعایت شود، بحث شده است. این‌شاعر آیینی بیان کرده است: «تعظیم مناسک و شعائر اسلامی لازم است. ولی این تکریم و تعظیم باید مطابق با مقتضیات زمان صورت گیرد. ضمن این‌که در این شرایط از ظواهر مناسک و شعائر باید فراتر رفت و بیشتر به ارزش‌هایی که در متن و بطن شعائر است، توجه کرد».

ایسنا در خبر دیگری به نقل از مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به برخی حمایت‌های صورت گرفته از موسسات قرآنی اشاره کرده است. «سیدفخرالدین اسماعیلی» گفته است: «معاونت قرآن و عترت در خصوص طرح‌های مؤسسات قرآن و عترت با قابلیت اجرا در فضای مجازی، دو میلیارد و ششصد میلیون ریال اعتبار اختصاص داده است. خبر این حمایت بخشی از جبران هزینه‌های تهیه و تولید برنامه‌ها و نرم افزارها بوده است که علاوه بر آن نیز حمایتی از سوی برخی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها جهت اجرای هر چه بهتر طرح‌های یاد شده اختصاص داده شد».

«توزیع ۴۰ هزار بسته تحصیلی توسط اوقاف در میان دانش‌آموزان نیازمند»، «واکنش آیت‎الله نوری همدانی به عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل»، «شعر یاور همدانی برای کربلا» و «همایش شیرخوارگان حسینی امسال در استان مرکزی برگزار نمی‌شود» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران بوده است.

ایرنا

«غلامرضا منتظری»، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از نماز سیدالشهدا‌(ع) در روز عاشورا به عنوان الگویی برای عزاداری ماه محرم امسال در شرایط کرونایی یاد کرده و گفته است: «امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا ملزم به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و وقتی که بر اساس مصالح عمل کنیم در واقع ثواب عزاداری را خواهیم بُرد».

ایرنا همچنین از برگزاری مراسم رونمایی از پوستر روز جهانی مساجد خبر داده است. حجت‌الاسلام «حبیب ارزانی»، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در بخشی از این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد گفته است: «ستاد فهما پیش از این به عنوان ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرد، مصوبه ای مبنی بر اینکه برای مقابله با تهاجم غرب در داخل مساجد کلاس‌هایی برگزار شود که ذیل این مصوبه مفادی از جمله سیاست‌گذاری نسبت به فعالیت کانون‌ها و نهادهایی که در مسجد حضور دارند، مطرح شده بود».

مهر

خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی به حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از فعالیت‌های قرآنی موسسات در فضای مجازی پرداخته است. در این خبر به نقل از مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت از حمایت ۶/۲ میلیارد ریالی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در فضای مجازی خبر داده شده است. این حمایت‌ها پس از ارسال فراخوان کارگروه فضای مجازی به تمامی استان‌ها در خصوص دریافت ایده‌ها و طرح‌های قرآنی در فضای مجازی؛ در نهایت طرح‌های ۷۸ مؤسسه قرآنی با نظارت و داوری کارشناسان انتخاب شد که مبلغ ۲/۶۰۰ میلیون ریال از سوی کمیته حمایت دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها به حساب آن مؤسسات واریز شد.

مهر همچنین یادداشتی از حجت‌الاسلام «علی نصیری»، رئیس مؤسسه معارف وحی منتشر کرده و در آن‌ به پایان‌ناپذیری معارف و آموزه‌های قرآن اشاره شده است. در این یادداشت پایان‌ناپذیری معارف قرآن ناشی از ویژگی‌های منحصر به فرد قرآن که آن را از سایر کتب بشری و زمینی جدا کرده، دانسته شده است. وی درباره دو ویژگی قرآن نوشته است: «یکی از ویژگی‌های شگفت آور قرآن که مورد توجه برخی از صاحب نظران قرار گرفته، امّی بودن آورنده آن است؛ به این معنا که قرآن از سوی کسی به عنوان سخن خداوند به جهانیان ارائه شد که به اذعان همه صاحب نظران خواندن و نوشتن نمی‌دانست. چنین ویژگی‌ای در باره سایر پیامبران گزارش نشده است».

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رئیس فرهنگ‌سرای خاتم‌(ص) از اجرای ۵۳ برنامه تعزیه‌خوانی از سوی گروه‌های آیینی با عنوان «تعزیت خورشید» در مناطق مختلف شهر تهران همزمان با ایام ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده است. «سیداحمد موسوی» در این خبر با اشاره به رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی با توجه به بیماری کرونا گفته است: «اجرای تعزیه در فضا‌های کاملا باز با حفظ فاصله اجتماعی است تا شهروندان عزادار با رعایت موازین ایمنی و بهداشتی از ایام سوگواری سید و سالار شهیدان کسب فیض کنند».

خبر دیگر این خبرگزاری به صحبت‌های معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع نحوه مشارکت خیرین در برنامه‌های عزاداری محرم اختصاص یافته است. حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل» در این باره گفته است: «ما هر سال برای برگزاری عزاداری‌های ماه محرم ملزوماتی، چون تهیه پرچم و بیرق داشتیم و افرادی بانی تهیه آن‌ می‌شدند. در شرایط فعلی با توجه به سرایت گسترده ویروس کرونا و تأکیدات ستاد ملی مقابله با این ویروس، نیازمند فراهم کردن ملزومات دیگری هستیم».

باشگاه خبرنگاران جوان همچنین در خبر دیگری برنامه‌های «میثم مطیعی»، ذاکر شناخته شده اهل بیت‌(ع) در ایام عزاداری محرم را منتشر کرده است. این مراسم‌ها با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های تعیین شده از سوی  ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار خواهد شد.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران بخش عمده‌ای از خبرهای امروز خود را به جشنواره بین‌المللی فارابی اختصاص داده و در یکی از این خبرها از معرفی برگزیدگان این جشنواره خبر داده است. صاحبان ۱۹ اثر برگزیده داخلی (۲۰ نفر) و هفت شخصیت برگزیده خارجی در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از کشور‌های اندونزی، لبنان، انگلستان، ژاپن، کانادا، گرجستان و آمریکا و همچنین هشت شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی شامل دو تن از شخصیت‌های فقید پیشرو علوم انسانی و اسلامی و دو نفر از پیشکسوتان علوم انسانی ایران، یک نفر مترجم برتر، نظریه پرداز برجسته و انجمن علمی و نشریه علمی به عنوان برگزیدگان حائز رتبه یا شایسته تقدیر برگزیده معرفی و تقدیر شدند.

«علم تاریخ مانند خشت‌های ساختمان دورنمای عمیق‌تری را می‌بیند»، «عدم مداخله در حیات فکری محققان توانمند از گوشه نشینی صاحبان اندیشه جلوگیری می‌کند»، «دوگانه عزاداری و سلامتی را دامن نزنیم» و «یزید و مسلم بن عقبه‌های عصر جدید به روایت سیدحسن نصرالله» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران و در صفحه دین و اندیشه آن است.

میزان

خبرگزاری میزان تنها مطلب منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به یادداشتی در مورد دلایل حضور ایران در حج اختصاص داده است. چرا با در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: چرا با این‌که عربستان دشمن ماست، باز ایران اسلامی حاجیان خود را به عربستان می‌فرستد که هم جان آن‌ها در خطر باشد و هم پول خود را در حلق آنان بریزند. از طرفی ظرفیت حج محدود است و عربستان آن‌را سهمیه‌بندی کرده و مشخص کرده که از هر کشوری چه تعداد افراد در حج تمتع شرکت کنند، و اگر ایران در این اجتماع بزرگ مسلمین شرکت نکند، سهمیه او را به دیگر کشور‌ها داده و توسط دیگر کشور‌ها پر خواهد شد، لذا نرفتن ایرانی‌ها به حج، هیچ ضرری به حج و اقتصاد عربستان نمیزند و چیزی جز محرومیت خود ایران از حج را در بر ندارد.

انتهای پیام
captcha