مروری بر رویدادهای هفته‌ با اولویت مسابقات قرآن اوقاف
کد خبر: 3940157
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

مروری بر رویدادهای هفته‌ با اولویت مسابقات قرآن اوقاف

در هفته سوم آذرماه، برگزاری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی در روز دانشجو و آغاز جلسه هفتگی قرائت قرآن در ایکنا از مهم‌ترین اخبار در حوزه فعالیت‌های قرآنی بود.

به گزارش ایکنا، رویدادهای هفته سوم آخرین ماه فصل پاییز ۹۹ را به جهت برگزاری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن می‌توان هفته مهمی برشمرد. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته، خواهیم انداخت.

گزارش نخستین جلسه هفتگی قرائت قرآن در ایکنا

در ابتدای این هفته، در پس نگرانی‌ها از وجود بیماری همه‌گیر، محفلی به میزبانی و ابتکار ایکنا شکل گرفت که تجربه‌ای نوین در برگزاری جلسات مجازی قرآن و سرآغازی بر جریان‌سازی رسانه‌ای در این زمینه محسوب می‌شود. از آغاز هفته جاری، سالن شهید تقوی ایکنا به مدت حداقل هشت هفته، شنبه‌ها ساعت ۱۵ الی ۱۷، میزبان جلسات هفتگی قرائت قرآن با تدریس محمدحسین سعیدیان، مدرس و قاری بین‌المللی خواهد بود.

با توجه به اتمام مهلت ثبت نام در این دوره از جلسات هفتگی قرائت قرآن کریم، علاقه‌مندان می‌توانند گزارش هفتگی این جلسات را هر هفته از سایت و شبکه‌های اجتماعی ایکنا در فضای مجازی رصد کنند.

آغاز مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن آقایان

15 آذرماه در نخستین روز از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، اجرای ۱۸ شرکت‌کننده از استان‌های اصفهان،‌ بوشهر،‌ آذربایجان غربی و ایلام و همچنین یک گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی، داوری شد. نکته جالب شب اول مسابقات به شغل قاریان و حافظان این دوره بازمی‌گردد؛ درصد بالایی از شرکت‌کنندگان شب اول مسابقات، از جامعه فرهنگی کشورمان بودند.

انتخاب برترین قاری مسابقات سراسری قرآن از نگاه مردمی

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شرایطی فراهم کرده است تا در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، قاری برتر از نگاه مردم نیز معرفی شود. دنبال‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم می‌توانند از روز آغاز مسابقات تا ۲۵ آذرماه از طریق مراجعه و عضویت در کانال اطلاع‌رسانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پیام‌رسان ایتا به نشانی mosabeghatequran@ و همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به نشانی quraniran.ir و صفحه این مرکز در اینستاگرام به نشانی oghaf.qurani@ در فرآیند انتخاب قاری برتر مردمی مشارکت داشته باشند.

یادی از تنها استان غایب و منحصر‌به‌فردترین شرکت‌کننده

دومین شب مسابقات سراسری قرآن، 16 آذرماه با رونمایی از قاریان‌ و حافظان مطرح و شناخته شده استان خراسان رضوی آغاز شد. در این شب اجرای ضبط شده بیست نماینده این استان در رشته‌های مختلف برای تیم داوری و مخاطبان تلویزیونی پخش شد. اما جای خالی استانی که از این رقابت‌ها جا مانده بود به خوبی حس می‌شد.

از نکات جالب توجه این دوره، غیبت نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مسابقات امسال است. این استان در هیچ کدام از رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ‌ کل، حفظ ۲۰ جزء، اذان، و دعاخوانی نماینده‌ای ندارد. نکته‌ای که به نظر می‌رسد در تاریخ مسابقات کم‌نظیر باشد. مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه این‌ مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، یکی از دلایل حضور نیافتن نمایندگان این استان در مرحله کشوری را کسب نکردن حد نصاب‌های لازم عنوان کرد. قره‌شیخلو همچنین به این‌ نکته نیز اشاره کرد که برای ارتقای سطح قاریان و حافظان چنین استان‌هایی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

بی توجهی شبکه‌های تلویزیونی به پوشش رویدادهای قرآنی

حجت‌الاسلام حمید محمدی 17 آذرماه در حاشیه برگزاری سومین شب از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن و در برنامه زنده شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: نباید در مسابقات فقط به بخش‌های آوایی اکتفا کنیم، باید بحث‌های معارفی را نیز در جشنواره‌های قرآنی جدی بگیریم، همچنین با آیین‌نامه‌های سخت، خلاقیت‌ها را محدود نکنیم و تلاوت خاشعانه را توسعه دهیم.

شب سوم مسابقات و مدعیان جدید تلاوت

سومین شب از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که شاید بتوان آن را بزرگترین و مؤثرترین رویداد فرهنگی در کشور از زمان شیوع کرونا تاکنون قلمداد کرد، شامگاه ۱۷ آذرماه برگزار شد و طی آن اجرای نمایندگان استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی، البرز و اردبیل زیر ذره‌بین هیئت داوران قرار گرفت.

چهارمین تا هفتمین روز مسابقات با پخش اجرای شرکت‌کنندگان استان‌ها ادامه داشت و این مسابقات جمعه، 21 آذرماه، ساعت 19:30 طی مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برترین‌ها پایان خواهد یافت.

اختتامیه بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ارتش برگزار شد

آیین اختتامیه مرحله سراسری بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ارتش، ۱۷ آذرماه به صورت آنلاین و برخط، با سخنرانی حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش از طریق صفحه خانواده بزرگ ارتش در اینستاگرام به نشانی family_artesh برگزار شد.

پیگیری اجرای مصوبه «توانمندسازی آموزگاران دوره ابتدایی در حوزه قرآن»

در جلسه پنجاه‌وپنجم توسعه آموزش عمومی قرآن، کلیات «طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران دوره ابتدایی و مربیان مراکز پیش‌دبستانی در زمینه آموزش قرآن کریم» مصوب شد.

طی این طرح مقرر شد که مشخصات جامع و تفصیلی آن (جامعه آماری، تعداد و ساعت آموزشی) از سوی معاونت آموزش ابتدایی با همکاری اعضای کارگروه مربوطه تهیه شود. مهدی نویدادهم، دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن در این باره گفت: دوره آموزش مربیان مهد کودک‌ها، پیش‌دبستانی و معلمان ابتدایی در دستور کار قرار گرفته است و با مشارکت همه دستگاه‌های متولی انجام خواهد شود. این طرح فعلاً بر مقطع ابتدایی و آموزگاران آن تمرکز کرده است.

ترسیم نقش جامعه قرآنی در گفتمان‌سازی مکتب سلیمانی

طی جلسه کارگروه تخصصی قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز شهید سلیمانی در روز 18 آذرماه، پیشنهاد نامگذاری روزی در دهه بصیرت به نام قرآن، ارائه و مقرر شد تا برنامه‌های پیشنهادی هرچه سریع‌تر از سوی نهادهای عضو، به کارگروه ارسال شود.

برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن دهه فجر با حضور رئیس‌جمهور

بیست‌وچهارمین دوره مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

احتمال تعویق در برگزاری پنجمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان

مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان از احتمال تعویق در برگزاری مرحله استانی پنجمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان خبر داد.

آخرین جزئیات از نمایشگاه مجازی قرآن کریم

مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های این دفتر در دوران کرونایی باقی مانده تا پایان سال، به برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: فاز مطالعاتی نمایشگاه مجازی قرآن کریم تا پایان آذرماه به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود از اواخر اسفندماه شاهد آغاز به کار این نمایشگاه باشیم.

معضل انتخاب واحد «آشنایی با قرائت قرآن» تا پایان ترم

آذرماه به نیمه رسیده و از روزهای آغازین دی‌ماه، امتحانات پایان ترم دانشجویان آغاز می‌شود، اما شنیده‌ها حاکی از پابرجایی مشکل واحد «آشنایی با قرائت قرآن» دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. مشکلی که در پی تغییر سیستم انتخاب واحد، در این مرکز علمی روی داده است و غالب دانشجویان مقطع کارشناسی نتوانستند این درس را انتخاب کنند. اسدالله بیات، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: تا حدودی ظرفیت کلاس‌ها تکمیل شده، اما انتظاری که داشتیم اتفاق نیفتاد.

گزارشی از قرآنی‌ترین روز هفته در دانشگاه فرهنگیان

پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در استان‌های اصفهان و یزد، 17 آذرماه میزبان یکی دیگر از برنامه‌های دوشنبه قرآنی بودند و اصفهانی‌ها و یزدی‌ها، برنامه را با دعوت از پیشکسوتان و فعالان قرآنی استانشان، به خوبی پیش بردند.

اعلام عناوین روزهای هفته قرآن آموزش‌وپرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به تشریح برنامه‌های شاخص و عناوین روزهای این هفته پرداخت و گفت: به دلیل شرایط پیش آمده از کرونا و اوضاع متفاوت هر استان، بازه ۱۵ روزه برای اجرای برنامه‌های شاخص این روزها در نظر گرفته شده است.

محفل قرآنی به وسعت جبهه مقاومت برگزار می‌شود

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کرمان از برگزاری بزرگ‌ترین محفل قرآنی به وسعت جبهه مقاومت در سالروز شهادت سردار سلیمانی خبر داد.

مؤسسات قرآنی بوشهر، یاری‌رسان سیل‌زدگان می‌شوند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر از اعلام فراخوانی ویژه مؤسسات قرآنی استان به‌منظور کمک به مناطق سیل‌زده استان خبر داد.

انتهای پیام
captcha