توسعه مکانیزم بُرد بُرد در سایه حمایت از شرکت‌های نوآور
کد خبر: 3940668
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱

توسعه مکانیزم بُرد بُرد در سایه حمایت از شرکت‌های نوآور

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش سرمایه ظرفیت صندوق نوآوری و فناوری استان مرکزی، اظهار کرد: ایجاد مرکز نوآوری از طریق شرکت‌های بزرگ تولیدی به توسعه محصول فناورانه کمک خواهد کرد، چراکه حمایت از مدل اتصال شرکت‌های بزرگ، نوآور و استارتاپ‌ها مکانیزم برد برد را شکل می‌دهد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، عصر روز گذشته، ۲۲ آذرماه در پایان سفر خود به استان مرکزی در جلسه جمع‌بندی اظهار کرد: اکوسیستم شکل گرفته در شهرستان محلات در حوزه سنگ، معدن، گل، ماهیان زینتی و ... باعث اشتغالزایی و کارآفرینی در منطقه شده است.

وی شرایط درآمدی صنایع بزرگ اراک را کلان و دارای ظرفیت اشتغالزایی بالا توصیف کرد و افزود: این صنایع کارخانه‌هایی هستند که در روزهای اول صاحب تکنولوژی نبوده و کار خود را با مونتاژ آغاز کردند و امروز به این ظرفیت و جایگاه رسیده‌اند و شرکت آلومینیوم نمونه‌ای از آنان است.

به‌ گفته ستاری صنعتگران استان و اراک به دلیل آموزش صنایع اکوسیستمی دارای فعالیت بسیار خوبی هستند. سعی شده است در یکی دو سال اخیر با همکاری شرکت ماشین‌سازی بتوانیم نوآوری را به صنایع تزریق کرده و پای شرکت‌های دانش‌بنیان به این کارخانجات باز شود. با اجرای این اقدام هم تزریق نوآوری و تنوع محصول در کارخانجات بزرگ شکل گرفته و هم درآمدزایی می‌شود.

ستاری با اشاره به اینکه این مدل(تزریق نوآوری) را می‌توان در تمام کارخانجات استان پیاده‌سازی کرد، اظهار کرد: بدون شک صنایع می‌توانند زمینه‌ای برای استارتاپ‌ها باشند که ارزش افزوده بالایی را رقم می‌زنند و ایجاد مرکز نوآوری از طریق شرکت‌های بزرگ تولیدی به توسعه محصول فناورانه کمک کرده و شرکت‌های کوچک را دعوت به همکاری کنند. باید این مدل اتصال شرکت‌های بزرگ، نوآور و استارتاپ‌ها را حمایت کنیم تا مکانیزم برد برد شکل گیرد.

وی بر ضرورت زایش پارک علم و فناوری در کنار دانشگاه و استفاده از نخبگان علمی متعهد، متخصص، ولایتمدار تأکید کرد و افزود: دانشگاه پلی‌تکنیک 7هکتار و دانشگاه صنعتی شریف ۹ هکتار است، این درحالی است که دانشگاهی در اراک 180 هکتار وسعت دارد و قطعاً این فضا پُرشدنی نیست جز اینکه بخشی از آن به پژوهش و پارک علم و فناوری و استفاده دانشجویان اختصاص یابد و پارک علم و فناوری حتماً باید در کنار دانشگاه آزاد این شهرستان سایتی داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ببان کرد: در حال حاضر صندوق پژوهش و فناوری استان جز یکی از سودآورترین صندوق‌هاست و استان مرکزی باید در مسیر افزایش سرمایه‌دار صندوق حرکت کند، چراکه به هر میزان افزایش سرمایه صورت گیرد صندوق نوآوری تا ۱۰ برابر خط اعتباری به استان اختصاص می‌دهد، در حال حاضر رقم ۵ میلیارد تومان سرمایه برای این صندوق در استان مرکزی بسیار کم است. اگر تبلیغات درستی بیبن شرکت‌های خصوصی در این خصوص انجام شود می‌توان سرمایه صندوق را در استان افزایش داد.

مکان نامناسب پارک علم و فناوری استان‌مرکزی

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی هم در این جلسه با اشاره به اینکه محل فعلی پارک علم و فناوری استان نسبت به فعالیت و شرح وظایف مناسب نیست اظهار کرد: مکان نامناسب، یکی از عللی است که پارک نتوانسته در زمینه بکارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان موفق عمل کند. حمایت‌های صورت گرفته از استان و شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال اخیر توانسته شرایط پویایی برای شرکت‌ها فراهم کند.

وی بیان کرد: ارتباط بین استانداری و حوزه معاونت علمی ریاست‌جمهوری در تهران نیاز به ارتقا دارد که علت این ارتباط ضعیف نیز عدم اطلاع استانداری از مراودات بین استان‌ و معاونت است، تقاضا داریم در این زمینه شاهد نظم و انضباط ییشتری باشیم. البته در بخشی از این موضوع مقصر استانداری است که باید ارتباط خود را با حوزه معاونت ارتقا داده و انجام امور حمایتی را افزایش دهد.

آقازاده تصریح کرد: امروز شرکت‌های فناوری وجود دارند که در حوزه آبزی‌پروری و گلخانه در مقیاس کوچک در روستاها فعال هستند که استانداری و کمیته امداد می‌توانند از این شرکت‌ها در زمینه توسعه و اشتغال و مهاجرت معکوس به روستاها حمایت کنند.

انتهای پیام
captcha