ضعف برنامه‌ها در دوشنبه قرآنی این هفته دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 3940985
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶

ضعف برنامه‌ها در دوشنبه قرآنی این هفته دانشگاه فرهنگیان

دوشنبه قرآنی این هفته به طور مشترک از سوی دانشگاه فرهنگیان فارس و بوشهر برگزار شد. برخلاف هفته گذشته که دانشگاه یزد و اصفهان پرتلاش ظاهر شدند، این هفته اینگونه نبود و مخاطبان شاهد برنامه ضعیفی بودند.

دوشنبه قرآنیبه گزارش ایکنا، بعد از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان و یزد، این هفته استان‌های بوشهر و فارس میزبان دوشنبه قرآنی بودند.

برنامه‌های امروز، 24 آذرماه از دو بخش آنلاین و آفلاین تشکیل شده است که برنامه‌های آفلاین آن از لینک‌های زیر در دسترس است: https://ble.ir/be_samte_nour و https://t.me/be_samte_noour و http://www.instagram.com/be_samte_nour. همچنین برنامه‌های آنلاین این روز نیز از لینک https://www.skyroom.online/ch/shahidrajaei/be-samte-noour مربوط به دانشگاه فرهنگیان استان فارس و لینک http://vc.cfu.ac.ir/ghoranbucfu مربوط به دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در دسترس قرار گرفت.


بیشتر بخوانید:


برنامه‌های این روز از ساعت 8 با پخش کلیپ قرآن آغاز شد و بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، صلوات خاصه و سخنان مقام معظم رهبری در خصوص قرآن، برنامه‌های آفلاین این روز پیگیری شد. مسابقه تفسیر سوره احزاب با محوریت جلد 17 کتاب تفسیر نمونه، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی یکی از برنامه‌های این روز است که دانشجومعلمان سراسر کشور از ساعت 8 تا 24، 25 آذرماه فرصت شرکت در آن را دارند.

معرفی دانشجومعلمان فعال قرآنی شاخص بوشهر، از پردیس‌های شهیده بنت‌الهدی صدر و علامه طباطبایی این استان، برنامه بعدی ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی بود که از سوی امور فرهنگی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان بوشهر تهیه شده است.

از دیگر برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان بوشهر می‌توان به طرح راهکارهای زندگی موفق جزء اول اشاره کرد. در این طرح، آیاتی از جزء اول قرآن کریم که در آن‌ها به رویه‌های برای زندگی اشاره شده، در قالب پوستری ارائه شده است که از جمله شامل آیات 9، 37، 27، 85، 42، 45، 44، 79 و 77 سوره بقره است.

مسابقه قصه‌های قرآنی، نردبان آسمانی، برنامه بعدی این روز است که از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان واحد زینب کبری(س) کازرون برگزار می‌شود.

این مسابقه ویژه دانشجومعلمان سراسر کشور در محورهای خلق آثار داستانی با الهام از متون قرآنی در زمینه‌های نقاشی، طراحی، کتاب داستان دیجیتالی، پادکست صوتی و تصویری قصه‌گویی و قصه‌خوانی برگزار می‌شود. ساعت 24 امروز، آخرین مهلت ارسال آثار به شماره 09172007756 از طریق واتساپ تعیین شده و به 3 تا 5 نفر جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

بنا بر این گزارش، پخش کلیپ قرائت آیات 19 تا 27 سوره الرحمن از برنامه‌های دیگر این روز بود که با تلاوت سیدحسین امامیان، دانشجومعلم و قاری قرآن کریم از استان بوشهر ارائه شده است.

معرفی دانشجومعلمان فعال قرآنی دانشگاه بوشهر و پخش مصاحبه آن‌ها برنامه بعدی بود که مخاطبان شبکه‌های اجتماعی از آن‌ بهره‌مند شدند. پخش راه‌کارهای زندگی موفق در چند بخش نیز برنامه‌ دیگر این دوشنبه قرآنی بود که مسابقه‌ای نیز از محتوای آن‌ها در این روز برگزار می‌شود.

در ادامه در قالب کلیپی طرح‌های قرآنی کانون قرآن و عترت پردیس شهید رجایی استان فارس منتشر شد، برنامه‌های این کانون در سه موضوع حفظ، تفسیر و مسابقه برگزار می‌شوند.

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین جعفری، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان فارس در مورد قرآن و جوانان بخش بعدی این برنامه بود. وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: پیامبر مهربانی فرموده است اگر پنج چیز می‌خواهید، باید از قرآن درس بگیرید، زندگی سعادتمندان عالم، مرگ شهیدان، نجات در روز حسرت ـ که همان روز قیامت است، خوب‌ها می‌گویند چرا بهتر نبودیم افراد بد نیز می‌گویند چرا خوب نبودیم، اما کسانی که با قرآن در دنیا ارتباط داشته باشند، آن روز حسرت نمی‌خورند ـ سایبان در حرارت آتش جهنم و آفتاب داغ محشر، و روزی که همه خودشان را گم می‌کنند، اگر می‌خواهید راهتان را پیدا کنید، قرآن را بخوانید، بفهمید، درس بگیرید و این درس‌ها را در زندگی‌تان عمل کنید، چون قرآن سخن خدای مهربان است.

وی ادامه داد: انسان‌های عاشق دوست دارند صدای معشوق را بشنوند و این قرآن حرف آن معشوق است، حرف خدای مهربان است، ما همیشه در مقابل وسوسه‌های شیطان آسیب‌پذیریم، اما اگر با قرآن مأنوس باشیم، قرآن سپری است که اجازه نمی‌دهد، شیطان به ما نزدیک شود. این حرز الهی است که شیطان نتواند به ما دسترسی پیدا کند. در میزان اعمال ما، قرآنی‌بودن، سنگینی بار معنویات و خوبی‌های ما را بیشتر می‌کند.

جعفری اظهار کرد: سردار سلیمانی در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که نزول قرآن باعث تثبیت اسلام شد و عروج قرآن ناطق که اباعبدالله‌الحسین(ع) است باعث تضمین اسلام شد.

کیفیت نامناسب برنامه آنلاین دانشگاه فرهنگیان استان فارس

برنامه بعدی از ساعت 15:30 باید از طریق اسکای‌روم پخش می‌شد، اما در ابتدا فقط تصویر دیده می‌شد و صدایی قابل شنیدن نبود، بعد نیز به دلیل قطع و وصلی بسیار زیاد چیزی قابل فهمیدن نبود.

برنامه بعدی سخنرانی علی مظفر، از مدرسان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود که باز هم به دلیل قطعی صدا قابل استفاده نبود.

آفت حفظ از بین رفتن برنامه‌ریزی است

در ادامه رضا دیانت، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس استان بوشهر نیز طی سخنانی، گفت:‌ به حفظ علاقه داشتم و به لطف خدا توانستم آن را در کنار درس‌هایم به پایان برسانم. رتبه‌های اول، دوم و سوم کشوری را داشتم و به مسابقات بین‌المللی لبنان سوریه، عربستان و مصر اعزام شدم. در محفل‌های زیادی تلاوت داشته‌ام، اما حال و هوای تلاوت در جوار کعبه، قابل وصف نیست.

وی افزود: اول و آخر حفظ قرآن، نظم، پشتکار و برنامه است. یک نفر که می‌خواهد دیپلم بگیرد، 30 یا 40 هزار ساعت از عمرش را باید بگذارد و 12 سال از عمرش را صرف آن کند. این عنایت و توجه اما در خانواده‌های ما نیست، اینکه به حافظ کل قرآن، لیسانس می‌دهند، یک اقدام تشریفاتی نیست، بلکه واقعاً‌ زحمتی که برای حفظ قرآن باید کشید، کمتر از یک دوره کارشناسی نیست.

دیانت اظهار کرد: آفت حفظ این است که برنامه‌ریزی از بین برود. نوجوان‌هایی را دیده‌ایم که زمان گذاشته‌اند و مقداری از قرآن را حفظ کرده‌اند، اما مرور نمی‌کنند و همه محفوظاتشان از یاد می‌رود؛ آفت حفظ، همین رها کردن مرور است. مرور از خود حفظ مهم‌تر است. تقویت زبان عربی نیز به حفظ قرآن، کمک زیادی می‌کند.

وی بیان کرد: برنامه حفظ مطلوب نیازمند زمان گذاشتن است، اگر روزی یک ساعت زمان بگذارید، در طی چهار سال به آسانی می‌توانید حافظ کل قرآن شوید، به شرطی که به مروز نیز اهمیت بدهید.

انتهای پیام
captcha