بر مدار علم / از تأکید مراجع بر برگزاری باشکوه فاطمیه اول تا مناسبات هفته بصیرت
کد خبر: 3944738
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
اخبار حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت؛

بر مدار علم / از تأکید مراجع بر برگزاری باشکوه فاطمیه اول تا مناسبات هفته بصیرت

در هفته‌ای که گذشت، شهادت حضرت زهرا(س) و ایام فاطمیه اول مهمترین رویداد تقویمی بود که مراجع تقلید نسبت به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم و عدم غفلت از آن در برابر فاطمیه دوم تأکید کردند. همچنین به مناسبت بزرگداشت دهه بصیرت و سالگرد شهادت سردار سلیمانی نشست‌هایی در حوزه برگزار شد.

به گزارش ایکنا، در هفته گذشته شاهد برگزاری نشست‌های علمی و برپایی دروس خارج و فقه تفسیر بودیم و مهم‌ترین رویداد تأکید برخی مراجع نسبت به برگزاری باشکوه فاطمیه اول بود. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادها داریم؛

تأکید آیات عظام مکارم و صافی بر برپایی مراسم عزاداری فاطمیه

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پیام خود به مناسبت ایام فاطمیه تاکید کرد: سالروز شهادت بانوی بزرگ جهان بشریت، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را به قلب مقدّس و سوزان فرزند داغدارش، منتقم خون‌های پاک، حضرت بقیّةالله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

جمعی از علاقه‌مندان به ساحت مقدّس فاطمی از این حقیر ناتوان درخواست کردند درباره برگزاری مراسم و اقامه عزاء و مراسم سوگواری فاطمیه، مطلبی را عرض کنم، که حقیر اطاعت نموده و چند جمله‌ای را تقدیم می‌دارم:

شخصیت نورانی و آسمانی حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام را، فقط باید خدای فاطمه و پدر بزرگوار فاطمه و همسر والامقام فاطمه و فرزندان عزیز آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین معرفی نمایند. خداوند متعال در قرآن کریم، آیه شریفه مباهله، و یا آیه تطهیر و یا در سوره مبارکه انسان و نیز آیات مبارکه سوره کوثر، آن حضرت را عزیزترین افراد نزد پیامبر و اسوه پاکی و عصمت و شخصیت نمونه فضائل انسانی و مکارم اخلاقی معرّفی می‌فرماید.

ارسال// تاکید آیات عظام مکارم و صافی بر لزوم برپایی مراسم باشکوه عزاداری فاطمیه(س)اگر امروز شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام برای آن حضرت اقامه عزا می‌نمایند و عرض احترام و اخلاص و خاکساری دارند، برای این است که می‌خواهند تاریخ را برای جهانیان بیان نمایند و گوشه‌ای از فضائل و مقامات حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را بازگو کنند و معارف بزرگ الهی را که در خطبه فدکیه است به انسان‌های خداشناس و آزاده نشان دهند.

همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی به این مناسبت پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است: ایام فاطمیه میراث گرانسنگ ائمۀ اهل بیت(علیهم السلام) است که همواره تلاش داشتند یاد مادر بزرگوار خود و مظلومیتش را در خاطره ها زنده نگه دارند.

ارادتمندان و دلباختگان صدیقۀ شهیده هر جا که باشند،‌ مراسم ایام فاطمیه را باشکوه و عظمت برگزار می کنند و بی شک در بحرانی ترین اوضاع ـ ‌چه کرونایی و چه غیر کرونایی ـ‌ از این سنت حسنه و راه و رسم الهی هرگز عدول نخواهند کرد، ازاین رو انتظار می رود اگرچه به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برگزاری مجالس فاطمیه همانند سال های گذشته ممکن نبوده، اما تجلیل این ایام نباید مورد کمترین غفلت قرار گیرد و لازم است که از همه راه های ممکن برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده کرد؛ به ویژه با اقامه روضه های خانگی و استفاده از فضای مجازی؛ و به این نکته نیز توجه شود که ایام فاطمیه اول در شکوه و عظمت خود نباید کمتر از ایام فاطمیه دوم باشد که بحمدالله هر ساله پر رونق و باشکوه برگزار می‌شود.

از خطبای متعهد و بزرگوار این مجالس هم انتظار می رود با سخنرانی های پربار و مؤثر پیروان اهل بیت به ویژه جوانان عزیز را با مبانی اعتقادی و مسائل تربیتی بیش از پیش آشنا کنند و ابعاد گوناگون سیره پرافتخار بانوی مکرم اسلام خاصه ایثار و فداکاری آن شخصیت بی بدیل در راه ولایت و اسلام اصیل را به مخاطبان خود گوشزد کنند.

حجاب در تفسیر آیات نور

ی

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، دهم دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه نور با بیان اینکه بر اساس آیات این سوره، حجاب بر همه زنان مؤمنه یعنی مسلمان واجب است، گفت: از جمله استثناها در این مسئله، عبیدها بودند که می‌توانند بدون ریبه به مو و پای زنی که صاحب آنهاست، نگاه کنند؛ البته عبیدهایی که زن مالک آنهاست وگرنه اگر کسی عبید شوهر یک زن باشد هم نسبت به این زن نامحرم است. با در نظر گرفتن موضوع فوق، به صورت طبیعی روشن است که افرادی که خادم هستند، نه عبید هم مانند بقیه باید مراعات نگاه خود را داشته باشند؛ پس اشتباه است که برخی تصور کنند «ما ملکت ایمانهن» شامل هر خادمی هم است؛ کما اینکه برخی علمای اهل سنت از جمله وهابیون و حنبلی‌ها این دیدگاه را دارند.

آیت‌الله هادوی تهرانی با تأکید بر اینکه مصداق تعبیر «ما ملکت ایمانهن» صرفاً مخصوص عبدهای یک زن هستند و حتی شامل عبدهای شوهر زن هم نمی‌شود، اضافه کرد: در ادامه آیه هم آمده «وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ مراد ما از مخفی کردن زینت هم نه اینکه صرفاً زن لباسی بپوشد که مثلا پای او پیدا نباشد، بلکه نباید لباسی هم باشد که حجم بدن و مواضع زینت در آن آشکار باشد؛ چیزی که امروز در غرب دیده می‌شود و در حقیقت به تعبیر آقای حداد عادل، لخت‌پوشی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غربی‌ها طوری لباس می‌پوشند که از عریان بودن زیباتر و محرک‌تر است، به دوچرخه‌سواری زنان اشاره و اظهار کرد: دوچرخه‌سواری زنان فی نفسه اشکال ندارد، اما اگر به گونه‌ای باشد که زن لباس نامناسبی بپوشد و حرکات محرکی داشته و حجم بدنش پیدا باشد، این کارها دارای اشکال است وگرنه اصل دوچرخه‌سواری منعی ندارد.

ظاهرگرایی، قرآن‌ و حدیث‌بسندگی؛ مهمترین آفات تفسیر

قرآن صورت مکتوب انسان کامل است/ ظاهرگرایی، قرآن‌ و حدیث بسندگی؛ مهمترین آفات تفسیرآیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح خارج حوزه علمیه، ۹ دی‌ماه در ادامه مباحث فلسفه تفسیر که در فضای مجازی بارگذاری شده است، با بیان اینکه ما درباره قرآن چند نوع فعالیت علمی از جمله تفسیر داشته‌ایم، گفت: نوع دیگر فعالیت‌ها در رشته علوم قرآنی است که در مورد مسائلی چون، نسخ، مقید و مطلق و تاریخ قرآن سخن گفته‌می‌شود و آیت‌الله معرفت در این زمینه جزء افراد شاخص است.

وی با اشاره به گونه سوم فعالیت‌های علمی درباره قرآن یعنی فلسفه تفسیر، تصریح کرد: این مباحث ناظر به تبیین کلیاتی درباره تفسیر قرآن و نه خود قرآن است، گرچه مباحث هر سه شاخه با هم ارتباط زیادی دارند.

استاد سطح خارج حوزه با بیان اینکه ائمه(ع) به ما یاد داده‌اند که قرآن، کتابی لایه لایه است، اظهار کرد: شاید شنیدنی‌ترین و ماندگارترین سخن کلام امام صادق(ع) است که فرمودند «کتاب الله علی اربعة اشیاء؛ العبارة و الاشارة و اللطائف و الحقایق»؛ یعنی قرآن یک کتاب است، ولی لایه‌های متعدد دارد، لذا امام نفرمودند که قرآن چهار قسم است، بلکه فرمودند کتاب خدا چهار شیء است. 

علیدوست با اشاره به تعبیر «العبارة للعوام»، اضافه کرد: این تعبیر یعنی قرآن یک لایه ظاهری دارد و کسی که عربی بلد است و زبان را بشناسد، می‌تواند فی الجمله مطالبی را بفهمد و درک کند؛ همچنین «الاشارات للخواص» هم یعنی برخی می‌توانند اشاره‌های آن را بفهمند؛ «واللطائف للأولیاء» و «الحقایق للأنبیاء»؛ این دو مرحله هم پاکی خاص خود را طلب می‌کند، البته یک مرحله این است که با حقایق دست به گردن شده و حامل قرآن مسلط بر تکوین و حقایق می‌شود و مکشوفاتی دارد که مخصوص انبیاء است؛ انبیاء هم یا ممکن است رسول و یا ملهم و محدث باشند که در این صورت برخی علما هم مصداق آن هستند.

رباخواری و سود بالای وام‌ها کمر مردم را شکسته است

رباخواری و سود بالای وام‌ها کمر مردم را شکسته استآیت‌الله علوی گرگانی، ۱۰ دی‌ماه، در دیدار با رئیس کل دادگستری و دادستان استان که در دفتر وی برگزار شد، تقدیر از عملکرد حجت‌الاسلام والمسلمین  رئیسی در قوه قضاییه به خصوص در موضوع مهریه، گفت: موضوع رباخواری و نزول در کشور و درصدهای بالای وام‌ها کمر مردم را شکسته است، مردم به ما نامه‌هایی می‌زنند و درخواست کمک دارند که از شما می‌خواهیم به آیت‌الله رئیسی بگویید در این زمینه ورود پیدا کنند.
 
ایشان بیان کرد: اخذ جریمه دیرکرد بانک‌ها باید رفع شود چون سبب مشکلات زیادی برای مردم شده است، برخی از مردم نسبت به پرداخت دیرکرد وام با  مشکلات مواجه هستند که باید به آنها فرصت داده شود. از رئیس قوه قضائیه که با حضور خود در مسند ریاست قوه قضائیه خدمات خوبی ارائه داده است تشکر می‌کنم و آرزوی من توفیق ایشان است.
 
آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به آیاتی از سوره مائده تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم وعده فرموده است که اگر به دستورات ما گوش دهید ما شما را کمک کرده و اجر و پاداش عظیمی می‌دهیم.
 

ارسال// شمول عنوان اهل بیت(ع) نسبت به حضرت زهرا (س) قطعی است آیت‌الله العظمی سبحانی، در درس خارج خود در سخنانی با موضوع حضرت زهرا(س) در قرآن تأکید کرد: مسلّما مراد از اهل بیت(ع)، دخت مطهّره رسول اکرم(ص) و خود حضرت(ص) و فرزندانش هستند. حال، اگر بر فرض محال، دیگران را هم شامل شود، شامل شدنش نسبت به حضرت زهرا(س) قطعی است. بخشی از متن بیانات این مرجع تقلید به شرح زیر است:

در مورد حضرت زهراء سلام الله علیها در قرآن در مواردی مطرح شده است: ۱.﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبی‏ حَقَّه﴾ مفسّرین نوشته‌اند وقتی این آیه نازل شد پیامبر اکرم(ص) فدک را به حضرت زهرا(س) دادند. (مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۶، ص: ۶۳۴) ۲.﴿إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً﴾ مسلّما مراد از اهل بیت(ع)، دخت مطهّره رسول اکرم(ص) و خود حضرت(ص) و فرزندانش هستند. حال، اگر بر فرض محال، دیگران را هم شامل شود، شامل شدنش نسبت به حضرت زهرا(س) قطعی است. ۳.﴿قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾ قُربی به معنای قرابت است، مسلّما قُربای پیامبر اکرم(ص) شامل فرزندانش از جمله حضرت زهرا(س) است.

۴. ﴿إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلّ‏ِ لِرَبِّکَ وَ انحْرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ مراد از کوثر، اولاد است به دلیل اینکه آخر آیه می‌فرماید: ﴿إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ و این آخر آیه قرینه بر ابتدای آیه یعنی کوثر است و نمی‌توان آن را به غیر اولاد تفسیر کرد. علاوه بر اینکه شأن نزولش ( الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏۶، ص: ۴۰۱) نیز مؤیّد همین معناست: زمانی که عاص (پدر عمرو عاص) با پیامبر اکرم(ص) سخن می‌گفت، بعد از اینکه به قبیله خود قریش بازگشت، قریش به او گفتند: با چه کسی سخن می گفتی؟ گفت: تکلّمتُ مع هذا الابتر (اشاره داشت به پیامبر اکرم «ص»)، در اینجا سوره کوثر نازل شد. ۵. ﴿ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلیَ‏ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً﴾ همگی متفقند که چند آیه از سوره هل اتی درباره‌ اهل بیتِ پیامبر اکرم(ص) است. در آیه مذکور می‌فرماید: ﴿إنّما نطعمکم لوجه الله﴾ ما هم باید منبر برویم لوجه الله، باید تعلیم کنیم لوجه الله.

بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌­های علمیه به مناسبت بزرگداشت دهه بصیرت

بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌­های علمیه به مناسبت بزرگداشت دهه بصیرتمرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به مناسبت بزرگداشت دهه بصیرت بیانیه‌ای صادر کرده است که بخشی از متن آن به این شرح است: «ایّام‌الله» روزهای جلوه‌ی ویژه‌ی خدای عزیز و حکیم است؛ گاهی بصیرت، اراده و همّت مردم چنین روزهایی را می‌آفریند که یادآوری آن­ها به فرموده الاهی مایه عبرت­آموزی بندگان شاکر و صبور اوست؛ «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»(ابراهیم/۵)؛ ایام الله دهه بصیرت یادآور صحنه­های شورانگیز حضور آگاهانه و به هنگام مردم خداجوی و بصیر ایران و میثاق آنان با ولایت است که در وقایعی همچون قیام عمومی مردم علیه فتنه گران۸۸، تشییع باشکوه پیکر شهیدان مقاومت، سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همرزمانش و نیز قیام خونین مردم قم تجلی پیدا کرد.

حضور با عظمت و حماسی مردم در سال­های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ که الهام گرفته از قیام خونین مردم قم در سال ۱۳۵۶ بود در حقیقت پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به همه بیگانگان و دشمنان و سست‌عهدان است. ملت ایران با این حضور زنده و پویا بودن انقلاب را به رخ آنان کشیدند و پایبندی به آرمان­های امام راحل رضوان الله علیه و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و نیز تداوم راه شهیدان و انتقام سخت از جنایتکاران را با حضور گرم خود و با صدای بلند فریاد کردند و این نهیب ملت ایران به مدد الهی دشمن را عقب راند و عزم راسخشان معادلات غلط دشمنان را مبنی بر القاء سرد شدن مردم از انقلاب بر اثر گرانب­ها و تحریم­‌ها به هم ریخت.

مسئولان کشور باید قدر این بصیرت بی‌نظیر مردم را بدانند و با استقامت کامل و روحیّه‌ی انقلابی و عمل جهادی به ملت عزیز خدمت و از آرمان­های انقلاب دفاع کنند و مبادا از ملت بیدار و بصیر عقب بمانند؛ «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»(آل­ عمران/۱۳۲).

پیام دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به پاپ

ارسال// پرهیز از دو قطبی غیرواقعی علم و دین وظیفه رجال دینی، علمی و فرهنگی استحجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نامه‌ای به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، میلاد با سعادت پیامبر بر حق و تجلیگاه صفات الهی، حضرت عیسی مسیح(ع) را تبریک گفت. در بخش‌هایی از متن این نامه آمده است:

وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ اُمَّهُ آیَهً (سوره مؤمنون، آیه ۵۰)؛‌ و ما پسر مریم و مادرش را نشانه قدرت و رحمت خود قرار دادیم.

حضور جناب پاپ فرانسیس،‌ رهبر عالیقدر کاتولیک های جهان،‌ بدین وسیله مراتب تبریک خویش را به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم سلام الله علیه و آغاز سال جدید میلادی تقدیم می‌نمایم و به همراه دیگر مؤمنین مسلمان در کنار آن جناب، ولادت پیامبر بزرگ الهی و رسول محبت، عشق و معنویت را گرامی خواهیم داشت؛ همچنان که از جنابعالی توقّع دعا داریم، ما نیز به دعا برای آن رهبر بزرگ مسیحیت و تمامی مؤمنین جهان می‌پردازیم. ما نسبت به عنایت و تفضّل الهی در اجابت دعوات مؤمنین در اوقات و ایام خاص اطمینان داریم و معتقدیم پروردگار معبود، دعاهای برخاسته از قلوب مؤمنین واقعی را که منتظر ظهور و قیام منجی آخر الزمان هستند، اجابت می‌نماید.

سالی را پشت سر می‌نهیم که وقایع مختلفی موجب آلام و مصائب فراوان بشریت شد. ترور، جنگ، قاچاق، ترویج خشونت، انبارهای آکنده از سلاح، تضعیف کانون مقدس خانواده و نیز شیوع ناگوار بیماری ناشی از ویروس کرونا باعث رنج روز افزون کشورها و ملت‌ها و نیز نگرانی بیش از پیش رهبران دینی و اندیشمندان این کره خاکی شده است. حوزه علمیه و بزرگان دینی در ایران، ضمن ابراز همدردی با قربانیان همه ادیان و ملت‌های جهان، آرزوی سلامتی، برقراری صلح در سطح جهان و نزول رحمت الهی بر قربانیان و شفای بیماران را دارند.

بلایای طبیعی در منطق ادیان آسمانی، در حقیقت اعلان و نشان‌هایی در راستای توجّه بشر به امتحانات مهم الهی هستند. معرفت الهی، آشنایی با اندیشه معاد، جستجوی اجرا و تحقّق صلح و عدالت جهانی و تحقق اخلاق عالی در جوامع از آثار مهم این توجه معنوی خواهند بود و این فرصتی است برای تجلی صفات عالیه انسانی در جامعه و شکوفایی روحیه همدلی، از خودگذشتگی، عشق و محبت به دیگران.

نخبگان حوزه و آموزش و پرورش در کارگروه‌های تخصصی گرد هم آمده‌اند

علیرضا حاجیان‌زاده، دبیر ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در نشست فصلی این ستاد که با حضور وزیر و مدیر حوزه‌های علمیه همچنین کمیته‌های ۷۰۰ گانه همکاری‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهارکرد: بحمدلله با حمایت‌هایی که تاکنون نسبت به دبیرخانه ستاد وجودداشته است، توانسته‌ایم اقدامات و طرح‌های ارزشمندی را پیگیری و علمیاتی کنیم.

دبیر ستاد همکاری‌ها با اشاره به تمهیدات اجرای برنامه ۵ ساله همکاری افزود: امسال شاهد ابلاغ برش سال ۹۹ برنامه ۵ ساله برای دومین سال اجرا هستیم، به طوری که برش سال ۹۹ برنامه ۵ ساله، با امضای وزیر آموزش‌وپرورش در قالب برنامه سالانه، به ادارات کل استان‌ها و توسط مدیر حوزه‌های علمیه به مدیریت‌های استانی ابلاغ شد.

حاجیان‌زاده به امضای تفاهم‌نامه با دبیرخانه کمیته‌های استانی اشاره کرد و گفت: دبیرخانه ستاد طی رایزنی با کمیته‌های استانی، برش استانی و حجم عملکرد هر استان در ذیل هر برنامه را تعیین نموده و در قالب تفاهم‌نامه اجرای برنامه‌ها، به امضای نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رئیس و مدیر کل آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس کمیته استان و امضای دبیر ستاد رسانده است.

وی ضمن تبیین و تشریح برنامه‌های این برنامه و برش ۵ ساله گفت: برنامه‌ها در سفر‌های استانی و جلسات ویدئو کنفرانس برای اعضای کمیته‌های استان‌ها، نمایندگان، ولی فقیه، مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها تبیین شد و همچنین سفری به استان‌های مرکزی، یزد، مازندران، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری صورت پذیرفت.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش در خصوص گزارش عملکرد کمیته‌های استانی بیان کرد: با پیگیری همکاران در دبیرخانه ستاد، گزارش عملکرد کمیته‌های استانی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دریافت شده و با تجمیع گزارش فعالیت کمیته‌های استان‌ها، ارزیابی وضعیت همکاری در استان‌ها و مناطق با بهره‌گیری از ظرفیت سامانه ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

قرآن و عقل؛ مبنای حجیت در نظر سید مرتضیرسول جعفریان

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، شامگاه سه‌شنبه، ۹ دی ماه در نشست «سیدمرتضی؛ حدیث و عقل» با بیان اینکه مکاتب شیعه از قرن دوم تا چهارم به سه جریان عمده قابل تقسیم است، گفت: یکی  جریان غلات است که جریانی مهم، فراگیر و متنوع است و در قرن دوم در کوفه و بغداد حضور دارند؛ الوهیت برای ائمه قائل بودند و بی اعتقادی و کم اعتقادی به شریعت داشتند و نشانه‌های آنها امروز در سوریه و ترکیه و ... وجود دارند.

وی با بیان اینکه جریان دوم، مکتب حدیثی شیعه هست که عمدتاً از قم و شهرری شروع شده و به بغداد رفته است، اظهار کرد: مرحوم کلینی که بیش از ۷۰ درصد طرقش قمی هستند و بعد وارد بغداد شده و صدوق هم در امتداد این مسیر و دیگر نماینده این جریان است. این جریان هم دو گرایش غلو و معتدل دارند که البته این غلو با غلو نخست تفاوت زیادی دارد؛ جریان اخباری با کاهش نقش قم و ری، افول کرد و  میراث اینها بعدا به دست بغدادی‌ها رسیده و شیخ طوسی ادامه‌دهنده این راه است. سومین مکتب شیعه، مکتب عقلی است که ریشه در شماری از اصحاب ائمه مانند هشام بن حکم و هشام بن سالم و یونس بن عبدالرحمان دارد؛ جریان عقلی بسیار قوی و نیرومند هستند و شاید پایه‌گذار این مکتب شیخ مفید است که او هم منتقد شیخ صدوق است؛ سیدمرتضی هم شاگرد مفید و در این گروه فکری قرار دارد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: سیدمرتضی برجسته‌ترین و بلندمرتبه‌ترین شخصیت عقل‌گرای شیعه است. البته از قرن هفتم به بعد جریان فلسفی از خواجه نصیر داریم که مسیر عقل‌گرایی خود را دارد ولی سیدمرتضی با هیچ کسی قابل مقایسه نیست، فردی بسیار صریح و در استفاده از عقل تند و تیز است و به اخبار توجه زیادی ندارد و سعی کرده تا مسائل را با روش عقلی و قرآن و اجماع حل و فصل کند.

۳ برابر شدن آثار مرتبط با «یوگا» در بحران کاغذ 

3 برابر شدن آثار مرتبط با «یوگا» در بحران کاغذ/ آمار تکان‌دهنده از رواج یوگا در کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری‌سیف، رئیس مؤسسه بهداشت معنوی، شامگاه سه‌شنبه، ۹ دی‌ماه، در دومین نشست از سلسله نشست‌های «بررسی معنویت‌های نوظهور» که به یوگا اختصاص داشت با بیان اینکه یوگا قبل از انقلاب به کشور وارد شد، گفت: اوج عمومی‌سازی یوگا از سوی ژاله نمازی در تلویزیون ملی و در سال‌های میانی دهه ۵۰ رواج یافت لذا مروجان یوگا بعد از انقلاب عمدتاً از  شاگردان ژاله نمازی هستند. 

وی افزود: ۱۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ به عنوان روز جهانی یوگا شناخته شده و همین سبب شد تا موج وسیعی در ایران و جهان برای تبلیغ یوگا شکل بگیرد؛ لذا مراکز آموزش یوگا در چندسال گذشته به نحو عجیبی افزایش یافت و جالب‌تر اینکه نشر آثار مرتبط با یوگا سه برابر آثار قبل از این سال شده است، آن هم در شرایطی که ما در کشور با بحران نشر و ورق و کاغذ روبرو هستیم همچنین شبکه‌های فارسی‌زبان تبلیغ وسیعی در این زمینه دارند. تحقیقات در کشورهای غربی نشان داده است که شاخص سوخت‌وساز بدن در یوگا به طور میانگین ۲/۲ کالری است، لذا ورزش دانستن یوگا حرف بی‌ربطی است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: وزیر ورزش هند هم به این اعتبار در دوره‌ای آن را ورزش ندانست؛ بنده هم با یکی از مربیان ایرانی صحبت کردم و ایشان می‌گفت که اصلاً از یوگاکارها برای تیم ملی استفاده نمی‌کنیم؛ زیرا توان انجام حرکات بدنی یوگا را ندارند؛ لذا از کسانی که وشو یا ژیمناستیک کار می‌کنند در تیم ملی استفاده می‌شود و در کشورهای دیگر هم وضع، همین است.

انتهای پیام
captcha