روزنامه الاخبار لبنان: «بن سلمان» در مأرب شکست خورد، به بیروت حمله کرد
کد خبر: 4009025
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

روزنامه الاخبار لبنان: «بن سلمان» در مأرب شکست خورد، به بیروت حمله کرد

روزنامه لبنانی الأخبار تصمیم عربستان سعودی برای اخراج سفیر لبنان و فراخواندن سفیرش از بیروت را ناشی از خشم ولیعهد سعودی از روند تحولات منطقه و به خصوص شکست در نبرد مأرب در برابر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دانست.

به گزارش ایکنا، روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشتی به تنش‌آفرینی جدید عربستان سعودی در منطقه با اخراج سفیر لبنان از ریاض و فراخواندن سفیرش از بیروت پرداخت و در عنوان این یادداشت نوشت: «بن سلمان لبنان را ربود و از کشورهای حاشیه خلیج(فارس) می‌خواهد حداکثر فشار سیاسی و تجاری را اعمال کنند. عربستان سعودی در مأرب شکست خورد و به بیروت حمله کرد».

در این یادداشت آمده است: همان طور که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در چهارم اکتبر 2017 سعد الحریری، نخست‌وزیر وقت لبنان را ربود و او را وادار به استعفا کرد، دیروز هم تصمیم گرفت همه دولت لبنان را برباید و آن را وادار به تسلیم شدن در مقابل خود یا کناره‌گیری از قدرت کند، آن هم به این بهانه که جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از اینکه به عنوان وزیر کابینه منصوب شود، از حمله به یمن انتقاد کرده بود.

شب گذشته هم مثل چهار سال قبل به محض اینکه رژیم آل سعود از اخراج سفیر لبنان از ریاض و توقف واردات از لبنان خبر داد، خود رسانه‌ها و خود سیاستمداران در لبنان در حمایت از جنون بن سلمان و تصمیم او برای تحت فشار گذاشتن لبنان به میدان رفتند.  به عنوان مثال، سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات اللبنانیه»(نیروهای لبنانی) که تنها سیاستمداری بود که ولید البخاری، سفیر عربستان سعودی، قبل از اعلام خروج از بیروت به طور علنی با او دیدار کرد، با تهدیدی آشکار خطاب به لبنانی‌ها گفت: بحرانی بسیار بزرگ بین کشورهای خلیج فارس و دولت لبنان به وجود آمده است. از اکثریت دولت کنونی خواسته می‌شود که تصمیمی سریع، قاطع و روشن اتخاذ کند تا مردم لبنان از فجایع بیشتر در امان باشند.

این در حالی است که ولید جنبلاط، عضو سابق پارلمان لبنان در درخواست برای برکناری وزیر اطلاع‌رسانی لبنان شفاف‌تر از جعجع بود و قرداحی را وزیری خواند که روابط لبنان را با عرب‌های حاشیه خلیج (فارس) از بین می‌برد.

به نوشته الاخبار، منابع مرتبط با رژیم سعودی تأکید کردند که ریاض می‌خواهد دولت نجیب میقاتی را سرنگون کند، بنابراین یا باید نجیب میقاتی و دولتش تسلیم ‌شوند، به این معنی که در را برای امتیازاتی بی حد و حضر باز کند یا باید استعفا ‌دهد.

حمله به بیروت به بهانه شکست در مأرب

این منابع افزودند: به نظر می‌رسد که عربستان، اظهارات  قرداحی قبل از تشکیل دولت را بهانه‌ای برای حمله به لبنان به دلیل ناکامی نیروهای بن سلمان در یمن به ویژه در نبرد مأرب قرار داده است.

عربستان در بیانیه‌ای برای اعلام خروج سفیرش از بیروت و اخراج سفیر لبنان از ریاض بار دیگر دروغ‌هایی را درباره همکاری نکردن لبنان با ریاض در زمینه مبارزه با مواد مخدر بیان داشت، با وجود اینکه اکثر عملیات‌های کشف و ضبط مواد مخدر در بنادر عربستان بر اساس اطلاعات دستگاه امنیتی لبنان انجام می‌شود.

اما مهم‌ترین چیزی که در بیانیه آمده تکرار صحبت از حزب الله و سیطره این جنبش بر لبنان و کمک‌ها و آموزش‌های حزب‌الله به نیروهای الحوثی است که آنها را تروریست خواند.

الاخبار در ادامه نوشت: احتمالاً برخی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم دنباله‌رو تصمیم عربستان در ایجاد تنش با لبنان شوند، همان طور که طبق معمول، بحرین شب گذشته با تقلید از عربستان سفیر لبنان را اخراج کرد در حالی که گزارش شده قطر و عمان راه سعودی‌ها را در این خصوص پیش نمی‌گیرند.

در همین حال ریاض همان دیروز در سری تماس‌های خود با برخی کشورهای عربی خواهان تصمیم‌گیری در اتحادیه عرب علیه لبنان شده است.

این روزنامه لبنانی افزود: آنچه اتفاق افتاد در چارچوب یک ماجراجویی جدید برای بن سلمان باقی می‌ماند، مگر اینکه ایالات متحده و فرانسه تصمیم به پذیرش آن بگیرند. در این صورت، لبنان با تصمیمی بزرگ برای کشاندن آن به هرج و مرج کامل روبه‌رو خواهد شد که این امر تأیید کننده استدلال کسانی است که تصمیم روز پنجشنبه آمریکا در تحریم جمیل السید، عضو پارلمان لبنان و جهاد العرب و دانی خوری را در همین راستا توصیف کردند.

با این حال، اطلاعات موجود، حاکی از تماس آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها با میقاتی در روز گذشته بوده که از او خواسته‌اند، استعفا ندهد و در عین حال بر نیاز به رسیدگی به مشکل در حال ظهور با عربستان سعودی تأکید کردند.

شب گذشته به دنبال اعلام تصمیم عربستان سعودی، میقاتی فورا با میشل عون، رئیس جمهور لبنان تماس گرفت و پس از آن با صدور بیانیه‌ای نسبت به تصمیم عربستان ابراز تأسف کرد.

نخست وزیر لبنان همچنین با جرج قرداحی تماس گرفت و از او خواست که با اهتمام به منافع ملی تصمیم مناسب را برای اصلاح روابط لبنان با کشورهای عربی اتخاذ کند. این بیانیه به معنای تشویق قرداحی به استعفا است.

پیش از این حزب الله به نخست‌وزیر لبنان اطلاع داده بود که هر گونه تلاشی برای برکناری وزیر اطلاع‌رسانی کابینه به معنای استعفای وزرای حزب الله است.

این در حالی است که تلاش‌هایی هم برای اعمال فشار بر سلیمان فرنجیه، عضو سابق پارلمان لبنان هم انجام شده بود تا او قرداحی را وادار به استعفا کند، زیرا او قرداحی را برای تصدی وزارت اطلاع‌رسانی لبنان معرفی کرده بود؛ اما فرنجیه در مقام رئیس جریان المرده لبنان زیر بار این فشار نرفته و بر حمایت خود از موضع قرداحی تأکید کرد.

در حالی که چشم‌ها به اتفاقات ساعات آتی در لبنان است، نخست‌وزیر این کشور تصمیم گرفت که سفر خود به اسکاتلند برای حضور در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد را لغو نکند.

الاخبار به نقل از منابع مرتبط با مقامات سعودی اعلام کرد که ریاض از روز پنجشنبه به متحدان خود در لبنان گفته بود  که درصدد اتخاذ اقداماتی علیه لبنان است.

در همین حال سعودی‌ها از اینکه واکنش‌ها به اظهارات قرداحی به تقبیح و محکوم کردن آن محدود بوده ابراز نومیدی کردند و انتظار داشتند که وزرای وابسته به جریان المستقبل و حزب سوسیالیست دموکرات از حضور در کابینه استعفا دهند و در تعدادی از مناطق لبنان هم در محکومیت اظهارات قرداحی تحرکاتی مردمی به راه افتد.

به گفته منابع الاخبار، عربستان که به درخواست قطر و کویت از آن برای کمی تأمل قبل از هر گونه تصمیم پاسخ نداده  و بلافاصله کار خود را کرد و منتظر این است که دیگران هم همان راه را پیش بگیرند به خصوص امارات عربی متحده که هنوز هیچ اقدامی نکرده است.

منابع مرتبط با عربستان سعودی می‌گویند رفتارهای از سر خشم این کشور نتیجه شکست مذاکرات ایران و عربستان درباره عراق، یمن و لبنان است.

این منابع گفتند، ریاض تلاش کرد تا به واسطه امارات دمشق را به کمک برای حل پرونده یمن و همچنین لبنان دعوت کند تا در مقابل ریاض هم به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و ارتباط با اروپایی ‌ها و آمریکایی‌ها برای حمایت از بازسازی سوریه کمک کند.

اما درباره موضع متحدان سعودی در لبنان، ریاض عمدا دیدارهای سفیرش در لبنان را به دیدار با جعجع و نه دیگر رهبران برجسته این کشور محدود کرد که این به وضوح نشانه ادامه قطعی روابط ریاض با سعد الحریری و جریان المستقبل است، اگرچه ریاض انتظار دارد که الحریری موضع لازم را اتخاذ کند.

تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد.

جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی، مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگاری مشهور بود که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تأکید کرده بود.

وی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی نزدیک به عربستان، اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

انتهای پیام
captcha