واکنش دبیرکل اتحادیه عرب به تنش‌ها بین عربستان سعودی و لبنان
کد خبر: 4009059
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

واکنش دبیرکل اتحادیه عرب به تنش‌ها بین عربستان سعودی و لبنان

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن ابراز نگرانی از تنش بین عربستان و لبنان از کشورهای منطقه خواست تدابیری بیاندیشند تا اقتصاد در حال فروپاشی لبنان بیش از این آسیب نبیند.

تنش بین عربستان و لبنان

به گزارش ایکنا احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب در بیانیه‌ای نسبت به تنش رو به رشد روابط لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز نگرانی و نسبت به توان رهبری لبنان برای اتخاذ اقدامات جهت کاستن از این بحران ابراز اطمینان کرد.

 براساس این بیانیه، دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب از مقامات کشورهای منطقه درخواست کرد که در بحبوحه این وضعیت تدابیری اتخاذ شود تا از تأثیرات منفی بیشتر بر اقتصاد در حال فروپاشی لبنان و شهروندانی که در شرایط بسیار دشوار زندگی می‌کنند، جلوگیری شود.

تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد.

جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی، مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگاری مشهور بود که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب»(پارلمان مردم) بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تأکید کرده بود.

وی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی نزدیک به عربستان، اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

عربستان سعودی در ادامه ادعاهای خود علیه لبنان و حزب الله را تکرار کرد و گفت که لبنان هنوز برای توقف قاچاق مواد مخدر به عربستان هیچ اقدامی نکرده است و در این ارتباط همکاری نداشته است.

اقدامات ضد لبنانی عربستان سعودی بعد از آن اتخاذ می‌شود که قرداحی رسماً گفته که تحت فشار افراد و سفرا و سفارت‌خانه‌ها تن به عذرخواهی نخواهد داد و حقایق را خواهد گفت.

انتهای پیام
captcha