قتل عام ساکنان یک روستا از سوی نیروهای شورای نظامی میانمار
کد خبر: 4034128
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

قتل عام ساکنان یک روستا از سوی نیروهای شورای نظامی میانمار

اسناد منتشر شده از سوی یک سازمان حقوق بشری نشان می‌دهد که نیروهای ارتش در شمال غرب میانمار ساکنان یک روستا را قتل عام کرده و خانه‌های آنها را به آتش کشیدند.

به گزارش ایکنا به نقل از چنل نیوز ایژا، تصاویر منتشر شده از سوی یک سازمان حقوق بشری نشان می‌دهد که نظامیان مرتبط با شورای نظامی حاکم در میانمار پس از قتل‌عام اعضای یک روستا، خانه‌های آنها را به آتش کشیدند.

در یکی از تصاویر که توسط این سازمان حقوق بشری منتشر شد پنج جسد در کنار یکدیگر گذاشته شده بودند، دست‌ها و چشم‌های برخی را بسته یا داخل دهانشان را با چیزی پر کرده بودند. همچنین زخم‌های زیادی بر روی گلو، قفسه سینه و شکم‌های اجساد دیده می‌شد.

کوچکترین فردی که در جریان این کشتار به قتل رسید، ۱۳ سال سن داشت. یکی از خبرنگاران این سازمان حقوق بشری هم در میان کشته‌شدگان است.

شاهدان اعلام کردند که ارتش در 31 ژانویه به تعدادی از روستاها در ناحیه ساگینگ، یکی از پایگاه‌های مخالفان ضد حکومت نظامی، حمله کرد.

یکی از ساکنان این منطقه که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که نیروهای امنیتی به سوی مردم گلوله و توپ شلیک کردند و سپس حدود 200 خانه را به آتش کشیدند. او گفت: ما نتوانستیم چیزی با خود ببریم، فقط چند لباس برای گرم کردن آوردیم و بعد فرار کردیم.

به گفته یک جنگجوی شورشی که خواست نامش فاش نشود، در یک روستای مجاور، ارتش پس از حمله مخالفان شورای نظامی، حدود 600 خانه را سوزاند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که صدها خانه در این دو روستا ویران شده است.

میانمار پس از کودتای نظامی که یک سال پیش باعث سرنگونی آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامیان و آواره شدن صدها هزار نفر شد، در چرخه خشونت فرو رفته است.

یک سال قبل، ارتش میانمار دولت دموکراتیک آنگ سان سوچی را سرنگون کرد و قدرت را با کودتا به دست گرفت. از آن زمان، این کشور آسیایی در تنش و آشوب به سر می‌برد. سازمان ملل تخمین می‌زند که این بحران باعث می‌شود تا نیمی از جمعیت میانمار در سال ۲۰۲۲ به ورطه فقر گرفتار شوند.

کارشناسان سازمان ملل با اشاره به اتهامات موثق در مورد شکنجه، خشونت جنسی و اعدام‌های غیرقانونی نسبت به احتمال وقوع جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در میانمار هشدار دادند.

ارتش میانمار از خشونت و ترور برای خاموش کردن مخالفان و ساکت کردن اپوزیسیون بهره برده است. از زمان کودتا در فوریه گذشته، حدود ۱۵۰۰ تن توسط ارتش کشته شده و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن هم بازداشت شده‌اند. اما مخالفت‌ها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha