90 ایستگاه هواشناسی در یزد اطلاعات جوی را رصد می‌کنند
کد خبر: 4042428
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳

90 ایستگاه هواشناسی در یزد اطلاعات جوی را رصد می‌کنند

مدیرکل هواشناسی استان یزد با اشاره به اینکه بیش از 90 ایستگاه فعال هواشناسی رصد اطلاعات جوی را انجام می‌دهند، گفت: از این تعداد 32 ایستگاه‌ به صورت خودکار فعالیت دارند.

90 ایستگاه هواشناسی اطلاعات جوی را رصد می‌کنندبه گزارش ایکنا از یزد، رضا برهانی، مدیرکل هواشناسی استان یزد، 21 اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پهنه اقیانوسی در پیش بینی‌های هواشناسی نقش مهمی دارد اظهار کرد: هواشناسی در استان یزد مخاطرات جوی را از 24 تا 96 ساعت قبل از وقوع به صورت دقیقی پیش بینی می‌کند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های هواشناسی بخش‌های گسترده ای دارد و هواشناسی برای اینکه پیش بینی دقیقی داشته باشد، احداث ایستگاه‌های هواشناسی را انجام داده که در این راستا باید مطالعات مکان‌یابی به درستی انجام شود و سپس بر اساس استانداردها ایستگاه احداث شود. اکنون در استان یزد بیش از 90 ایستگاه فعال هواشناسی داریم که رصد اطلاعات جوی را انجام می دهند.

برهانی افزود: 32 مورد از این ایستگاه‌ها خودکار شده که هم خطای نیروی انسانی و میزان وابستگی به نیروی انسانی را کاهش داده و هم پیوستگی‌های داده‌ها به صورت چند دقیقه ای گزارش و اطلاعات ثبت می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان یزد ادامه داد: در استان یزد 82 ایستگاه اقلیم شناسی، سه ایستگاه گرد و غبار در میبد، یزد، بافق و سه ایستگاه خودکار کشاورزی و سه ایستگاه با اهداف و کاربری خاص وجود دارد.

وی با اشاره به میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری که از اول مهرماه به حساب می‌آید گفت: میانگین بارش استان 53 میلی متر بوده که نسبت به نرمال دراز مدت 14 درصد کاهش داشته است.

برهانی افزود: بیشترین بارش‌های استان یزد مربوط به شهرستان تفت با میانگین 83 میلی متر و کمترین میزان مربوط به ابرکوه با 35 میلی متر بوده است و در شهرستان یزد از ابتدای مهرماه 40 میلی متر ثبت شده است.

وی گفت: پیش بینی ها نشان می‌دهد برای سه ماه آینده شرایط بارندگی در استان یزد باید در حد نرمال باشد که مقدار نرمال بارندگی در فصل بهار در یزد حدود 25 میلی متر است و به لحاظ دمایی حدود نیم تا یک درجه افزایش دما در این فصل با میانگین 14 درجه  است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با اشاره به تغییرات جوی کنونی در این استان گفت: منشأ این گرد و خاک داخلی و از اصفهان وارد استان یزد شده و کاهش دید بسیار شدیدی را ایجاد کرد که کمترین دید افقی از ایستگاه میبد به میزان 5 متر ثبت شده است.

وی با اشاره به وزش بادهای شدید گفت: بیشترین سرعت باد 115 کیلومتر بر ساعت بوده و برخی ایستگاه‌های ابرکوه، ندوشن، میبد و بهاباد وزش باد بیش از 100 کیلومتر را ثبت کرده اند. امروز میزان دید افقی در یزد به 100 متر و در میبد 50 متر بود و پیش بینی می شود این شرایط در ساعات بعداز ظهر و امشب در استان خواهد بود و فردا یکشنبه، بخش زیادی از این گرد و غبارها کاهش و میزان دید بهتر شود و بارش های رگباری خفیف به ویژه در ارتفاعات را انتظار داریم .

انتهای پیام
captcha