یزد؛ آماده میزبانی شایسته مسافران نوروزی
کد خبر: 4043724
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

یزد؛ آماده میزبانی شایسته مسافران نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از آمادگی این استان برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی خبر داد و گفت: در این راستا تمامی ظرفیت‌ها به‌کار گرفته شده است.

محمدرضا آخوندی، میراث فرهنگی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، امروز، 26 اسفندماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه اسکان با توجه به اینکه در دو سال گذشته با شیوع کرونا مواجه بودیم، آموزش و پرورش در سطح کشور آمادگی کامل برای اسکان را نداشت و استان یزد در بین 6 استان‌ کشور آمادگی برای اسکان مدارس را اعلام کرد و این نشان از عزم استان برای جذب گردشگر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را دارد.

وی ادامه داد: 272 مدرسه در سطح این استان برای میزبانی مسافران نوروزی آماده شده و امسال برای اولین بار تعامل و هماهنگی بین اقامتگاه‌های رسمی و آموزش و پرورش به وجود آمد، البته اولویت استان اسکان مسافران در اقامتگاه‌های رسمی شامل هتل‌ها، مهمانپذیرها، خانه‌های مسافر و بوم گردی‌ها است و سپس در صورت تکمیل ظرفیت به سمت مدارس خواهیم رفت و اولویت آموزش و پرورش اکنون اسکان فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

آخوندی افزود: برای اولین بار مدیریت اسکان انجام می‌شود به نحوی که تکلیف مسافران نوروزی در مبادی ورودی استان مشخص خواهد شد و از ابتدای ورود راهنمایی و وضعیت سفر به این استان و اقامتگاه آنها مشخص می‌شود و وضعیت مسافران نوروزی به صورت آنلاین کنترل خواهد شد.

وی از راه‌اندازی مرکز پاسخگویی 24 ساعته راهنمای مسافران نوروزی و اسکان آنها در این استان خبر داد و بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای این اقدام در حال آماده سازی است و ان شاءالله از روز شنبه این مرکز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مساجد بافت تاریخی بر روی مسافران گشوده شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به ساماندهی بافت تاریخی یزد در ایام نوروز، 3 رویکرد مهم را در اولویت دانست و گفت: ترافیک بافت تاریخی و ورود خودرو و موتورسیکلت از جمله مواردی بود که مورد انتقاد قرار گرفته بود و لذا در نشست شورای ترافیک این موضوع مطرح و از فردا صبح ورود خودرو و موتورسیکلت ها به بافت تاریخی ممنوع خواهد شد و فقط ساکنان بافت و در ساعات مشخص شده حق ورود به بافت را دارند و لذا در این زمینه از ظرفیت اهالی محله استفاده شد و بحث ورود به بافت را مدیریت می کنند.

آخوندی بحث سرویس بهداشتی را از دیگر موارد مهم در بافت تاریخی یزد بیان کرد و گفت: 21 سرویس بهداشتی متعلق به مساجد و اماکن در بافت شناسایی و تمام این سرویس‌ها از فردا فعال خواهد شد و همچنین مساجد بافت که در طول سال بسته بوده، در ایام نوروز برای بهره مندی مسافران و همشهریان باز می‌شود.

وی بر امنیت بافت تاریخی تأکید کرد و افزود: امنیت بافت از دیگر موضوعات مهم در بافت تاریخی بود که در این زمینه از نیروهای بسیجی و محلی استفاده خواهد شد و امیدواریم سال خوبی در بحث گردشگری به‌ویژه در بافت تاریخی شاهد باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه برای 35 هزار نفر به صورت رسمی در استان یزد ظرفیت اسکان پیش بینی شده گفت: البته به صورت اضطراری در تمامی شهرستان ها، حداقل 5 حسینیه و سه سالن ورزشی آمادگی پذیرش را دارند.

وی با اشاره به اینکه مسئله‌ای در فضای مجازی مبنی بر اینکه استان یزد تا هفتم نوروز دچار طوفان است گفت: این موضوع تکذیب شد چرا که نقشه های هواشناسی نشان می دهد که احتمالا روزهای اخیر طوفان مختصری وجود داشت اما در دو سه روز اخیر کاهش دمای استان را خواهیم داشت.

80 درصد ظرفیت هتل‌ها تکمیل شد

آخوندی با اشاره به آماده سازی پارک کوهستان و پارک بزرگ شهر برای نصب چادر از سوی شهرداری یزد بیان کرد: همچنین صحن تمامی امامزادگان و بقاع متبرکه استان آمادگی نصب چادر را دارند و خدمات خوبی به مسافران ارائه خواهند داد.

وی از آمادگی دستگاه‌های هلال احمر، نیروی انتظامی، راهداری و اورژانس در زمینه ایمنی راه‌ها را یادآور شد و گفت: امیدواریم با همه اقدامات انجام شده امسال، سالی بدون خطر برای مسافران نوروزی داشته باشیم و اکنون پراکندگی ایمنی جاده ها در سطح بزرگراه‌ها و آزاد راه‌ها به نحو احسن انجام شده و نیروهای امدادی مستقر شده‌اند و تمامی دستگاه‌ها آمادگی کامل را دارند تا سال خوبی برای پذیرش مسافران نوروزی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به اینکه تاکنون 80 درصد ظرفیت هتل و مهمانپذیرها و 60 درصد بومگردی‌ها تکمیل شده گفت: به محض ظرفیت تکمیل هتل‌ها و بومگردی‌ها به سمت مدارس خواهیم رفت.

وی ادامه داد: 100 نفر از راهنمایان گردشگری در 24 نقطه گردشگری استان به صورت دو شیفت مستقر می‌شوند و برای اولین بار لباس راهنمایان استان، لباس بافت سنتی خواهد بود که از پارچه دارایی و کاربافی تأمین شده و از فردا در اختیار آنها قرار می گیرد.

آخوندی از راه‌اندازی سایتی حاوی اطلاعات کامل و جامع از استان خبر داد که مردم در سراسر کشور می توانند به این سایت مراجعه و از آن استفاده کنند و همچنین کیو آر کد در مبادی ورودی نصب وبرای تمامی اماکن کردشگری این امکان فراهم شده است .

اماکن اقامتی برای سالمندان و معلولان مناسب‌سازی می‌شود

وی با اشاره به مناسب سازی اماکن گردشگری برای سالمندان و معلولان، از سیاست های مهم و در دستور کار سال آینده مناسب سازی تمامی اقامتگاه و اماکن گردشگری استان اعلام کرد و بر ایمنی اماکن اقامتی تأکید و اظهار کرد: تمام اماکن اقامتی مورد بازرسی قرار گرفته و مباحث لازم تذکر داده شده است و یکی از سیاست‌ها این است که مراکز اقامتی رسمی از ایمنی کامل برخودار باشند.

آخوندی با اشاره به بحث کویر در یزد نیز گفت: امسال خودروهای سافاری شناسایی و دارای برچسب شدند و لذا از مردم درخواست می شود از خودروهای سافاری که فاقد برچسب رسمی هستند، خودداری کنند.

وی در پاسخ به سؤالی در زمینه تأکید امام جمعه یزد در زمینه حفظ شأن دارالعباده، گفت: متأسفانه لیدرهایی که از استان‌های دیگر تورهای سفر به استان را همراهی می‌کنند گاها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند لذا در این زمینه و برای سال‌های آتی این امکان فراهم می‌شود تا لیدرهای یزدی تورهایی که از دیگر استان ها به یزد سفر می‌کنند، همراهی خواهند کرد، یزد از سبقه مذهبی برخوردار است و لذا همه باید کدهای اخلاقی یزد را رعایت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در پاسخ به گلایه خبرنگاری در زمینه عدم پاسخگویی، گفت: سیاست ما در این دوره رسانه‌ای بودن و بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ها است و لذا پاسخگویی در این نهاد را به جد پیگیری خواهیم کرد.

یادآور می‌شود، اکنون 58 هتل، 19 مهمان پذیر، 43 واحد اقامتگاه سنتی و 160 بومگردی در استان یزد وجود دارد.

انتهای پیام
captcha