احتمال توافق بین روسیه و اوکراین برای پایان جنگ
کد خبر: 4044058
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
با تحولات اوکراین؛

احتمال توافق بین روسیه و اوکراین برای پایان جنگ

همزمان با آغاز چهارمین هفته جنگ اوکراین، برخی اخبار حاکی از احتمال توافق آتش‌بس یا صلح بین روسیه و اوکراین حکایت دارد.

به گزارش ایکنا، در چهارمین هفته از آغاز جنگ اوکراین، به نظر می‌رسد که چشم‌انداز برقراری آتش‎بس و یا صلح بین طرفین نسبت به گذشته واضح‌تر شده و امیدواری‌هایی هرچند ناچیز نسبت به پایان این وضعیت وجود دارد.

ابراز امیدواری مذاکره کننده روس در مورد توافق با اوکراین

یکی از مذاکره‌کنندگان روسیه در گفت‌وگوهای این کشور با اوکراین اعلام کرده که به توافق با اوکراین درباره وضعیت بی‌طرفی و عدم پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و خلع سلاح نزدیک شده‌ایم.

احتمال توافق بین روسیه و اوکراین برای پایان جنگ

رویترز، بدون ذکر نام این مسئول در تیم مذاکره کننده روسیه با اوکراین به نقل از وی اضافه کرد: ما در حال بررسی بندهای مربوط به ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین در صورت انصراف از پیوستن به ناتو هستیم.

این در حالی است که دیمیترو کولیبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با مولود چاووش‌ اوغلو همتای ترک خود که در  لویو  در غرب اوکراین برگزار شد، گفت که با  چاووش اوغلو برای مهیا  کردن زمینه نشست  ولادیمیر زلنسکی  رئیس‌جمهور اوکراین و  ولادیمیر پوتین  رئیس‌جمهور روسیه گفت‌ و گو کرده است.

هشدار آمریکا به چین در مورد حمایت از روسیه

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی روز جمعه خود با شی جین پینگ، رییس جمهوری چین، به تشریح تبعات و عواقب حمایت مادی احتمالی پکن از مسکو پرداخته است.

در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید آمده است: ریس جمهوری آمریکا بر حمایت خود از حل دیپلماتیک بحران اوکراین تأکید کرد.

کاخ سفید ادامه داد که رؤسای جمهوری دو کشور توافق کردند تا خطوط باز ارتباطی با یکدیگر را حفظ کنند.

احتمال توافق بین روسیه و اوکراین برای پایان جنگ

در ادامه این بیانیه آمده است: این گفت‌وگو بر تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین متمرکز بود. بایدن بار دیگر تأکید کرد که سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییر نکرده است و آمریکا همچنان مخالف هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت کنونی تایوان است. رؤسای جمهوری آمریکا و چین تیم‌های خود را موظف کردند تا در این دوره حساس پیش رو، دستاوردهای مکالمه امروز را پیگیری کنند.

رویترز هم به نقل از رسانه‌های رسمی چین گزارش داد که شی جی پینگ، رئیس جمهوری چین در این گفت‌و‌گوی مجازی گفت که منازعات و رویارویی‌ها به نفع هیچ کس نیست.

وی افزود: صلح و امنیت از گران‌بهاترین گنجینه‌های جامعه بین‌المللی است.

رئیس جمهوری چین خطاب به همتای آمریکایی خود گفت که پکن و واشنگتن باید روابط خود را به سمت مسیر درستی حرکت دهند.

روسیه شورای اروپا را به روس‌هراسی متهم کرد

روسیه شورای اروپا را متهم کرد که ابزار روس‌هراسی در خدمت غربی‌هاست و تأکید کرد که نصیحت بروکسل برای رعایت حقوق بشر را نمی‌پذیرد. شورای اروپا روز چهارشنبه رسماً عضویت روسیه را در این شورا لغو کرد.

احتمال توافق بین روسیه و اوکراین برای پایان جنگ

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه درباره این اقدام شورای اروپا گفت: این نهاد به دلیل فعالیت مبتنی بر روس‌هراسی غرب، علت وجودی خود را از دست داده است. شورای اروپا با ترجیح منافع بلوک غرب به اهداف قانونی خود، به ابزار مطیع اتحادیه اروپا، ناتو و حامیان اقماری آنها بدل شده است.

وزارت دفاع اوکراین: دسترسی به دریای آزوف را از دست دادیم

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور به علت محاصره بندر ماریوپول توسط نیروهای روسیه، دسترسی به دریای آزوف را به صورت موقت از دست داده است.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اشغالگران تا حدی در منطقه عملیاتی دونتسک موفق شدند و در شرایط کنونی، اوکراین را از دسترسی به دریای آزوف محروم کردند.

این وزارتخانه در بیانیه خود مشخص نکرده که آیا نیروهای اوکراین دسترسی خود به این دریا را به دست آورده اند یا خیر.

روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهایش حلقه محاصره را اطراف ماریوپول تنگ‌تر کرده‌اند.

بنا به این گزارش، ۸۰ درصد خانه‌های این شهر آسیب دیدند و بیش از هزار نفر ممکن است همچنان در پناهگاه های زیر زمینی گرفتار شده باشند.

انتهای پیام
captcha