از کشته شدن چهارمین ژنرال روس تا درخواست گفت‌وگو برای پایان جنگ
کد خبر: 4044292
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

از کشته شدن چهارمین ژنرال روس تا درخواست گفت‌وگو برای پایان جنگ

همزمان با چهارمین هفته جنگ اوکراین، رئیس جمهور این کشور خواستار گفت‌وگوی فوری میان اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ شد؛ زلنسکی همچنین از دولت سوئیس خواست تا اموال اتباع روس در این کشور را مصادره کند.

به گزارش ایکنا، در حالی که حمله نظامی روسیه به اوکراین وارد چهارمین هفته خود می‌شود، به نظر می‌رسد پیشروی نیروهای روسیه در جبهه‌های شرق، شمال و جنوب به کندی ادامه دارد. از سوی دیگر رئیس جمهور اوکراین خواستار آغاز فوری گفت‌وگوهای صلح شده است.

انهدام یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید آهن و فولاد اروپا در اوکراین

مقامات اوکراینی می‌گویند کارخانه آزوفستال، یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید آهن و فولاد اروپا، در شهر محاصره‌شده ماریوپل هدف گلوله‌باران روسیه قرار گرفته و تخریب شده است.

به گزارش یورونیوز، رئیس آزوفستول گفته است این کارخانه مورد اصابت قرار گرفته ولی میزان خسارت را مشخص نکرده است. این کارخانه یکی از زیرساخت‌های اصلی ماریوپل در کناره دریای آزوف است که ارتش روسیه دو هفته است تلاش دارد کنترل این شهر را به دست گیرد.

درخواست نخست وزیر بریتانیا از چین: حمله روسیه را محکوم کنید

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، جنگ در اوکراین را «نبرد میان خیر و شر» توصیف کرد و از چین خواست تهاجم مسکو را محکوم کند.

به گزارش یورونیوز، نخست‌وزیر بریتانیا با بیان اینکه حمایت از روسیه حمایت از «طرف غلط جنگ جهانی دوم» است، گفت که با تحولات پیش‌آمده گمان می‌کند پکن اکنون «تجدید نظر» در مورد موضع بی‌طرف خود را به عنوان یک گزینه در نظر گرفته است.

جانسون به روزنامه ساندی‌تایمز گفت: «من فکر می‌کنم هر چه زمان می‌گذرد و تعداد جنایات روسیه افزایش می‌یابد، تهاجم پوتین برای افراد اعم از فعال یا منفعل سخت‌تر و به لحاظ سیاسی شرم‌آورتر می‌شود.»

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، پیش‌تر موضع پکن را «واقع‌بینانه و منصفانه» خوانده و گفته بود که زمان نشان خواهد داد چین در «سمت درست تاریخ» ایستاده است.

کشته شدن یک ژنرال روس دیگر در اوکراین

بر اساس اعلام ستاد کل ارتش اوکراین، یک فرمانده ارشد ارتش روسیه در حمله نیروهای اوکراینی به یک پایگاه هوایی در جنوب اوکراین کشته شده است.

به گزارش CNN، در میان درگیری شدید در شهرهای میکولایف و خرسون، نیروهای اوکراینی روز چهارشنبه به فرودگاه چورنوبایوکا در شمال خرسون حمله کردند.

از کشته شدن چهارمین ژنرال روس تا درخواست گفتگو برای پایان جنگ

به گفته مقامات اوکراینی، این پایگاه هوایی به کنترل نیروهای روسی درآمده بود و به عنوان پایگاه فرماندهی ارتش ترکیبی هشتم روسیه فعالیت می‌کرد.

پس از حمله نیروهای اوکراینی به این پایگاه هوایی، ستاد کل ارتش اوکراین مدعی شد که آندری موردویچف، فرمانده ارتش ترکیبی هشتم روسیه در این حمله کشته شده است.  پیشتر هم مقام‌های غربی ۲۰ اسفند ادعا کردند که آندری کولشنیکوف یک فرمانده ارتش روسیه در اوکراین کشته شده است.

نظرسنجی دانشگاه آمریکایی: جنگ اوکراین بزرگترین نگرانی آمریکایی‌ها

یک نظرسنجی جدید دانشگاه کوئینیپیاک نشان داد که اکثریت مردم آمریکا جنگ اوکراین را مهم‌ترین نگرانی خود می‌دانند و همه‌گیری کرونا در رده دوم این نظرسنجی قرار گرفته است.

به گزارش ABC 10،  بر اساس این نظرسنجی ۷۹ درصد از مردم آمریکا اعلام کرده‌اند که از جنگ اوکراین نگران هستند درحالی که تنها ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند کرونا مهم‌ترین نگرانی آن‌ها است. همچنین ۸ درصد دیگر اعلام کرده‌اند درباره این موضوع تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

از کشته شدن چهارمین ژنرال روس تا درخواست گفتگو برای پایان جنگ

بنا بر نتایج این نظرسنجی، ۷۴ درصد از مردم آمریکا معتقدند دولت این کشور بدون ورود به یک جنگ مستقیم با روسیه باید به اوکراین کمک کند؛ ۵ درصد نیز معتقدند که آمریکا اصلا نباید به اوکراین کمک کرده و ۴ درصد در این زمینه نظری ندارند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۵۴ درصد از آمریکایی‌ها پس از آگاهی از این موضوع که وضع منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین از سوی ناتو و آمریکا به معنی جنگ مستقیم با روسیه است، با خودداری ناتو از انجام چنین کاری موافق هستند. از سوی دیگر ۳۲ درصد با وضع منطقه پرواز ممنوع موافق بوده و ۱۴ درصد دیگر در این خصوص اطمینان ندارند.

زلنسکی و درخواست آغاز گفتگوهای صلح

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواستار گفت‌وگوهای صلح جامع با مسکو برای توقف تهاجم این کشور شد و هشدار داد که در غیر این صورت، «چند نسل» طول خواهد کشید تا روسیه از خسارات متحمل شده در این جنگ رهایی یابد.

به گزارش یورونیوز، زلنسکی روز شنبه در یک پیام ویدیویی خواستار آغاز گفت‌وگوهای معنادار با مسکو شد تا مذاکرات صلح هرچه سریعتر آغاز شود. او در بخشی از صبحت‌های خود خطاب به مقام‌های روس گفت: می‌خواهم همه به صحبت‌های من گوش کنند. به خصوص افرادی که در مسکو حضور دارند؛ اکنون زمان ملاقات فرارسیده است، زمان صحبت است. زمان بازگردادن تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین فرارسیده است. در غیر این صورت خسارات روسیه به حدی خواهد بود که چندین نسل طول خواهد کشید تا بهبودی برای این کشور حاصل شود.

از کشته شدن چهارمین ژنرال روس تا درخواست گفتگو برای پایان جنگ

ادامه جنگ در اوکراین تلفات گسترده‌ای در میان هر دو طرف داشته است؛ پیشتر روسیه روز ۲ مارس اعتراف کرد که نزدیک ۵۰۰ سرباز این کشور در طول حمله به اوکراین کشته شده‌ اما پس از آن این کشور این آمار را به روز نکرده است؛ این در حالی است که ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بیش از ۱۴ هزار سرباز روسی کشته شده‌اند. هیچ منبع مستقلی برآورد دقیقی نسبت به تلفات این جنگ ندارد.

لهستان و پیشنهاد ممنوعیت هر نوع تجارت با روسیه

ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان اعلام کرد، پیشنهاد ممنوعیت کامل تجارت با روسیه را به به اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

از کشته شدن چهارمین ژنرال روس تا درخواست گفتگو برای پایان جنگ

به گزارش الجزیره، وی گفت: لهستان پیشنهاد کرده است که ممنوعیت تجارت با روسیه در اولین فرصت به بسته تحریمی اتحادیه اروپا اضافه شود. این ممنوعیت شامل تجارت زمینی و دریایی می‌شود. قطع کامل تجارت با روسیه ممکن است این کشور را مجبور به توقف جنگ بی‌رحمانه خود در اوکراین کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اوایل هفته گذشته بر سر بسته چهارم تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند. جزئیات این تحریم‌ها فاش نشده است، اما امانوئول مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که وضعیت تجارت عادی با روسیه لغو می‌شود.

درخواست زلنسکی از سوئیس برای مصادره اموال روس‌ها

«ولودیمر زلنسکی» شامگاه شنبه ضمن درخواست برای تداوم گفت‌وگوهای صلح جامع با مسکو، از سوئیس خواست تا برای سرکوب الیگارش‌های روسی که به گفته او با پول خود به جنگ علیه کشورش کمک می‌کنند، اقدامات بیشتری انجام دهد.

انتهای پیام
captcha