ورود مؤسسات قرآنی سمنان به مقابله با آسیب‌ اجتماعی اعتیاد
کد خبر: 4044185
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

ورود مؤسسات قرآنی سمنان به مقابله با آسیب‌ اجتماعی اعتیاد

مدیرعامل اتحادیه‌ قرآنی استان سمنان از اجرای طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی در آینده‌ای نزدیک با کمک مؤسسات قرآنی خبر داد و گفت: قرار است در این طرح کارگاه‌هایی به منظور توانمندسازی خانواده‌های معتادین برگزار شود.

ورود مؤسسات قرآنی سمنان به مقابله با آسیب‌ اجتماعی اعتیاد

فاطمه نادعلی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان سمنان در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: 22 مهرماه 1400 مجمع عمومی اتحادیه استان تشکیل شد و هیئت مدیره و مدیرعامل جدید انتخاب شدند و بعد از روند اداری که در سازمان ثبت شرکت‌ها آگهی تغییر اتحادیه را پیگیری کردیم، شروع کار را با فعالیت جهادی آموزش روخوانی و روان‌خوانی و احکام در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان سمنان آغاز کردیم، این طرح هم‌اکنون به پایان رسیده و مقرر شده که در آستانه ماه رمضان اختتامیه آن را در مناطق محروم برگزار کنیم.

وی ادامه داد: سعی‌مان این بوده که با دستگاه‌های اجرایی تعامل داشته باشیم، یکی از دغدغه‌های مهم که باعث شد این مسئولیت را قبول کنم، هم‌افزایی و وحدت جامعه قرآنی و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها بود و خوشبختانه به لطف و عنایت خداوند تاکنون کارها به خوبی پیش رفته و تا حدودی با دستگاه‌های اجرایی تعامل داشته‌ایم.

نادعلی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دوره مسئولیتم حتماً در نظر دارم، توانمندسازی مؤسسات قرآنی به لحاظ سواد رسانه‌ای است. با توجه به اینکه کشور به سمت مجازی شدن و فعالیت‌های مجازی پیش می‌رود لازم است که این تغییرات را در مؤسسات خودمان انجام دهیم و به روز باشیم.

وی افزود: برای اولین بار محافل انس با قرآن ویژه بانوان با محوریت دهه فجر و جشن‌های دهه انقلاب را با هشت کارگروه در کل شهرهای استان از قبیل سمنان، گرمسار، دامغان، شاهرود، بسطام و میامی در دهه فجر برنامه‌ریزی و اجرا کردیم.

اجرای طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی با محوریت مؤسسات قرآنی

مدیرعامل اتحادیه قرآنی سمنان اظهار کرد: چند طرح بزرگ را پیشنهاد داده‌ایم و مکاتبه‌ای با دفتر امور اجتماعی استانداری انجام دادیم و طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی با محوریت اعتیاد را به دفتر ارائه کردیم که منتظر پاسخ هستیم. قرار است این کار را در روستاهای جامعه هدف استان سمنان آغاز کنیم و مجری طرح نیز مؤسسه بینات کلام نور است.

وی به توضیح مبسوط‌تری از این طرح پرداخت و گفت: در استان سمنان چیزی حدود 140 مؤسسه با شعبات و خانه‌های قرآن داریم و این مؤسسات صرفاً قرآنی نیستند و طبق اساسنامه‌هایی که دارند بعضاً قرآنی، فرهنگی ـ قرآنی و تربیت معلم هستند. به هر حال شاخه‌های مختلفی وجود دارد، یکسری از مؤسسات در زمینه سواد رسانه‌ای فعال هستند و گروهی دیگر در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند. در طرح آسیب‌های اجتماعی بناست کارگاه‌های توانمندسازی خانواده‌های معتادین را داشته باشیم. با ارتباطی که با دانشگاه علوم پزشکی داریم و با مجموعه اساتید مطالعات اعتیاد و نشست‌ها و جلساتی که با آن‌ها داشته‌ایم، توافقاتی انجام و قرار شده که این طرح را در مناطق هدف که استانداری هم به آن مناطق عنایت دارد، اجرا کنیم. 47 مؤسسه در این استان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی مجوز دارند، دو مؤسسه دیگر نیز به تازگی از تبلیغات اسلامی و یک مؤسسه نیز از ارشاد مجوز دریافت کرده‌اند، مابقی نیز شعبات جامعة‌القرآن، مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی هستند.

وی عنوان کرد: جا دارد از مدیر عامل اتحادیه کشوری؛ آقای انجم شعاع تشکر ویژه کنم. حمایت‌های معنوی و خالصانه و تلاش‌های صادقانه وی و همکارانش در اتحادیه کشوری واقعاً برای ما راهگشا و مایه دلگرمی بوده است. بزرگترین اتفاقی که در سال 1400 رقم خورد و سال‌ها منتظرش بودیم و پیگیری می‌کردیم بیمه فعالان قرآنی بود. از وزیر کار نیز تشکر می‌کنم که این فضا را فراهم کرد و الان ما مشغول جمع‌آوری اطلاعات مربیان قرآن هستیم که شغل آموزش آنلاین قرآن کریم را در سامانه وزارت کار ایجاد کردند و مقرر شد تا از تسهیلات و بیمه این طرح، مربیان ما استفاده کنند.

نادعلی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات مؤسسات قرآنی این استان، بیان کرد: اول آنکه مکان ثابتی ندارند و دیگر وضعیت اقتصادی مؤسسات که اکثراً وابسته به خیرین هستند. برای این کار برنامه‌ریزی شده تا با تشکیل مجمع خیرین قرآنی در سطح استان بتوانیم درآمدی را جذب و از محل این پول بتوانیم برای مؤسسات درآمدزایی کنیم؛ یعنی بتوانیم بنیه اقتصادی مؤسسات را قوی کنیم تا دیگر وابسته به خیرین نباشند.

وی درمورد چشم‌انداز سال آینده نیز گفت: چشم‌انداز اصلی ما جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و اینکه مؤسسات ما منشأ پویایی و خلاقیت باشند، هست و امیدواریم بتوانیم اسلام ناب محمدی را به خارج از مرزهای ایران منتقل کنیم.

انتهای پیام
captcha