یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی است
کد خبر: 4069985
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی است

استاندار یزد با اشاره به اینکه یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی با کار و زندگی و حتی آداب و رسوم مردم است گفت: یونسکو، یزد را منحصربه‌فرد، استثنایی و نمایانگر یک سنت فرهنگی و تمدنی ارزشمند معرفی کرده‌ است.

مهران فاطمی، استاندار یزد به گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، شب گذشته، 19 تیرماه در مراسم جشن پنجمین سالگرد ثبت جهانی یزد در فهرست یونسکو با اشاره به جایگاه یزد در تاریخ اظهار کرد: شهر میراث جهانی یزد، برون‌داد نبوغ هزاران معمار مسلمان در سده‌های متمادی است که با ترکیب خاک و آب، جواهر منحصربه‌فردی در دل کویر به یادگار گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: وصف دین داری و آداب‌ و رسوم مسلمانی مردمان این دیار، مهمان‌نوازی، امنیت، صنایع دستی، سوغات و معماری ممتاز دوره‌ پیشااسلامی و اسلامی این شهر در کتب تاریخی و سفرنامه سفرنامه‌نویسان شهیری چون مارکوپولو و جلال آل‌احمد به زیبایی نگاشته شده و بیانگر اهمیت این شهر در اتصال شرق به غرب بواسطه قرارگیری در جاده‌های باستانی موسوم به جاده ادویه و جاده ابریشم است.

فاطمی افزود: یزد همواره در تاریخ؛ نمونه یک شهر کاملاً منزه از شُرور و بدی معرفی شده، شهری که مردمانش جز راستی و درستی، در کار دیگری نبوده‌اند. مناره‌های بلند این شهر گویای این حقیقت است که این سرزمین با آسمان رابطه‌ای مستقیم دارد. این سرزمین از این منظر که در استانی کویری و همواره تشنه باران قرار داشته، با درک صحیح مردمانش از عطش فرزندان آخرین پیامبر خدا حضرت محمد(ص) در صحرای کربلا؛ حسینیه ایران نامیده شده است.

جایگاه یزد در تاریخ

استاندار یزد با اشاره به اینکه یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی با کار و زندگی و حتی آداب و رسوم مردم است گفت: از گنجینه بزرگ معماری ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو گرفته تا تار و پود ترمه و دارایی و زیلو و گلیم و جاجیم، از گره‌های مشبک در نخل عزای سیدالشهدا گرفته تا شیشه کاری پنج دری‌های اُرسی و مقرنس کاشی‌کاری‌ها همه و همه، عرصه هنر مردمان این دیار است.

وی با اشاره به ثبت شهر میراث جهانی یزد در یونسکو گفت: یونسکو، یزد را منحصربه‌فرد، استثنایی و نمایانگر یک سنت فرهنگی و تمدنی ارزشمند معرفی کرده‌ است. یزد عزیز نمونه برجسته‌ای از محل زندگی مدارا مآبانه و آمیخته با ملاحظه‌کاری و نجابت انسان‌ها در قالب یک فرهنگ هماهنگ، همسو و متعامل با محیط‌زیست است.

فاطمی ادامه داد: معماری خاص  مساجد و حسینیه‌ها، خانه‌های تاریخی، بادگیرهای مرتفع، قنات و سازه‌های مرتبط با آن، شهری را پدید آورده که می‌تواند الگویی برای طراحی شهرهای جدید در دنیا با محوریت حفاظت از محیط‌زیست و پایداری باشد.

وی ادامه داد: بُعد دیگر و جنبه مهمی که مورد توجه جهانیان قرار گرفته فرهنگ صلح‌طلبی و نوع‌دوستی مردم یزد است که تحت عنوان زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان الهی مطرح است. چیدمان مسجد و عبادتگاه دیگر ادیان با هدف مشترک پرستش خدای یکتا، مبیّن یک اصالت فرهنگی و پذیرش افکار و ایدئولوژی‌های متنوع مردمان این دیار است. این شاخصه‌های فرهنگی و معماری، یزد را دارای ارزش‌های برجسته جهانی جهت ثبت به‌عنوان اولین شهر زنده ایران در فهرست آثار یونسکو کرد.

شاخصه‌های ثبت جهانی یزد 

فاطمی افزود: تلاش تاریخی مردمان یزد برای تأمین آب شرب خود از اعماق زمین، از طریق حقر قنات‌های فوق‌العاده ممتاز و کم نظیر خود دلیل دیگری برای این انتخاب سازمان یونسکو بوده است.

استاندار یزد با اشاره به چشم انداز 10 ساله برای این شهر جهانی بیان کرد: نکته مهم دیگر اهتمام چند نسل از مسئولان برای ثبت و حفظ و حراست از این گنجینه عظیم بوده‌ است.  قریب ۱۵ سال تلاش مستمر کارشناسان، مدیران و مسئولان استانی و ملی پشتوانه جهانی شدن این شهر است، تلاشی که نه منحصر به یک دولت، بلکه کوشش و جوشش ریشه دار در چند دولت بوده است.

وی ادامه داد: امروز وظیفه ما در کنار حفاظت و صیانت از بافت‌های تاریخی، ایجاد منافع پایدار برای جامعه محلی و نگارش برنامه‌های راهبردی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی با کمترین چالش و آسیب است.

فاطمی افزود: غنا و تنوع آثار تاریخی و طبیعی در این شهر و استان به اندازه‌ای است که در کنار استان‌های فارس و اصفهان یک مثلث طلایی بی‌نظیری را شکل داده‌است. این مثلث طلایی می‌تواند یک دلیل کافی و فوق العاده مهم برای یک سفر  به یادماندنی با تجربه‌هایی شگرف به خاورمیانه باشد. در نظر داریم تا با برنامه‌ریزی دقیق یزد را در افق ده‌ساله به شهری شناخته‌شده برای حداقل یک میلیارد نفر از ساکنان این کره خاکی تبدیل کنیم.

فاطمی ادامه داد: برای رسیدن به این چشم‌انداز ابزارها و برنامه‌های مختلفی داریم گسترش پیمان خواهرخواندگی و هدفمند با شهرهای هم‌تراز که مشترکات فرهنگی، اجتماعی، تجاری و یا صنعتی داریم از آن جمله است. این برنامه نیازمند حمایت و همراهی سفرای محترم حاضر در جلسه و دیگر سفرای مقیم در ایران است. یزد اکنون با یاسپرین در مجارستان، کربلا در عراق و چند شهر دیگر پیمان خواهرخواندگی برقرار کرده است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از رویدادهای ملی و بین‌المللی برای معرفی این استان از دیگر موارد مورد توجه است. این روزها در حال برگزاری جشنواره تابستانی یزد هستیم که مورد استقبال جامعه محلی و گردشگران قرار گرفته و شاهد پویاترین و شادترین یزدی هستیم که تابه‌حال دیده‌ایم. در همین راستا اختصاص يك فضاى مناسب و مستقل براى معرفى تخصصى استان يزد و شهرستان‌هاى ميراثى و گردشگرى این استان در نمايشگاه فيتور(اسپانيا) در سال پيش رو، استفاده از نمادهای یزد در طراحی پاویون کشورمان در اکسپوی 2025 اوازاکا- کانسای ژاپن، استفاده از فضای جانبی مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر قطعاً می‌تواند موثر واقع افتد. در این بخش نیازمند نگاه ویژه وزیر محترم میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی هستیم.

چشم‌انداز 10 ساله برای معرفی شهر یزد

استاندار یزد گفت: برقراری ارتباطات گسترده با یزدی‌های سراسر جهان از دیگر موارد اولویت دار استان است، چنانکه بسیاری از اهالی یزد، در هندوستان ساکن‌ هستند، این ظرفیت ارزشمند می‌تواند در معرفی گنجینه میراث فرهنگی یزد به جهانیان و تحقق چشم‌انداز پیش‌گفته، مؤثر واقع افتد. این مهم نیز نیازمند نگاه ویژه وزیر محترم امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف است.

وی بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین المللی تأکید کرد و افزود: در راستای تحقق چشم انداز مورد اشاره، بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های بین المللی همچون یونسکو، امری ضروری است و لذا از یونسکو درخواست دارم ‌تا شرایط استفاده از ظرفیت رسانه‌ای در اختیار کشورهای عضو و دوستدار میراث جهانی برای شناساندن یزد به جهانیان را سخاوتمندانه فراهم آورد.

وی با اشاره به استفاده از ثبت جدید گنجینه‌ها و مواریث جدید نیز گفت:  در این‌راستا  ثبت جهانى درختان ديرزيست كشور با محوريت سرو ٤٥٠٠ ساله شهرستان ابركوه كه خود چونان نگينى سبز بر تارك اين استان مى‌درخشد و همچنين لحاظ کردن تصوير اين درخت در طراحی پيراهن تيم ملّى سرو قامتان واليبال کشورمان به عنوان نمادى از جوانمردى، برومندى، بزرگى و آزادگى، می‌تواند به معرفی بخشی از داشته‌های گردشگری این استان بیانجامد. در این زمینه از وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خواست دارم تا مقدمه این کار مشترک با وزارت ورزش و جوانان را در دستور کار قرار دهند. 

فاطمی بیان کرد: بی شک، این چشم انداز دست یافتنی است و ما دست همه علاقمندان و حامیان را به گرمی می‌فشاریم، البته استان یزد با نگاه به همین چشم‌انداز، برنامه ریزی‌ها و اقداماتی را انجام داده که برنامه‌ریزی برای میزبانی از مسافران جام جهانی قطر، تأسیس شرکت هوایی مختص استان و اخذ مجوز ایرلاین، تلاش برای تسریع در ارتباط ریلی پایدار با دو ضلع دیگر مثلث گردشگری، تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای-ریلی و هوایی بخشی از این مهم است. البته شأن و جایگاه یزد عزیز، اقدامات بیشتری را طلب می‌کند که همراهی و هم افزایی بسیاری از دستگاه‌های ملی را ضروری می‌بخشد.

انتهای پیام
captcha