جذب حداکثری دانشجوی علوم قرآنی در سایه تغییر قوانین وزارت علوم
کد خبر: 4097616
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

جذب حداکثری دانشجوی علوم قرآنی در سایه تغییر قوانین وزارت علوم

رئیس دانشکده علوم قرآنی خمین با بیان اینکه برخی قوانین پذیرش دانشجو در دانشکده علوم قرآنی دست و پاگیر است، گفت: بارها نامه‌ برای وزارت علوم برای جذب بیشتر دانشجو ارسال کرده‌ایم و با توجه به امکانات زیرساختی این دانشکده انتظار می‌رود مسئولان برای پذیرش حداکثری اقدام کنند.

دانشکده علوم قرآنی خمین

احمد امیدوار، رئیس دانشکده علوم قرآنی خمین، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه این دانشکده قرآنی از سال 90 فعالیت خود را با پذیرش دانشجوی آقا آغاز کرده است، گفت: خوشبختانه تحصیل در این دانشکده مورد استقبال هم‌استانی‌ها و استان‌های مجاور قرار گرفت و از سال 95 نیز بانوان در این مکان آموزشی پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه عمده دانشجویان این دانشکده در دهه 90 غیربومی بودند، اما در حال حاضر بیش از 80 درصد دانشجویان بومی شهرستان و استان هستند، اضافه کرد: امروز بانوان اکثریت تعداد تحصیل‌کردگان را به خود اختصاص دادند و این امر نویدبخش تربیت نسلی قرآنی در آینده‌ای نزدیک است. هرچه بانوان از تربیت و دانش قرآنی بیشتری برخوردار باشند به همان اندازه نسل بعدی ما قرآنی‌تر خواهد شد.

استقبال بانوان از تحصیل در دانشکده علوم قرآنی

امیدوار با اشاره به اینکه اولین اثر دانشکده علوم قرآنی در خانواده‌ها مشهود است، گفت: استقبال بانوان از تحصیل در دانشکده علوم قرآنی چشمگیر است و خوشبختانه هرساله بیش از دو برابر ظرفیت پذیرش مراجعه‌کننده حضوری برای ثبت‌نام داریم. تحصیل کارکنان نهادها و سازمان‌ها در این مرکز آموزشی که بیشتر آقایان هستند کمک می‌کند تا فرهنگ قرآنی در ادارات بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی تحصیل مدیران مؤسسات قرآنی در دانشکده علوم قرآنی را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: به روز بودن دانش مدیران مؤسسات کمک می‌کند تا قرآن‌آموزان نیز از دانش قرآنی بیشتر برخوردار باشند. علوم قرآنی نیز مانند سایر علوم باید به روز باشد و برای توسعه این دانش باید ظرفیت پذیرش این دانشکده افزایش پیدا کند تا اثرگذاری جامع‌تر و کامل‌تری در جامعه مشاهده شود.

امیدوار به تعامل دانشکده علوم قرآنی خمین با سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه این مرکز علمی از اساتید زبده‌ای برخوردار است که با نگارش مقاله‌های متعدد در زمینه‌های مختلف رتبه‌های خوبی کسب کردند که این پژوهش‌ها باید در اختیار دیگران برای بهره‌برداری قرار گیرد.

راهی برای توسعه عدالت آموزشی

رئیس دانشکده علوم قرآنی خمین با اشاره به رایگان بودن تحصیل در این دانشکده، ادامه داد: مبنای دانشکده علوم قرآنی بر پایه درآمدزایی تعریف نشده و تمام هدف کادرسازی، تربیت نیروهای قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی بوده است. توسعه دانشکده علوم قرآنی با توجه به امتیازاتی که دارد به رفع تبعیض و توسعه عدالت آموزشی کمک می‌کند.

امیدوار در پاسخ به این سؤال که چرا شرایط برای جذب حداکثری دانشجو همچون سال‌های قبل فراهم نیست، گفت: متأسفانه طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم ظرفیت پذیرش‌ها از نظر تعداد آماری دانشجویان کاهش پیدا کرده است. در صورتیکه این دانشکده از نظر ساختاری و داشتن اساتید هیچ‌گونه کمبودی ندارد و این ادعا با بازدید نمایندگان وزارت علوم ثابت می‌شود. دانشکده علوم قرآنی خمین قبل از فراخوان اعلام پذیرش دانشجو متقاضی تحصیل دارد که به صورت حضوری مراجعه می‌کنند، اما متأسفانه در پذیرش دانشجو قوانینی اعمال می‌شود که مقداری دست و پاگیر است. بارها نامه‌هایی برای افزایش تعداد دانشجو به وزارت علوم ارسال کرده‌ایم و امید است با پیگیری‌های استاندار بتوان از تمام ظرفیت این مرکز علمی استفاده کرد.

وی دلیل پذیرش کمتر دانشجویان غیربومی را تبلیغات گسترده برای پذیرش دانشجو در شهرستان خمین و سایر شهرستان‌های استان دانست و ادامه داد: هرچه فاصله مکان تحصیل تا محل سکونت کمتر باشد برای دانشجو از امتیاز بهتری برخوردار است. خوشبختانه با انجام تبلیغات گسترده دانشجویان متقاضی از خمین و شهرهای اطراف قابل توجه است. البته از برخی استان‌های مجاور نیز متقاضی تحصیل داریم که پذیرفته می‌شوند.

امیدوار در پاسخ به این سؤال که آیا دانشکده در اراک راه‌اندازی شده بود از اقبال بهتری برخوردار نبود، اظهار کرد: بدون تردید اگر این دانشکده در تهران بود می‌توانستیم ادعا کنیم تعداد بیشتری متقاضی تحصیل بودند، اما وقتی خودمان را با سایر شعبه‌هایی که در شهرهای مختلف هستند مقایسه می‌کنیم، تعداد متقاضیان و مراجعه‌کنندگان به تحصیل در این دانشکده بیشتر از آنان هستند. راه‌اندازی این دانشکده مصوبه مقام معظم رهبری است و به تقاضای ایشان در خمین که شهر امام راحل است راه‌اندازی شد و قطعاً ایشان حکمت‌هایی را لحاظ کردند که این دانشکده در شهر امام(ره) باشد.

نگاه به دانشکده علوم قرآنی درآمدزایی نیست

رئیس دانشکده علوم قرآنی خمین در رابطه با ظرفیت پذیرفته‌شدگان در این دانشکده گفت: تا چهار سال پیش ظرفیت پذیرش 120 نفر بود و امسال به سقف 40 دانشجو می‌رسد، اما این دانشکده توانایی لازم را برای آموزش و تربیت 120 دانشجو را دارد؛ چراکه تمام امکانات زیرساختی همچون خوابگاه با ظرفیت 250 نفر، 15 کلاس، کتابخانه و سلف فراهم است.

وی از مسئولان ارشد استان همچون استاندار و معاونانش خواستار بازدید از ظرفیت این دانشکده شد و افزود: توان پذیرش بیشتری برای تحصیل داریم و حیف است این ظرفیت بلااستفاده بماند. امسال فقط 45 نفر از بانوان خمینی برای تحصیل در این دانشکده مراجعه حضوری داشته و فرم ثبت‌نام را کامل کردند و امید است با افزایش ظرفیت از تمام امکاناتی که هزینه شده است استفاده شود. متأسفانه میزان مراجعه‌کنندگان با ظرفیت پذیرش سنخیت ندارد.

امیدوار با یادآور شدن این نکته که این دانشکده نگاه درآمدزایی ندارد و فقط بر مبنای گسترش فرهنگ قرآنی راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: نگاه ما به رشته‌های علوم قرآنی و حدیث به ویژه در بانوان نگاه اشتغالی نیست، شاید این نگاه از دید برخی اساتید دانشگاه مورد قبول نباشد، اما بنده براین باورم که بانوان با فراگیری علوم دینی بهتر می‌توانند فرزندانی قرآنی تربیت کنند.  

انتهای پیام
captcha