لوازم مقابله با جنگ ترکیبی؛‌ پرهیز از انفعال و تقویت پیوند مردم و مسئولان + صوت
کد خبر: 4097678
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
سردار آزادی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

لوازم مقابله با جنگ ترکیبی؛‌ پرهیز از انفعال و تقویت پیوند مردم و مسئولان + صوت

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: باید در جنگ ترکیبی پیوند میان مردم و مسئولان تقویت شود و از سوی دیگر مسئولان از انفعال پرهیز کنند.

سردار عبدالرضا آزادی

جنگ ترکیبی یکی از کلیدواژه‌های مهم در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در جنگ ترکیبی، ابزارهای جنگ متنوع شده و به همین دلیل از پیچیدگی‌های بیشتر نسبت به جنگ سخت و نرم برخوردار است. طی سال‌های گذشته دشمن همواره تلاش کرده جنگ ترکیبی تمام عیاری را علیه جمهوری اسلامی به راه بیندازد که در این نوع جنگ باید راهبردها و ابزارهای دقیق مبتنی بر ماهیت و جنس جنگ ترکیبی باشد.

سردار عبدالرضا آزادی، رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به کارکرد جنگ ترکیبی گفت: جنگ ترکیبی یا هیبریدی در اصل ترکیبی از فعالیت‌های رسانه‌ای و میدانی است که در درجه اول فکر و ذهن جامعه مخاطب و جوانان را نشانه رفته است.  

وی افزود: امروز امپراتوری‌ رسانه‌ای غرب، صهیونیستی و سعودی دست به دست هم داده‌اند و با میلیون‌ها دلار هزینه‌ای که می‌کنند صدها شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کرده‌اند. به طور کلی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال به دنبال این هستند تا فکر و ذهن جوانان و مردم ما را تحت تأثیر قرار دهند.

ناامیدسازی؛ هدف جنگ ترکیبی

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج ادامه داد: اینها به دنبال ناامیدسازی مردم هستند و هدف اصلی و اساسی جنگ نرم و ترکیبی دشمن این است که جوانان را نسبت به آینده ناامید کنند و در این راستا بیشترین تمرکز و تلاششان را برروی تسخیر افکار و اذهان گذاشته‌اند.

آزادی در این رابطه تأکید کرد: البته مکمل جنگ رسانه‌ای ایجاد اغتشاشات میدانی است که امروز به صورت پراکنده شاهد آن هستیم. در اغتشاشات میدانی اخیر عده‌ای فریب‌خورده و عده‌ای هم سازمان‌یافته اغتشاشات را پیش بردند. متأسفانه در این اغتشاشات، فریب‌خوردگان با تأثیر از باورهای کاذب و مأیوس‌کننده رسانه‌های غربی به میدان آمدند. دشمن همواره تلاش کرده تا در رسانه‌های وابسته به خود تصویر غلط و مخدوشی از جمهوری اسلامی ارائه دهد، لذا اینها باعث شده تا جوان فریب‌خورده با اغتشاش‌گران همراهی کند و هم به خود آسیب بزند و هم به کشور و مصالح مردم.

تمرکز بر جریان تحریم در جنگ ترکیبی

وی جریان تحریم را یکی دیگر از ابزارهای دشمن در جنگ ترکیبی عنوان کرد و در این رابطه گفت: دشمن جریان تحریم و جنگ اقتصادی را سال‌هاست که دنبال می‌کند و اخیراً علی‌رغم ژست خیرخواهی و به بهانه حمایت از اغتشاشات و ناامنی در ایران جریان تحریم و جنگ اقتصادی را تشدید کرده است.


بیشتر بخوانید:

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج تأکید کرد: پس جنگ ترکیبی؛ مجموعه‌ای است از جنگ رسانه‌ای، اغتشاشات میدانی و خط تحریم که دشمن دنبال می‌کند تا از طریق ناامیدسازی مردم و جوانان پروژه به زانو درآوردن نظام جمهوری اسلامی را پیش ببرند.

آزادی با بیان اینکه دشمن در جنگ ترکیبی هرچه داشته به میدان آورده است، گفت: در این زمینه شاهد هزینه‌کرد بسیار زیاد از سوی دشمن هستیم و طبیعتاً یک امپراتوری رسانه‌ای بسیار قوی و براندازانه را شکل داده‌اند و از آخرین فناوری‌‎ها در این حوزه بهره می‌برند. روش دشمن در جنگ ترکیبی مبتنی بر شایعه و اغواگری است.

استفاده از اصل غافلگیری در جنگ ترکیبی

وی افزود: شاید به ظاهر دشمن از اصل غافلگیری در جنگ ترکیبی استفاده می‌کند اما در اصل این غافلگیری به خاطر کار پرحجمی است که آنها در جنگ رسانه‌ای پیش می‌برند. هرگاه خبر اول و حرکت اول را سامان داده‌اند ما در برابر آنها دچار انفعال شده‌ایم ولی هرگاه کنشگر بوده‌ایم، ملت به میدان آمده و به هیمنه غرب حمله کرده‌ایم هرگز غافلگیر و منفعل نشده‌ایم که حضور پرشور مردم در راهپیمایی 13 آبان مصداقی برای این ادعاست.

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج پشتوانه اصلی نظام را مردم عنوان کرد و گفت: هرجا مردم آگاه بودند و آگاهانه به میدان آمدند و همواره کنشگر بوده‌اند، خط تحریم، جنگ رسانه‌ای و به طور کلی جنگ ترکیبی دشمن ناکام مانده است و اهمیت موضوع همین‌جاست، چون نظام جمهوری اسلامی نظامی است که اتکایش بر داخل است و به سرمایه‌های داخلی و توانمندی‌های ملت نیاز مبرم دارد. به عبارت بهتر شاکله اصلی نظام شاکله مردمی است که پیوند نظام با مردم اتفاقات خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

لزوم تقویت پیوند میان مردم و مسئولان

آزادی ادامه داد: باید پیوند میان مردم و مسئولان تقویت شود، درواقع در جنگ ترکیبی ضروری است چنین اتفاقی بیفتد تا به واسطه این پیوند بخش قابل توجهی از توطئه‌ها خنثی شود و باید مدنظر قرار داد هرگاه میان مردم و مسئولان فاصله ایجاد شده، مشکلات شدت یافته اما با تقویت پیوند مردم و مسئولان راهکارهای مناسبی برای رفع مشکلات فراهم شده است. به عبارت بهتر این مردم هستند که در جای‌جای کشور نقش‌آفرین به شمار می‌روند.

وی بر اصل تقویت پدافند غیرعامل در جنگ ترکیبی دشمن اشاره و تأکید کرد: پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های فنی بسیار تأثیرگذار است. در عصری که به اینترنت جهانی متصل هستیم، پدافند غیرعامل نوعی بازدارندگی و مصونیت برای کشور ایجاد می‌کند. پدافند غیرعامل با انواع نفوذ دشمن مقابله می‌کند. با پدافند غیرعامل و تحکیم پایه‌های آن می‌توان از امنیت ملی صیانت کرد.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha