گفت‌وگو و ارتباط عمیق با مردم لازمه موفقیت جهاد تبیین است + صوت
کد خبر: 4106746
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
حجت‌الاسلام ابراهیمی:

گفت‌وگو و ارتباط عمیق با مردم لازمه موفقیت جهاد تبیین است + صوت

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به کوتاهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی در امر «جهاد تبیین» و مشاهده عوارض این کوتاهی در اتفاقات اخیر گفت: گفت‌وگو، شنیدن حرف‌ها و مشکلات مردم، رفع ابهامات و پاسخ به سؤالات جامعه از عناصر اصلی در جهاد تبیین است. در حقیقت نقطه آغاز جهاد تبیین و امیدواری به موفقیت آن، تعمیق ارتباط با مردم و نسل جوان و انجام گفت‌وگو با آنان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب بر مسئله «جهاد تبیین» به منزله راه اصلی جلوگیری از تسلط دشمن بر مغزها و افکار جامعه و کم‌توجهی به اهمیت این مسئله به عنوان یکی از دلایل اصلی ناآرامی‌های اخیر کشور گفت: متأسفانه در حوزه فرهنگ عمومی و اجتماعی غفلت‌هایی صورت گرفته و نهادهای فرهنگی و تبلیغی وظایف خود را به درستی و طبق توصیه‌های مقام معظم رهبری انجام نداده‌اند. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که مسئولان فضای مجازی و مدیریت آن را جدی بگیرند زیرا فضای مجازی بهترین و مؤثرترین ابزار برای تبلیغ و تبیین است اما متأسفانه این ابزار بسیار مهم بدون مدیریت و رها شده در اختیار دشمن قرار گرفته است.

وی افزود: دشمن با استفاده مطلوب از این فضا به نفع خود به جهت‌دهی افکار عمومی پرداخته و ما در مقابل در حوزه فرهنگی ارتباط مناسبی با نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها نداشتیم و این ارتباط بسیار محدود بوده است و لذا در زمینه تبیین و روشنگری و معرفی دوستان و دشمنان نتوانستیم موفق عمل کنیم. در مقابل دشمن در حوزه اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای برای تأثیرگذاری در افکار و قلب واقعیت‌ها و تصویر کردن باطل به جای حق بسیار جدی عمل کرده و تا حد زیادی توانست در جریان اتفاقات اخیر ما را غافلگیر کند.


بیشتر بخوانید:


عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: در وضعیت فعلی کشور نیازمند یک اقدام بسیجی و جهادی از سوی نهادهای فرهنگی حکومتی و تشکل‌های مردمی انقلابی برای تبیین مسائل هستیم. به هیچ وجه نباید آثار عجیب عملیات تبلیغی را دست کم گرفت و دشمن هم از این مسئله به خوبی استفاده کرده و کار را تا جایی پیش برده که با سیاه‌نمایی عملکرد نظام و برجسته کردن مشکلات کشور به ویژه وضعیت معیشتی مردم، به راحتی از تجزیه ایران سخن می‌گوید.

شفافیت مسئولان در مواجهه با مردم

ابراهیمی یادآور شد: امروز مسئولان باید به طور شفاف و همراه با صداقت شرایط واقعی کشور، فشارهای تحریم‌ها و برنامه‌های ضد ایرانی دشمنان را برای مردم تشریح کنند تا مردم متوجه واقعیت‌های کشور و تحولات اطراف آن شوند و بدانند دشمنان چه توطئه‌‌های شومی را برای کشور در نظر دارند.

وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای مسئله تبلیغ و تبیین در آموزه‌های دینی گفت: خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» ؛ یعنی تبلیغ کن آنچه بر تو نازل شده است و پیامبر(ص) به تنهایی برای تبلیغ و معرفی دین به دنبال مردم راه می‌افتادند تا مردم را آگاه کنند. اهل بیت(ع) نیز علیرغم محدودیت‌های فراوانی که از سوی امویان و عباسیان برای آنان ایجاد ‌شده بود به هر وسیله‌ای سعی می‌کردند معارف دین را در جامعه ترویج کنند.

بسیج عمومی نخبگان برای جهاد تبیین

وی ادامه داد: مسئولان نیز باید کوتاهی خود را در حوزه تبیبن و تبلیغ که امروز آثار خود را در این ناآرامی‌ها و اغتشاشات نشان داده جبران کنند و جبران آن جز با یک اقدام جهادی ممکن نیست در غیر این صورت در وضعیتی که کشور تحت فشار تحریم‌ها است، فشارهای حقوق بشری هم شکل گرفته و دشمنان نیز به طور دائم با دروغ‌پردازی در جامعه القای ناامیدی می‌کنند و تصویر تیره‌ای از کشور ترسیم می‌کنند، مردم نمی‌توانند بیش از این در مقابل هجمه روانی و تبلیغاتی دشمنان مقاومت کنند و این خطرات جدی برای آینده کشور در پی خواهد داشت.

ابراهیمی تصریح کرد: باید بالاخص برای نسل جوان واقعیت‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و فداکاری شهدا و جانبازان و ایثارگران بیان شود و جامعه را نسبت به طراحی‌های پیچیده دشمنان حساس کرد تا مردم کاملا این هجمه و جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی را متوجه شوند و آن را باور کنند؛ اینها مسائل مهمی است که باید هنرمندانه و مستند بیان شود تا باورپذیر و اقناع‌کننده باشد. زیرا جوانان امروز نه جنگ و شهدا و نه دوران قبل از انقلاب را دیده‌اند و این ندیدن آنها در کنار نگفتن و عدم تبیین ما در حقیقت فرصت‌سازی برای دروغ‌پردازی دشمنان از تاریخ انقلاب و قبل از انقلاب و تقویت جریان تحریف است و از این منظر جهاد تبیین در وضعیت فعلی اولویت اول کشور در عرصه فرهنگی است که به افزایش بصیرت مردم می‌انجامد.

لوازم اثرگذاری برنامه‌های تبیینی

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره توجه به تأثیر گفت‌وگو با مردم به منزله عامل موفقیت جهاد تبیین گفت: گفت‌وگو، شنیدن حرف‌ها و مشکلات مردم، رفع ابهامات و پاسخ به سؤالات جامعه از عناصر اصلی در جهاد تبیین است. در واقع نمی‌توان اقدامات تبیینی را فارغ از گفت‌وگو و هم‌صحبتی با مردم و جوانان تصور کرد. نباید تصور کرد که جهاد تبیین یک بلندگوی یکطرفه است که فقط ما باید سخن بگوییم تا مردم اقناع شوند. نقطه آغاز جهاد تبیین تعمیق ارتباط با مردم و نسل جوان و انجام گفت‌وگو با آنان است تا ابتدا یک جلب اعتماد صورت گیرد که بتواند در مراحل بعدی اثرگذاری لازم را داشته باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: به اعتقاد من این کار را می‌توان در قالب نهاد بسیج، ائمه جماعات، اساتید دانشگاه و معلمان مدارس انجام داد تا جهاد تبیین به صورت یک عملیات گسترده و سراسری در کشور انجام شود و به ارتقای آگاهی‌های مردم منتج شود و آنگاه خود مردم به راحتی دوست و دشمن خود را می‌شناسند و نسبت به آن موضع می‌گیرند.

کد

وی در پایان اظهار کرد: در هشت سال دفاع مقدس وحدت و انسجام و آگاهی جامعه آنقدر بالا بود که به رغم کمبود امکانات و تجهیزات، دشمن را شکست داده و مجبور به عقب‌نشینی کردند و امروز هم باید به همان روش دوران دفاع مقدس عمل کرده و وحدت و یکپارچگی را به جامعه برگردانده و دشمنان را ناامید کنیم.

انتهای پیام
captcha